'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Jeg har fordelt det ene utblåset på min til tre pluss noen mindre hull i hovedslangen inne i "høyskapet" for tørking av klær. Alikevel er luften som kommer ut fra alle tre punktene i alle fall god temperatur på, har ikke målt akkurat hvor høy og heller ikke mengden. Det blir ikke midtskill av vinden for å si det sånn, men det er nok luft i alle fall.
God ide, det med å ha flere utblås. Skal vurdere om jeg gjør noe lignende, og da er det sikkert lurt å beholde 90mm diameter på slangen frem til første uttak, for så å redusere derfra. Tror det vil gi jevnest fordeling.

Og så kom jeg på en sak angående det med å la bakre varmeapparat gå samtidig med Eberen. Da vil jo lufta suges gjennom Eberen og dermed i verste fall kunne skape et vacuum i denne, som igjen suger evt eksos inn hvis det skulle være noen utettheter i Eber-kassen. Så jeg tror jeg dropper det. Det er nok en grunn til at VW heller ikke gikk for den løsningen.

Men jeg skal uansett se på muligheter for å legge en 90mm slange hele veien.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Har skrevet litt om de ekstra utblåsene før, tenk deg -4 grader ute og ganske kaldt i i bilen en tidlig morgen. Trykk på start og vent to minutt før det blåser godt med varmluft inn under dyna ved knærne. Sånn har jeg både nede og i køya oppe. Anbefales. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Har skrevet litt om de ekstra utblåsene før, tenk deg -4 grader ute og ganske kaldt i i bilen en tidlig morgen. Trykk på start og vent to minutt før det blåser godt med varmluft inn under dyna ved knærne. Sånn har jeg både nede og i køya oppe. Anbefales. :wink:
Akkurat :D

Jeg har jo klaring på sidene av baksetet og evt på baksiden av Multivan-panelene. Kanskje det kunne vært plass til noe der...
OddN
-
-

Post by OddN »

Har nå bestilt 90mm flexirør til Eberen. Skrinlegger ideen om å kjøre lufta igjennom det bakre varmeapparatet og monterer utblås som det skal være på en Multivan med eber.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har hatt opptelling i mitt brune delelager og funnet disse:

Image

Tror egentlig den med krom opprinnelig kom fra Multivanen (siden den skal ha kromlist på dørtrekkene). Men jeg fant bare en av den sorten. De andre er nok fra en Coach med brunt interiør. Bruker de siden jeg har to.

Og så har jeg fått tak i to manuelle vindusheiser:

Image

Så da begynner det vel å bli på tide å få byttet dørtrekk til noen litt penere enn de jeg har hatt til nå...

Her er de nye (og slette) dørtrekkene:

Image

Må bare finne noe plast til å legge som fuktsperre, sånn at de holder seg slette. Den gamle er både hullete og revnet her og der.

Kanskje tar jeg og plukker elheisene fra hverandre og renoverer de... Brickwerks har jo nå begynt å selge nye motorer...
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:12, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Senterkopper må til på Ronalfelgene men Mercedesstjerne er uaktuelt. VW symbol kunne gått an men dette er mer spesielt:

Image
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:12, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Trenger du flere merker så sjekk her https://www.mopedrenovering.se/en/puch/ ... ecals.html

kanskje noen av disse på siden av bilen og ;)
https://www.mopedrenovering.se/en/veter ... s-emblems/
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:Trenger du flere merker så sjekk her https://www.mopedrenovering.se/en/puch/ ... ecals.html

kanskje noen av disse på siden av bilen og ;)
https://www.mopedrenovering.se/en/veter ... s-emblems/
Hehe, ja vi vet jo at Puch også lagde mopeder. Hadde igrunn vært litt tøft å hatt en gammel Puch Maxi:

Image
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Som svensk så er det kun Dakota som gjelder, med Buffalo styre, overliggende snucko, justerbart munnstykke og størtbue
Uten noe annet så kom man på gode dager opp i hiskelige 40-45km/h. Så noe trim måtte til for at det skulle bli gøy :-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

Jeg har vurdert å montere en led-bar fremme på taket koblet som arbeidslys, og da vil jeg ha mulighet til å tenne bare noe av led-ene og da helst de som sprer mest.

Jeg kjøpte en billig-bar fra Kina med såkalte Epistar-dioder. Disse samt Cree-diodene har rykt e på seg for å være av god kvalitet, og tester har vist at Epistar-diodene sprer lyset mest, så da gikk jeg for de.

52-tommers buet (curved) led-bar er det som går igjen på feks The Samba som den som passer best til bredden og buen på frontruta. Så da bestilte jeg denne:

Image

Da den ankom ble den plukket i biter, og jeg glemte faktisk å ta noen bilder før den var helt i deler. Men diodene sitter altså på en lang printplate med noen komponenter i ene enden som antagelig er spenningsforsyning:

Image

Etter litt måling og finstudering av printbaner så ser det ut til at tre og tre dioder er seriekoblet og deretter er disse seriene parallellkoblet. Men øvre og nedre rad er forskjøvet i forhold til hverandre, det hadde jo vært for enkelt å bare kunne kappet printkortet rett av i rett lengde. Men etter litt tenking så tror jeg at jeg har funnet en løsning på det og. Jeg vil ha lys i de tolv ytterste diodene på hver side og for å gjøre det enkelt så bestiller jeg en kort ledbar (14 tommer= 24 dioder) av samme sort som den jeg har (og håper de er oppbygd identisk). Da kapper til den nye slik at jeg får to biter på tolv dioder hver til hver ende, med egen spenningsforsyning. Så kapper jeg ned den jeg har til rett lengde til resten 100-24 skulle bli 76 dioder.

Image

Måtte lodde på to ledninger sånn at jeg fikk rett lysstyrke i de ytterste også. Det vises såvidt helt til venstre i bildet.

Alle diodene ser helt like ut, og sprer like mye uten reflektor. Reflektorene har litt forskjellig overflate på hhv spot og flood lysene, det vises også på ene bildet over. Den korte ledbjelken jeg har bestilt har kun flood-reflektorer, så det passer bra.

Kobler dette som to separate arbeidslys, og dekker de til ved ordinær landeveiskjøring. Da burde øvrigheta være fornøyd.
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:13, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Fantastisk. Artig å se hvordan den ser ut på innsiden :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Fant en (forhåpentligvis) løsning på felg/bremse problemet. Jeg ville jo helst ha vinterdekkene på Ronalfelger, men 7x16 felgene tok jo som tidligere nevnt borti calipperen og selv med en 5mm spacer var det ikke klaring nok. Pinneskruene foran på en syncro er også en større operasjon å bytte (bla må også hjullager skiftes i samme operasjon) så det utgår inntil videre. Og jeg har ikke funnet smale nok spacere med separate bolter. Men nå fant jeg ut at Eibach har 20mm spacere, altså slike der du skrur spaceren fast i navet og deretter skrur felgen fast i spaceren. Riktignok bare med godkjenning til Mercedes, men det får bare være.

Da blir det to slike foran, og selv med disse spacerene kommer vinterhjulene på 7x16 Ronal ikke like langt ut som sommerhjulene på 8x16. Og så har jeg jo Fuchsfelgene (Mercedes Toliman) på 7x16 et33 i bakhånd hvis de slår seg helt vrang på PKK.

Og i verste fall får jeg vurdere spacere bak og hvis det blir seende rart ut med forhjulene lengre ut enn bakhjulene, men bak har jeg såpass lange bolter at enkleste sort spacere funker. Men dette er tross alt bare for vinterdekkene.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Volvo 240 hadde vel omkring 10 cm mindre sporvidde bak en fremme......
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Volvo 240 hadde vel omkring 10 cm mindre sporvidde bak en fremme......
Tror det var noe sånnt på den gamle Saab V4'eren jeg hadde for lenge siden...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

På mine også når jeg tenker meg om :D :D
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

I dag bestemte jeg meg for at bussen skulle inn i garasjen. Koste hva det koste vil... :twisted:

Jeg har visst hatt en liten vannlekkasje i fra takluka framme en tid, og det må få tørke opp.

Av med All Terrainhjulene og på med ett sett 14 toms alufelger jeg hadde liggende. Og for å få de til å passe måtte bremsecalipperne foran demonteres. Men faktisk så fikk selve skiva (312mm) plass inni felgene. Men selv nesten uten luft og med naboen stående på hengerfestekula som utkikkspost subbet det litt for godt borti helt bakerst til at jeg turte å fortsette. Selv med hele nabolaget som ballast tror jeg ikke det hadde gått.

Så da var det bare å ta frem brekkjern og gå løs på garasjeveggen. :D Inn skulle bilen...

Heldigvis var det litt å gå på over porten og under selve bærebjelken, så med enkle grep hadde jeg plutselig 10 cm ekstra å gå på. Men etterpå får jeg enten lage en avtagbar kasse sånn at det ser ok ut til hverdags, eller så blir det å skjøte på øverste portblad på en ordentlig måte.

Image

Image
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:13, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Har akkurat satt inn min T3 i anledning "Aina".
Ble litt kaotisk siden det blåser kuling rett på porten så litt løsøre flyttet rundt omkring. Selve innkjøringen gikk bra da..
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Hva med 15" felger uten dekk?
(Var det ikke Postmesteren som måtte av med dekkene for å komme inn!)
(Så får du heller hugge opp til trikkeskinner i gulvet!)
{;-)
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-

Post by OddN »

Totto wrote:Hva med 15" felger uten dekk?
(Var det ikke Postmesteren som måtte av med dekkene for å komme inn!)
(Så får du heller hugge opp til trikkeskinner i gulvet!)
{;-)
Vurderte å finne noen gamle bremseskiver som er større enn de jeg har i dag (312mm) og bruke som containerhjul...

Og, joda, postmesteren kjørte på felgene for å få postbilen med høytak inn i garasjen.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Tenker du å snu de ut inn da så slipper du å demontere kalipere hver gang?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Tenker du å snu de ut inn da så slipper du å demontere kalipere hver gang?
Jepp. Blir noe ala containerhjulene til Tigerbus:

Image

I følge dem må de være minst 355mm for at ikke nedre kule skal subbet i bakken.
OddN
-
-

Post by OddN »

Lurer litt på hvor breie spacere jeg måtte hatt for at jeg skulle kunne satt på de 14 toms felgene uten å ta av caliperen. Kunne kanskje vært verd å måle og så finne noen billige brukte spacere uten tanke på godkjenning til sånn garasjebruk.

Har også vært inne på tanken med å kappe felgen i to og så bare bruke ytterkanten som containerhjul. Men jeg kvier meg for å ødelegge Coachfelgene.
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Må du ha blanke fine aluminiumsfelger for å trille bilen inn og ut av garasjen?
Kan du ikke bare herpe et par rustne stålfelger!
Så kan du heller skifte felger for å ha noe fint å se på inne! (Hvis du bare husker å skifte igjen før du freser ut!)
{;-)
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-

Post by OddN »

Totto wrote:Må du ha blanke fine aluminiumsfelger for å trille bilen inn og ut av garasjen?
Kan du ikke bare herpe et par rustne stålfelger!
Så kan du heller skifte felger for å ha noe fint å se på inne! (Hvis du bare husker å skifte igjen før du freser ut!)
{;-)
Joda, men nå har jeg jo disse alufelgene. Har prøvd å selge de men ingen vil ha de, ikke engang for 1000 kr. Så da anser jeg de som verdiløse.

Rustne stålfelger derimot har jeg ikke...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Om du parterer coach felgene, fjerner innerste halven så burde de gå klar kaliperene og bære bilen. I tillegg ville de se, tja bra eller i det minste, ut som coach felger.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Post Reply