Varmeren hengte jeg opp under bilen for et par år siden og testet igrunn bare at det elektriske virket dengang da. Nå fant jeg imidlertid frem pumpe, slanger og T-stykke og gikk løs på drivstofftilførselen. Monterte pumpa godt gjemt oppunder gulvet og strakk slange bak til motorrommet og koblet meg til rett før dieselfilteret. Lirer forresten på om varmeren burde hatt sitt eget filter?
Etter mange forsøk med å slå varmeren på og av (den går bare i ca 30 sekunder hvis den ikke får diesel) så jeg endelig at det skjedde noe i plastslangen mellom pumpe og varmer. Og til slutt tente den. Den røykla hele gårdsplassen med gråhvit røyk, typisk for uforbrent diesel. Alle som har hatt et par gåene glødeplugger vet hvordan det ser ut før alle sylindrene er i gang... Og så gikk den i ca ett minutt før den stoppet. Ventet en stund og prøvde på nytt, og akkurat det samme gjentok seg. full stopp etter ett minutt.
Hmm, inn og sjekke bruksanvisningen Hvis alt annet mislykkes: RTFM
Og der stod det jammen et interessant avsnitt om pumpeplassering. Den må ikke stå vannrett (som jeg selvsagt hadde montert den) med må ha ut-stussen pekende minst 15 grader oppover. I tillegg må det ikke være sløyfer på tilførselen der et kan samle seg luftobler. Jaggu hadde jeg det og. Etter en justering med en annen slange og noen strips var pumpe og tilførsel mer i henhold til anvisningen.
Nytt startforsøk. Like mye røyk som sist, men nå gikk varmeren i flere minutter uten å stoppe. Til slutt slo jeg den av for å ikke påkalle brannvesenets oppmerksomhet. Lot den stå på kaldluft i noen minutter før jeg noe skeptisk startet den igjen. Ny røykutvikling, men noe mindre enn sist, så da tok jeg sjansen på å la den gå litt lengre. Etter et kvarters tid var det minimalt med røykutvikling, jeg tror jaggu den har brent seg ren
Fornøyd med dagens innsats.