Litt T3-spørsmål

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Gunslinger
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908

Litt T3-spørsmål

Post by Gunslinger »

Jeg har nylig fått min første T3 inn på farmen (den neste er i kikkerten).
Her er noen «novise-spørsmål» til ekspertisen på forumet:
1. Girspakmansjetten slenger løst. Skal der være en festemekanisme av noe slag, mellom mansjetten og hullet i gulvet?
2. Det spraker i radioen (også med Spotify via 3.5 mm AUX input), og jeg ser en noe oppspist rotor (det har spraket der også). Feilen bør være en defekt kondensator, men hvor er den?
3. Jeg kjører på 98-oktan bensin, slik boka sier at 2,1 liter/112 hk motoren (1987) skal, men skal den ha bly til ventilsetene sine, og er der noen katalysator å ta hensyn til (jeg ser ingen)? Det er viktig med 98-oktan til denne motoren, som er ganske så høykomprimert (10,5 til 1). Hvis den ikke stopper momentant, når du skrur av tenningen, men tar et par ekstra slag, da kjører du på feil bensin (og har kanskje feil plugger/tenningstidspunkt også).
4. Uansett hva jeg gjør (inkludert justering av mutter under speilet), så vil ikke utendørspeilene kunne stilles inn korrekt. Alt er helt originalt. Helt merkelig. Hva gjør jeg da? Bore, skjære, pusse og slipe?
5. Lysbryterposisjonen for automatisk kjørelys (inntrykket helt til høyre) gir ikke mulighet for fast fjernlys (kun lyshorn). Jeg må slå lysbryteten helt til venstre, for å få denne muligheten, men da må jeg alltid huske på å slå av lysene manuelt. Er det slik på alle T3?
6. Oljetrykket kunne vært bedre, selv om motoren er lite kjørt (2,1 liter, 112 hk, 1987). Er der noen erfaringsvis god olje, for å holde bedre oljetrykk?
7. Min bil er registrert for 6, men der er kun seter til 2 fremme og 3 bak, så skillevegg og lasterom. Hva er det for noe morsomt? Den var opprinnelig Transporter, nå Caravelle C (gjort før min tid).
8. Har noen hatt «heng» i ventiler (høylytt klikking fra motoren). Hva har dere evt. gjort med det?
9. Gangstetcaps er tingen for T3, både foran og bak, men hvor selges de?
10. Det har tidligere blitt byttet en del saker på mine støtfangere. Skal bolthodene fremover på fremre støtfangere være sorte eller forniklede?
11. Stål-luken som deksel rett over batteriets plusspol, er ikke det smarteste jeg har sett. Noen gode løsninger?
12. Plassering av sikringspanel (og en håndfull releer) rett under der hvor man kan forvente vanndrypp fra frontrutepakningen, er heller ikke det smarteste jeg har sett. Jeg har forlengst lagr inn et plastdekke, som leder vekk evt. vanndrypp. Ett rele var allerede ødelagt av fuktinntrenging.
Da har jeg vel satt hjernevinningene i sving hos en del classic-VW entusiaster.
PS: Noen som kjenner til spesialiteter å være obs på vedrørende 1989 T3 Rico Camper (med fast tak og dieselmotor)?
Fra nick Gunslinger på en sløv lørdag kveld :wink:
Gunslinger
"Make my day!"
OddN
-
-

Re: Litt T3-spørsmål

Post by OddN »

Gunslinger wrote:Jeg har nylig fått min første T3 inn på farmen (den neste er i kikkerten).
Her er noen «novise-spørsmål» til ekspertisen på forumet:
1. Girspakmansjetten slenger løst. Skal der være en festemekanisme av noe slag, mellom mansjetten og hullet i gulvet?
2. Det spraker i radioen (også med Spotify via 3.5 mm AUX input), og jeg ser en noe oppspist rotor (det har spraket der også). Feilen bør være en defekt kondensator, men hvor er den?
3. Jeg kjører på 98-oktan bensin, slik boka sier at 2,1 liter/112 hk motoren (1987) skal, men skal den ha bly til ventilsetene sine, og er der noen katalysator å ta hensyn til (jeg ser ingen)? Det er viktig med 98-oktan til denne motoren, som er ganske så høykomprimert (10,5 til 1). Hvis den ikke stopper momentant, når du skrur av tenningen, men tar et par ekstra slag, da kjører du på feil bensin (og har kanskje feil plugger/tenningstidspunkt også).
4. Uansett hva jeg gjør (inkludert justering av mutter under speilet), så vil ikke utendørspeilene kunne stilles inn korrekt. Alt er helt originalt. Helt merkelig. Hva gjør jeg da? Bore, skjære, pusse og slipe?
5. Lysbryterposisjonen for automatisk kjørelys (inntrykket helt til høyre) gir ikke mulighet for fast fjernlys (kun lyshorn). Jeg må slå lysbryteten helt til venstre, for å få denne muligheten, men da må jeg alltid huske på å slå av lysene manuelt. Er det slik på alle T3?
6. Oljetrykket kunne vært bedre, selv om motoren er lite kjørt (2,1 liter, 112 hk, 1987). Er der noen erfaringsvis god olje, for å holde bedre oljetrykk?
7. Min bil er registrert for 6, men der er kun seter til 2 fremme og 3 bak, så skillevegg og lasterom. Hva er det for noe morsomt? Den var opprinnelig Transporter, nå Caravelle C (gjort før min tid).
8. Har noen hatt «heng» i ventiler (høylytt klikking fra motoren). Hva har dere evt. gjort med det?
9. Gangstetcaps er tingen for T3, både foran og bak, men hvor selges de?
10. Det har tidligere blitt byttet en del saker på mine støtfangere. Skal bolthodene fremover på fremre støtfangere være sorte eller forniklede?
11. Stål-luken som deksel rett over batteriets plusspol, er ikke det smarteste jeg har sett. Noen gode løsninger?
12. Plassering av sikringspanel (og en håndfull releer) rett under der hvor man kan forvente vanndrypp fra frontrutepakningen, er heller ikke det smarteste jeg har sett. Jeg har forlengst lagr inn et plastdekke, som leder vekk evt. vanndrypp. Ett rele var allerede ødelagt av fuktinntrenging.
Da har jeg vel satt hjernevinningene i sving hos en del classic-VW entusiaster.
PS: Noen som kjenner til spesialiteter å være obs på vedrørende 1989 T3 Rico Camper (med fast tak og dieselmotor)?
Fra nick Gunslinger på en sløv lørdag kveld :wink:
Wow... Skal vi se:

1: Har sett de både løs (altså bare stukket under) og stiftet fast i teppet. Om sistmevnte er originalt tør jeg ikke å si.

2: Alle T3er har elektronisk tenning og dermed ikke kondensator. Bytt lokk og rotor og håp at det blir bedre...

3: 112i har ikke katalysator og har ventilseter som tåler blyfri. Tenningen kan stilles for å tilpasse motoren 95 oktan.

4: Speilpatenten er ikke veldig god i utgangspunktet, og når plasten blir gammel og sprekker blir det slarkete. Kjøp nye speil, eller se deg om etter elektriske.

5: Det skal være sånn.

6: 112i har et rykte for å slite veiv og rammelager, med derpåfølgende lavt oljetrykk. Forbered deg på motoroverhaling når buzzeren begynner å hyle rundt 2000 rpm.

7: Kombinertbaksetet er bredt nok til fire personer og dermed kan bilen registreres for seks, men ofte var det likevel belter bare til tre bak. Det var ikke krav til belter i baksetet i kombinertbiler.

8: Skift olje og håp at det blir bedre. Alle wbx'er som har stått stille en stund har dette i større eller mindre grad.

9: Bruktmarkedet.

10: Stålfangere skal originalt ha svarte plastkopper på støtfangerne.

11: Plastdeksel på batteriet (og batteri med forsenkede poler).

12: Aldri hatt problemer med dette. Hvis det er så ille ville jeg ha tatt ut frontruta og sjekket. Antagelig er kanten bra rustet.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Og hadde du ikke vært så flau over hjemstedet ditt, at du ikke tør å skrive hvor du bor, så kunne det hende noen i ditt nabolag kunnet hjelpe deg, eller har de delene du trenger........
Gunslinger

Post by Gunslinger »

Buss Marius wrote:Og hadde du ikke vært så flau over hjemstedet ditt, at du ikke tør å skrive hvor du bor, så kunne det hende noen i ditt nabolag kunnet hjelpe deg, eller har de delene du trenger........
Kanskje jeg bor i Oslo, det klart verste stedet i Norge, og tør ikke si det? :evil:
Gunslinger
"Make my day!"
OddN
-
-

Post by OddN »

Gunslinger wrote:
Buss Marius wrote:Og hadde du ikke vært så flau over hjemstedet ditt, at du ikke tør å skrive hvor du bor, så kunne det hende noen i ditt nabolag kunnet hjelpe deg, eller har de delene du trenger........
Kanskje jeg bor i Oslo, det klart verste stedet i Norge, og tør ikke si det? :evil:

Det er da ikke noe å være flau over.

"Alle" påstår at jeg bor i Indre Enfold... Selv føler jeg at jeg bor mer sentralt enn jeg noen gang har gjort (Kommer fra Nord Norge...) Har en liten time inn til sentrum av hovedstaden, en halv time til Sverige og Hot Shop (Norges største VW-delebutikk) i rusleavstand ifra heimen.
Gunslinger

Post by Gunslinger »

(Jeg er trådstarter).
Jeg sliter nå ganske voldsomt med å bli kvitt det blinkende røde varsellyset for kjøleveskenivå/temperatur.
Det blinker uansett hva jeg gjør:
- Om rele nr 43 er ute eller inne.
- Om nivåsensor i kjølevesketanken er tilkoplet eller ikke.
- Spenningskontroll-enhet i instrumentpanel er byttet (til helt ny).
- Nivåsensor i kjølevesketanken er byttet (til helt ny).
- Rele nr. 43 på sikringspanelet er byttet til annet/brukt nr. 42.
Når det gjelder motoren, så synes alt å fungere 100%, den kaster ikke ut vann (full kjølevesketank), går jevnt og fint, med godt drag.
Temperaturviseren i instrumentpanelet synes å vise korrekt nivå, bruker noe tid, men stanser ca kl 10/11 (noe til venstre for midtstilling).
Radiatorviften starter og stopper slik som den tilsynelatende skal.
Jeg har fått tips om å lufte kjølevannsystemet, og ellers blir det skrevet et eller annet sted, at hvis indikatoren fortsatt blinker etter at releet har blitt tatt ut, så er det bare å skifte instrumentet (i praksis hele instrumentkonsollet). Jeg forbereder meg nå på å gjøre dette.

Er det noen som kan bekrefte, eller har andre råd til en T3'er i nød? :(

PS: Tilkopling av nivåsensor hadde ingen kontroll på ledningsposisjoner (kontakten på ledningen hadde, men ikke stikkontakten på sensoren). Skal man anta at det ikke betyr noe, og at det kun er en krets som skal brytes eller ikke?
Gunslinger
"Make my day!"
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Spiller ingen rolle åt hvilket hold kontakten sitter. Den skal bare bryte.
Men det låter som du har feil på ledningsnettet. Mål spenning 12v til jord på den ene, den andre brune skal gå til jord.

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

ducce999s wrote:Spiller ingen rolle åt hvilket hold kontakten sitter. Den skal bare bryte.
Men det låter som du har feil på ledningsnettet. Mål spenning 12v til jord på den ene, den andre brune skal gå til jord.

Ta å brygge kontakten med en binders for å sjekke om lampa slutter å blinke. Mål også resistansen på selve sensoren.

TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

ducce999s wrote:
ducce999s wrote:Spiller ingen rolle åt hvilket hold kontakten sitter. Den skal bare bryte.

Ta å brygge kontakten med en binders for å sjekke om lampa slutter å blinke. Mål også resistansen på selve sensoren.

Se også til at sensoren ikke er møkkete

TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Gunslinger

Post by Gunslinger »

Fint!
Er det slik å forstå at det normalt skal ligge oppe 12Volt på den ene lederen, som så blir koplet til den brune (jord) i sensoren, når kjølevannsnivået blir lavere enn sensoren, og skal derved starte blinking i instrumentpanelet?
I mitt tilfelle er det slik, at varsellampen blinker hele tiden, uansett om sensorledningene er kortsluttet eller ikke. Jeg har imidlertid ikke målt om der ligger oppe 12 Volt på den ene lederen. Det skal jeg nå gjøre.
Mange takk!!!!!!
Gunslinger
"Make my day!"
Post Reply