Hei, jeg tenkte å prøve meg på å ta ut min RNS510 radio, sette inn en større ssd disk som jeg enten kloner fra den som står i pr nå eller bygger opp fra grunnen med ny firmware og nye kart samt montere et Dension DAB+U adapter via USB porten i hanskerommet.
3 spm.
1) Hvordan får jeg ut selve radioen? Har bestilt meg "4 nøkler" som passer radioen men er det så enkelt som å plugge inn disse i de 4 hullene og trekke den ut eller må det mer demontering til for å få ut radio?
2) DAB antenna skal monteres oppe i høyre hjørne på frontruta sett innenfra og ledning skjules bak deksel på sidestolpe og går deretter ned til bak hanskerommet. Hvordan skal jeg klare å skjule ledningen hele veien ned til hanskerommet og er det bare å røske av deksel på sidestolpen? Og skjuler det seg en airbag der slik at jeg må demontere strøm fra batteri osv?
3) Jeg ønsker å få DAB adapteret skjult bak hanskerommet ved å trekke USB ledningen ut fra hanskerommet og bak, kan man løsne/demonteres hanskerommet slik at jeg kommer til bak?
Jeg er rimelig grønn på dette så jeg takker for alle tips og mulige informasjonskilder.
Ta ut RNS510 i Multivan 2011 mod + DAB adapter montering
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Ta ut RNS510 i Multivan 2011 mod + DAB adapter montering
Har ikke hatt av A-stolpedekslet på disse, men står det AIRBAG på et felt der, så må det feltet nok vippes pent ut. Da sitter det nok en skrue under dette. VW mente dette var forbruksvare, men du kan vippe det forsiktig ut helt. Pirk med liten trekker så ser du.
Og radioen, hvis samme opplegg som tidligere modeller(kjenner bare opp til 2008...) så er det bare å sette disse inn og dra ut. Trur du kjenner greit når de er i hakk.
Og radioen, hvis samme opplegg som tidligere modeller(kjenner bare opp til 2008...) så er det bare å sette disse inn og dra ut. Trur du kjenner greit når de er i hakk.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Takk for svar. Gikk ut og tittet og det stod ikke airbag på de dekslene på stolpene ved frontruten, kun på de ved siden av førersetene, men jeg la merke til at de håndtakene som er festet på de stolpene ved frontruta satt rimelig godt fast så de må vel av først da.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Hvis du ikke har fjernet dekselet på A-stolpen enda, så vil jeg anbefale deg å sjekke Youtube.
Kan spare deg for unødig frustrasjon hvis du får forberedt deg
Kan spare deg for unødig frustrasjon hvis du får forberedt deg
Jeg har ikke begynt enda, er bare i en planleggingsfase. Jeg har googlet relativt mye men har tilgode å finne en video som viser meg det jeg leter etter men jeg prøver videre, nå med A stolpe
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
Det er muligens noen forskjeller på din i forhold til min 2006-modell, men jeg kan prøve å beskrive det jeg gjorde (får ha meg unnskyldt hvis detaljene ikke stemmer helt).
- Splittet håndtak for å komme til de to festeskruene for å få fjernet håndtaket.
- Fjernet deksel over høyttaler fremme ved frontruta.
- Fjernet deksel i enden på dashbordet mot døra.
- Lirket av dekselet langs A-stolpen med forsiktighet ved hjelp av et minibrekkjern i plast (vær obs på en tapp på dekselet nederst ved høyttaler).
- Løsnet to skruer i hanskerommet og fjernet hanskerommet.
Da kommer man til for å få strukket kabler bakom hanskerommet og helt frem til spilleren.
Lykke til :-)
- Splittet håndtak for å komme til de to festeskruene for å få fjernet håndtaket.
- Fjernet deksel over høyttaler fremme ved frontruta.
- Fjernet deksel i enden på dashbordet mot døra.
- Lirket av dekselet langs A-stolpen med forsiktighet ved hjelp av et minibrekkjern i plast (vær obs på en tapp på dekselet nederst ved høyttaler).
- Løsnet to skruer i hanskerommet og fjernet hanskerommet.
Da kommer man til for å få strukket kabler bakom hanskerommet og helt frem til spilleren.
Lykke til :-)
Super beskrivelse, regner med det ikke er så ulikt på min så da skal det funke å prøve seg frem litt. Takk skal du ha.
Testet litt demontering i går med oppskrift over og fikk ut hanskerommet (kun 4 skruer og 3 kontakter bak) og selve radio ved bruk av 4 nøkler. Fikk også av håndtak festet til A stolpe men så stoppet det litt opp da jeg ikke fikk av deksel på høyttaler under frontruten foran høyre ved A stolpe, er det bare å lirke opp dette på min bil også som på tidligere modeller? Jeg ble også litt i stuss over å ta av deksel på enden av dashbordet på høyre side av hanskerommet mot sidedør, deksel kommer lett av men det er en av/på bryter for airbag på dekselet, må jeg koble fra batteri før jeg tar ut den kontakten på bryteren?
Da var Dension DAB+U installert i min Multivan med RNS510, en helt grei og billig løsning for de med samme radio som ikke vil blakke seg helt. Jeg styrer fremdeles radio via knappene på rattet og alt er skjult ikke minst.
Fulgte beskrivelsen til Titan over her og den var tilnærmet perfekt.
- Splittet håndtak på A stolpe for å komme til de to festeskruene for å få fjernet håndtaket.
- Fjernet deksel over høyttaler fremme ved frontruta (var bare å vippe opp, deksel går helt frem til frontruta og inkluderer nettingen over høyttaler)
- Fjernet deksel i enden på dashbordet mot døra (trengte ikke dette, når deksel på A stolpe var vippet nok ut og hanskerommet fjernet så kunne man tre ledning fra antenne ned på siden og inn under dashbordet uten å fjerne sidedeksel).
- Lirket av dekselet langs A-stolpen med forsiktighet ved hjelp av et minibrekkjern i plast (vær obs på en tapp på dekselet nederst ved høyttaler). (Her bendte jeg det bare nok ut til å komme til og lot festet nede i hjørnet ved høyttaler være festet)
- Løsnet to skruer i hanskerommet og fjernet hanskerommet (her hadde jeg 2 skruer i front og 2 skruer på bakvegg inne i selve hanskerommet + at jeg måtte koble fra totalt 4 ledninger bakpå hanskerommet som gikk til lys, usb, aux og en til på høyre side av hanskerommet jeg ikke helt vet hva gikk til)
Ellers i min søken etter informasjon så kom jeg over en side der jeg betalte ca 600kr for en manual pakke spesiallaget for min bil. Jeg la inn mitt chassisnr i bestillingen og så etter ca 24 timer kunne jeg laste ned en digital blekke på hele 8500 sider laget spesielt for min bil. Jeg har ikke rukket å se gjennom hele ennå men den ser ut til å dekke alt fra hva min bil ble levert med av komponenter til service manualer, workshop manualer med gode bilder osv. Et skikkelig kupp for meg som ikke vet hvordan bilen er satt sammen og hvilke deler den består av. Siden jeg kjøpte dette fra ligger her: https://www.factory-manuals.com/volkswa ... ter&32&212
Fulgte beskrivelsen til Titan over her og den var tilnærmet perfekt.
- Splittet håndtak på A stolpe for å komme til de to festeskruene for å få fjernet håndtaket.
- Fjernet deksel over høyttaler fremme ved frontruta (var bare å vippe opp, deksel går helt frem til frontruta og inkluderer nettingen over høyttaler)
- Fjernet deksel i enden på dashbordet mot døra (trengte ikke dette, når deksel på A stolpe var vippet nok ut og hanskerommet fjernet så kunne man tre ledning fra antenne ned på siden og inn under dashbordet uten å fjerne sidedeksel).
- Lirket av dekselet langs A-stolpen med forsiktighet ved hjelp av et minibrekkjern i plast (vær obs på en tapp på dekselet nederst ved høyttaler). (Her bendte jeg det bare nok ut til å komme til og lot festet nede i hjørnet ved høyttaler være festet)
- Løsnet to skruer i hanskerommet og fjernet hanskerommet (her hadde jeg 2 skruer i front og 2 skruer på bakvegg inne i selve hanskerommet + at jeg måtte koble fra totalt 4 ledninger bakpå hanskerommet som gikk til lys, usb, aux og en til på høyre side av hanskerommet jeg ikke helt vet hva gikk til)
Ellers i min søken etter informasjon så kom jeg over en side der jeg betalte ca 600kr for en manual pakke spesiallaget for min bil. Jeg la inn mitt chassisnr i bestillingen og så etter ca 24 timer kunne jeg laste ned en digital blekke på hele 8500 sider laget spesielt for min bil. Jeg har ikke rukket å se gjennom hele ennå men den ser ut til å dekke alt fra hva min bil ble levert med av komponenter til service manualer, workshop manualer med gode bilder osv. Et skikkelig kupp for meg som ikke vet hvordan bilen er satt sammen og hvilke deler den består av. Siden jeg kjøpte dette fra ligger her: https://www.factory-manuals.com/volkswa ... ter&32&212