Jeg har en stund merket at motoren en gang i blant "butter" i mot/mangler ladetrykk fra ca 1800 til 2300 o/min, føles nesten som nødmodus før den henter seg inn og drar godt videre.
Men siste dagene er den blitt verre så jeg kjørte med vagcom/PC for å sjekke verdiene og ser da at ecu forventer ca 1 bar i ladetrykk når jeg prøver å aksellere rundt nevnte turtall mens den får kun ca 0,5.
Den har en litt oscillerende svak aksellerasjon fram mot ca 2400 før den da begynner å lade for fullt, men en kjenner også da at ladetrykket oscillerere litt på topp.
Ser at det er noe avvik på lmm i forhold til hva ecu forventer, men ser ikke riv ruskende gale ut.
Har ikke logget dette bare sett på verdiene underveis så er ikke veldig vitenskapelig.
Den går ikke i nødmodus og har ingen feilmeldinger, klarer ikke å se at den soter nevneverdig mer heller når problemene pågår.
Fremdeles får jeg kjøreturer eller ihvertfall deler av de hvor ting føles normalt uavhengig av temp på motor.
EGR er fysisk blokkert med stålplate mellom eksos og innsug, og har vært det et års tid.
Jeg har selv lurt på N75-problemer men er det noen som har hatt lignende problemer og funnet ut av det? Dyser eller kanskje LMM? Problemer med turbo ville vel ikke kommet og gått tenker jeg, men det er nå bare min teori.
Kan forresten N18 brukes som N75 for å sjekke/utelukke denne? Vet det funker på andre TDI-motorer.
Problemer med ladetrykk 2001 2,5TDI ACV
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Re: Problemer med ladetrykk 2001 2,5TDI ACV
min hadde det samme og der byttet jeg tempsensor på kjølevann som går til ecu, ble mye bedre men er ikke helt i mål ennå...mistenker ledningsbrudd en plass
Jeg skiftet temperaturføler på kjølevann i høst pga manglende gløding og humpete gange ved kald motor, det løste de problemene.
Problemene jeg har nå er noe som har kommet og gått i ettertid, men er først nå siste uken slått ut i mer eller mindre full blomst.
Det er kanskje verdt å nevne at jeg har hatt mye alarm på oljetrykk siste måneder, men dette tror jeg er en feil siden det kommer og går helt uavhengig av turtall/temp/last/kjørestil osv. Kan få mer eller mindre kontinuerlig piping på min times tur til jobb i et par dager før det forsvinner i et par uker og kommer tilbake. Har ny trykkbryter og skal montere trykkmåler ved oljeskiftetsom kommer i løpet av neste uken.
Problemene jeg har nå er noe som har kommet og gått i ettertid, men er først nå siste uken slått ut i mer eller mindre full blomst.
Det er kanskje verdt å nevne at jeg har hatt mye alarm på oljetrykk siste måneder, men dette tror jeg er en feil siden det kommer og går helt uavhengig av turtall/temp/last/kjørestil osv. Kan få mer eller mindre kontinuerlig piping på min times tur til jobb i et par dager før det forsvinner i et par uker og kommer tilbake. Har ny trykkbryter og skal montere trykkmåler ved oljeskiftetsom kommer i løpet av neste uken.
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Sjekk innsug ved turbo, røret kan ha blitt ovalt og trekker inn falsk luft og da blir det for lite luft gjennom lmm, sjekk staget til wastegate at dette beveger seg(forsiktig med trykkluft på slangen fra N75 ventilen). Vet at lmm kan bli svakere og at denne kan være skitten så her er og mulig å blåse med trykkluft(igjen forsiktig)
Grafen på vagcom for innsprøytning er korrekt?
Grafen på vagcom for innsprøytning er korrekt?
Takk for tips! Skal se om jeg får kikket litt på ting i kveld. Fikk ikke tid til å sjekke grafer sist, bare koblet meg kjapt opp i fart og så litt på measuring blocks på vei hjem fra et vaktutkall på jobben. Har vurdert LMM selv men ikke kommet så langt som å se på det.
Er ikke enkelt med feil som kommer og går.
Jeg var og skulle feilsøke på problemene med motoren samme kveld som forrige innlegg, men da var de vekke og har holdt seg slik siden da.
Jeg var litt bekymret for at turboen/wategate var problemet da det sto på som verst forrige helg,men nå har jeg kjørt ca 1000 km uten trøbbel så da tviler jeg på at problemet er i en ren mekanisk sak.
Får bare vente og "håpe" på at det kommer igjen slik at jeg får fikset det en gang for alle.
Jeg ble tipset om at sot-begrensning i software ifm innsprøytning kunne gjøre mye rart på andre biltyper ihvertfall, men kom ikke lenger enn å finne block'n i VCDS hvor en leste dette av før alt roet seg.
Jeg var og skulle feilsøke på problemene med motoren samme kveld som forrige innlegg, men da var de vekke og har holdt seg slik siden da.
Jeg var litt bekymret for at turboen/wategate var problemet da det sto på som verst forrige helg,men nå har jeg kjørt ca 1000 km uten trøbbel så da tviler jeg på at problemet er i en ren mekanisk sak.
Får bare vente og "håpe" på at det kommer igjen slik at jeg får fikset det en gang for alle.
Jeg ble tipset om at sot-begrensning i software ifm innsprøytning kunne gjøre mye rart på andre biltyper ihvertfall, men kom ikke lenger enn å finne block'n i VCDS hvor en leste dette av før alt roet seg.