Recarosete i T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-

Recarosete i T3

Post by OddN »

Har lest litt frem og tilbake om dette, og her er det visst flere veier til Rom...

- Skinner fra originale T3 seter kan tilpasses, hvordan passer justeringsmekanismen da?

- Adapter for T3 fra Recaro med dertilhørende skinner. Enklest, men sikkert også dyrest.

- Recaroskinner uten adapter men med offset hull til setet. Sånn har Go Westy begynt å gjøre det.

Noen som har erfaringer med de forskjellige?

Fikk plutselig tak i et ubrukt LX-A fra begynnelsen på 90 tallet, dessverre svart/grårutet, men setet har aldri vært brukt, bare ligget på lager. Så nå sitter jeg jo og lurer på om jeg skal montere det...

Edit: Korrigert setebetegnelse
Last edited by OddN on 30 Jul 2017, 14:54, edited 2 times in total.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Recarosete i T3

Post by Der Postmeister »

Har montert i Postbilen med originale Recaro skinner. Har prøvd andre kreative løsninger,men det er likevel det jeg vil anbefale. Lommeboka vrir seg litt i smerte, men det er bare å drite i en sydentur(fantastisk lett faktisk) så har du de. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er Go Westy sin variant. Standard skinner med nye hull boret litt offset:

Image

Avstanden mellom skinnene er ca en cm smalere på T3en enn på Recarostolen, dermed er hullene forskyvet ca 5mm.

Her er Recaro sine originaletilpassede T3 skinner:

Image

Ser for meg at de bygger litt mer i høyden enn Go Westy-varianten.

Her er skinnene som fulgte med setet mitt:

Image

Med unntak av vinkeljernene i endene ser de rimelig lik Go Westy sine skinner
Last edited by OddN on 19 Jul 2018, 14:31, edited 1 time in total.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg har testet litt forskjellige seter og det som slår meg er at orginalsetene er usedvanlig lave i sitteputa, har slitt med at sittestillingen blir i overkant høy i forkant av puta. Men så har jeg også korte bein.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Der Postmeister
-
-

Sittehøyden med Recaro og deres egne skinner er perfekt høyde. :)
Og enkelt å montere.
Til og med de med kort dretfall trur jeg har det bra der. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Disse Recarobetegnelsene kan være litt forvirrende. Men etter å ha sett denne er alt klart som blekk:

Image

LX er den moderate ryggen med bare litt sidestøtte, A er den flateste sitteputa, og her er altså mitt sete:

Image

Som jeg da regner med er ett LX-A
Last edited by OddN on 19 Jul 2018, 14:32, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og dette setemønsteret som vist over er vel det mest tidsriktige i en 91 syncro (akkurat dette setet ble kjøpt nytt i 94).

Tidligere 80talls recaroseter hadde smale horisontale striper i midten, så dette eldre mønsteret ville vel vært tidsriktig i en tidlig 80talls buss:

Image

Det nyere mønsteret (som heter Monza) fantes så vidt jeg har funnet ut i følgende farger:

Svart (mitt LX-A):

Image

Blå (LS-C):

Image

Brun (Hhv et LX-B og et LS-C):

Image

Beige (Disse har justerbar sidestøtte i ryggen og er vel egentlig fra Orthoped-serien):

Image

De siste der hadde vel vært en helt perfekt match til en ellers brun/beige multivaninnredning. Men riktig så kresen kan man vel ikke være... Men om noen har et pent beige sete og vil bytte, så er jeg mer enn villig til å diskutere...
Last edited by OddN on 19 Jul 2018, 14:32, edited 3 times in total.
Der Postmeister
-
-

Hva du finner! Jeg har vel maken til din på høyre side og et med forlenger på venstre. Den bruker jeg aldri egentlig.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Hva du finner! Jeg har vel maken til din på høyre side og et med forlenger på venstre. Den bruker jeg aldri egentlig.
"Google is your friend"
Der Postmeister
-
-

Jeg har liggende to extra. Det er noe slitt stoff på siden på ene og litt på sittepute på andre. Tenkte rydde og selge de. 2k for begge samlet. Hvis du skulle trenge.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Jeg har liggende to extra. Det er noe slitt stoff på siden på ene og litt på sittepute på andre. Tenkte rydde og selge de. 2k for begge samlet. Hvis du skulle trenge.
Skal ha det i bakhodet. I tilfelle copiloten også vil sitte godt...Hvilken modell er de? Flat pute ala LX-A?
OddN
-
-

Post by OddN »

Setevarme, ja. Det er det jammen og på dette setet. Og i en av posene som fulgte med (uåpnet siden -94) lå koblingsskjema og ledningsnett til dette. Men det ser ut til å være av enkleste sort, vippebryter med posisjonene av/på.

Da er det vel ikke noen enkel mulighet for å koble dette til den originale T3 6 trinnsbryteren?

Mener forresten jeg har sett en VW bryter med av/på setevarme... Hvor var nå det... Golf 1, Passat eller kanskje LT fra tidlig 70 tall?
Der Postmeister
-
-

Sender deg et bilde.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Sender deg et bilde.
Supert :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Sender deg et bilde.
Fikk du tatt bilde av de stolene?

Har du evt noe fraktalternativer nedover til hovedstaden ( evt Lillestrøm) eller enda lengre?
OddN
-
-

Post by OddN »

Har prøvd å søke litt mer på når de ulike generasjonene Recaroseter var å få kjøpt. Noen er jo mer opptatt av at saker og ting skal være tidsriktig enn andre :wink:

Selv om mitt sete er solgt i ny 94 er det jo ikke sikkert at det var dette mønsteret som egentlig var "årets modell" det året. Men i 95 så i allefall brosjyra slik ut:

Image

Altså en generasjon nyere enn det jeg har.

I 1990 derimot så det slik ut:

Image

Og der er "rette" trekket :-)

Har også funnet noen tidligere brosjyrer/annonser:

1978:

Image

1981 (samme orange stripene som i 78):

Image

En annen 1981 (legg merke til alle de små bildene til venstre. Mange spesielle design der):

Image

1986:

Image
Last edited by OddN on 19 Jul 2018, 14:34, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

I tillegg hadde jo mange biler originalt Recaroseter på denne tiden. Noen var "ekte" mens andre var mer eller mindre etterligninger (enten produsert av den enkelte bilfabrikant eller til og med produsert av Recaro men etter bilfabrikkens spesifikasjoner). Og her er det mange ulike trekk ute og går, og jeg skal ikke engang forsøke å lage en oversikt. Biler som Opel Manta og Ascona, Ford Capri, Granada og Scorpio, Alfa Romeo, Lancia og mange andre hadde stoler som baserte seg på Recaro.

Mange detaljer skiller de ulike generasjonene Recaro fra hverandre, en slik detalj som er lett å se er innfestingen av ryggen mot sitteputa. De tidlige (før ca midt på 80 tallet) hadde braketten til ryggen festet til sitteputa med to unbrakoskruer. Slik:

Image

De senere (i allefall seter i Modular-serien) hadde braketten festet med en klips:

Image
Last edited by OddN on 19 Jul 2018, 14:35, edited 1 time in total.
Der Postmeister
-
-

Litt mange baller i lufta. Skal fixe imorra. Skal til Oslo på mandag, så frakt fixes greit. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Landet noen baller, eller?

Skal til Oslo selv på tirsdag, så om det blir aktuelt skulle vi hatt et sted å oppbevare de i et døgn...
OddN
-
-

Post by OddN »

Hentet de to stolene fra Rune i dag og etterpå ha studert de litt fant jeg instruksjonsboka til ene setet stukket inn i mellom ryggputa og bakplata (visste du om det, Rune ;-) ).

Den er stemplet 1990, så mer tidsriktig til en sen t3 enn det blir det ikke.

En liten detalj som skiller det 1990-setet fra 94-modellen er stoffet i ryggputa. 90-setet har grå/svarte ruter i hele ryggen slik både det blå, brune og beige i posten min lengre opp har. 94-setet derimot har tre helsvart "pølser" der Recaro logoen er brodert inn. Men nå er jeg vel farlig nært nerde-kunnskap her...
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Om du skulle ha et sånn sete til overs... Har et likt som førersete i T2 min, har vurdert et til passasjeren og ;)

Har brukt originale t3 skinner til Recaroene i T3. Fram/bak mekanismen er ikke perfekt, men helt innafor til bruksbilen. Kan spore av om uvedkommende prøver å justere. Men det er sikkert mulig å forbedre, på relativt enkelt vis...
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Der Postmeister
-
-

Nope. Den har vi ikke sett. Ikke har jeg bruk for den heller. Bedre å spørre deg. Nerdefaktoren er leeeeenge siden ble stempla i panna di, så det skal du ikke bekymre deg over. ;)
Jeg har forøvrig de med de tre pølsene i Postbilen. Liker de bedre av utseende. Greit med noe som bryter av stoffet litt i fargene.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Viljar wrote:Om du skulle ha et sånn sete til overs... Har et likt som førersete i T2 min, har vurdert et til passasjeren og ;)

Har brukt originale t3 skinner til Recaroene i T3. Fram/bak mekanismen er ikke perfekt, men helt innafor til bruksbilen. Kan spore av om uvedkommende prøver å justere. Men det er sikkert mulig å forbedre, på relativt enkelt vis...
Siden jeg nå har tre komplette seter blir det jo ca ett til overs når jeg er ferdig. Må bare bestemme meg for hvilke deler som skal hvor.
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Nope. Den har vi ikke sett. Ikke har jeg bruk for den heller. Bedre å spørre deg. Nerdefaktoren er leeeeenge siden ble stempla i panna di, så det skal du ikke bekymre deg over. ;)
Jeg har forøvrig de med de tre pølsene i Postbilen. Liker de bedre av utseende. Greit med noe som bryter av stoffet litt i fargene.
Da regner jeg med den har lagt der siden 1990 :D

Og, ja det nerdestempelet bæres med stolthet...
OddN
-
-

Post by OddN »

Oppdaget en annen sak på de tre stolene jeg har. Alle tre stolene har identisk grå-rutet stoff i midten. Den ene imidlertid med de tre nevnte "pølsene". Men det er litt forskjell på det svarte stoffet på kantene. De to ryggene uten svarte "pølser" (de eldste) har et litt mer velouraktig stoff på sidene mens det nyeste setet (det fra 94) har mer vanlig vevd stoffoverflate både i ryggvanger og bunn. Og den ene bunnen på de eldste setene har antagelig blitt bytte en gang i tiden, for også den har det nyere stoffet (denne bunnen har også varme og en litt annen mekanisme for forlengelsen av puta). Så de tilsynelatende like stolene var visst ikke det likevel... Nåvel, når det tok så lang tid før jeg oppdaget det, så ser jeg ingenting i veien med å montere ett av hver i bilen.
Post Reply