de som kjører DOKA/SIKA kan med letthet montereskinneløsning i tjafsrommet og ha fri tilgang til f.eks uttrekkskjøkken (har vi ikke avbilda en T3 DOKA med sånt no her de siste 3-4 åra, da ?) for dere som liker å stå ute i uværet og lage mat.
Kan bytte uvær med myggstormen om man tar turen innom f.eks deler av Salten, Porsanger eller Pasvik i rette sesongen.
Og med DOKA/SIKA slipper man jo drasse på henger. En artig detalj med T@bs offroadserie er at i tillegg til å løfte reservehjulet opp på bakenden, så er det ei eller to tilitringer du kan ha drivstoff på. Litt lengre rekkevidde, med andre ord. Jeg innser at jeg er av dem som ikke ser etter bensinstasjoner når jeg er ute og ratter, og at mange er det. Men likevel - kjøre rundt på øde norske eller svenske grusveier i dagevis uten å finne sivilisasjonen er en svært god metode å gjøre biltur på. Da er det greit å kunne vite at akkurat idag har jeg nok drivstoff til å finne bygda med to pumper i for etterfylling.
Industrien er svorne tilhengere (no pun intended) på å la turfolket stå ute og vansmektes mens baconet freser i panna. Jeg har egentlig aldri forstått det, det er jo et finværssubstitutt alle har - å stå ute og lage mat ? Relativt vindstille, relativt varmt men har man vind evt nedbør evt minusgrader så taper sjarmen seg fort. Den lille detaljen i konseptet med å stå ute har jeg notert meg fra mitt eierskap for Tyskerbrakka var ganske ung. Det sagt er det nok en klar fordel å steike fet mat utendørs, jeg ville hate å måtte rengjøre interiøret pga fett i tak og vegger
Og som det ble nevnt over er dette med grusvei et stort sprik hva vegkvalitet angår. Jeg vokste opp på grusveier og husker at de ble fortløpende preppa for bruk. Akkurat idet toppdeket var hardt og fint å kjøre, eller for min del - sykle på, så kom der en dævel i veghøvel og skrapa veien for oss
Veger som ikke får vedlikeholdet er vel de veier man bør tenke seg om en og to og tre ganger for om man virkelig vil drasse kainkajanga bortetter på. Ned med hastigheten er vel første punkt i så måte. Jeg ville ikke hatt de helt store problemene over Imingfjell som enda er klassifisert som fylkesvei og ikke har asfalt hela vegen (vel?) enda.