Bytte glidebolter T4 - En how to? Andre ting å forvente?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
glx-rider
Car: 96 2,4D
Phone: 92690795

Bytte glidebolter T4 - En how to? Andre ting å forvente?

Post by glx-rider »

Min nå så slitne T4 har etter å ha stått i vinter begynt å henge på bremsene foran. Holder de ikke fast, men blir varmt nok til at jeg ikke tør å begi meg på langtur.

Jeg mistenker at dette skyldes dårlig vedlikehold og slitent utstyr så tenkte å bytte glidebolter for å satse på at det lar de gli fint tilbake.

Bilen det gjelder er under og spm er:

Noen som har lyst til å skrive et par setninger om jobben?

Er dette en grei jobb å få til med kun standard håndverktøy?
Blir å stå på gaten når det gjøres og er fullstendig avhengig av at bilen kan kjøres når vi er ferdige, burde jeg forberede meg på noen overraskelser som gjør at jeg ikke får montert tilbake igjen og kjørt?

Som dere sikkert forstår så er det ikke mye erfaring hva gjelder skruing her :)
Last edited by glx-rider on 07 Jun 2017, 14:44, edited 1 time in total.
vw91
Car: T4-91

Re: Bytte glidebolter T4 - En how to? Andre ting å forvente?

Post by vw91 »

husker jeg gjorde jobben for noen år siden. Skulle "bare" bytte bremseklosser foran. Glideboltene satt bom fast, måtte kappe av og bore, så du må ta høyde for at de kan sitte bom fast. Skiva på vinkelsliperen bør ikke være for stor.. Med nye bremseskiver, glidebolter, klosser og bremsevæske ble bremsene veldig bra.

Image
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

Bildet viser låsepinne for bremseklosser og kan skape problemer når man skal BYTTE klosser, glideboltene derimot er innkapslet i gummihylse og kan også sette seg fast og da henger bremsene på/dårlig bremsevirkning
vw91
Car: T4-91

Post by vw91 »

takk for klargjøring ang glidebolter/låsepinner, det er noen år siden jeg hadde bremsene oppe, og det ble litt surr. Glideboltene er jo der pekefingeren peker! Smurte jo opp de også husker jeg. bra at noen passer på! Hilsen amatørmekker:-) (med gode bremser)
Post Reply