Knekte fjærer
Knekte fjærer
Hei!
Noen som har opplevd knekte fjærer bak/foran på T5?
Både originale og coiloverfjærer.
Noen som har opplevd knekte fjærer bak/foran på T5?
Både originale og coiloverfjærer.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Knekte fjærer
Opplevd bak på 3.2T
Fjørene på T5 virker mye mer solid enn T4 sine, som jo knakk omtrent som småkvist til tider...
Fjørene på T5 virker mye mer solid enn T4 sine, som jo knakk omtrent som småkvist til tider...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hvor langt var de kjørt da de knakk?Der Postmeister wrote:Opplevd bak på 3.2T
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Kompisen hadde knekt fjær bak på sin California T5 -2007, ved ca 120 kkm.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Der Postmeister
- -

Godt 300000km. Dvs, jeg kjøpte bilen på 186000km. Derfra og opp har jeg full oversikt. Før det vet VW i Tyskland om det er bytta.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kjøpte Bilstein coilovere hos Koolart for nesten tre år siden.
I september knakk ene fjæren foran. Litt etterpå knakk andre fjæren foran!
Og for å være sikker så knakk ene fjæren bak i påsken! Så nå må jeg bytte begge bak også! De har vel rullet cirka 70.000 km.
Jeg må si jeg er sjokkert over kvaliteten når settet koster nærmere 15.000 kr. Jeg forventer faktisk at det holder lengre enn dette.
Koolart mener det er normalt at de ryker bak. Jeg har flere kompiser som ikke kjenner seg igjen her, og har kjørt tung lastete biler mye mer enn jeg, uten at en fjær har røket! Jeg har selv kjørt med andre coilovere og originale fjærer før, og heller aldri hatt problemer.
Jeg har omtrent ikke last bak i rommet heller.
Nå har jeg fått ene fjæren gratis, men ellers hadde jeg betalt over 6000 kr i fjører, som du holder SÅ lite kilometer! I tillegg kommer jo arbeid, fjærbeinslagre osv. Kjenner jeg er litt irritert over elendig kvalitet!
I september knakk ene fjæren foran. Litt etterpå knakk andre fjæren foran!
Og for å være sikker så knakk ene fjæren bak i påsken! Så nå må jeg bytte begge bak også! De har vel rullet cirka 70.000 km.
Jeg må si jeg er sjokkert over kvaliteten når settet koster nærmere 15.000 kr. Jeg forventer faktisk at det holder lengre enn dette.
Koolart mener det er normalt at de ryker bak. Jeg har flere kompiser som ikke kjenner seg igjen her, og har kjørt tung lastete biler mye mer enn jeg, uten at en fjær har røket! Jeg har selv kjørt med andre coilovere og originale fjærer før, og heller aldri hatt problemer.
Jeg har omtrent ikke last bak i rommet heller.
Nå har jeg fått ene fjæren gratis, men ellers hadde jeg betalt over 6000 kr i fjører, som du holder SÅ lite kilometer! I tillegg kommer jo arbeid, fjærbeinslagre osv. Kjenner jeg er litt irritert over elendig kvalitet!
-
Der Postmeister
- -

Orginalfjører kontra kortere senkefjører kan vel vanskelig sidestilles 100%. De skal jo gjøre samme jobben men med kortere vei å gå. Mulig de er mer utsatt for stressskader enn de originale. Aner ikke. Sikkert et glupt hue her inne som kan ha noe gode forklaringer.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Hadde en inne i går, begge bak fjærer knekt, orginal type.
Mye av problemet bak er at øvre og nedre fjær punkt ikke treffer hverandre ved inn fjæring så de bli litt i spenn i det de komprimeres.
samt det ligger mye sand og grus i mellom som også sikkert gjør sitt til å øke belastningen.
Av ca 250 slike bilstein sett så har vi nok levert ca 15 fjærer på 4 år og da er det 1000 fjører totalt på 250 biler så ikke mye.
Vi selger jo også H&R senke fjører og H&R justerbart og det er nok i samme % som her også knekker fjærer.
Husker fra min til hos VW så byttes det mye orginal fjærer også som knekker.
som en sammeligning så står det en Tiguan her på plassen som fjørene knak på i påsken og datt helt ned på ene siden så dette skjer alle biler innimellom
Mye av problemet bak er at øvre og nedre fjær punkt ikke treffer hverandre ved inn fjæring så de bli litt i spenn i det de komprimeres.
samt det ligger mye sand og grus i mellom som også sikkert gjør sitt til å øke belastningen.
Av ca 250 slike bilstein sett så har vi nok levert ca 15 fjærer på 4 år og da er det 1000 fjører totalt på 250 biler så ikke mye.
Vi selger jo også H&R senke fjører og H&R justerbart og det er nok i samme % som her også knekker fjærer.
Husker fra min til hos VW så byttes det mye orginal fjærer også som knekker.
som en sammeligning så står det en Tiguan her på plassen som fjørene knak på i påsken og datt helt ned på ene siden så dette skjer alle biler innimellom
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Salt kan vel også ha en innvirkning. Er også kjent fra mange andre merker at dette skjer.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Enig.
En mulighet er f.eks en forsterket fjær. Vil holde lenger pga tykkelse, men da mister man ofte litt kjørekomfort pga tykkere stivere fjær.
Lanolinolje behandling eller lignende anbefales, bevarer fjærer og lager m.mer. "Salt" er drepen.
En mulighet er f.eks en forsterket fjær. Vil holde lenger pga tykkelse, men da mister man ofte litt kjørekomfort pga tykkere stivere fjær.
Lanolinolje behandling eller lignende anbefales, bevarer fjærer og lager m.mer. "Salt" er drepen.
Fått fjærene og byttet de idag.
Byttet den som ikke var knekket bak også. Den så ikke bra ut! Ihjelrustet! Synes de bør tåle mer enn 2-3 år før de ruster i stykker!
Byttet den som ikke var knekket bak også. Den så ikke bra ut! Ihjelrustet! Synes de bør tåle mer enn 2-3 år før de ruster i stykker!
-
einic
- -

- Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Du kan takke Statens vegvesen. Nå salter de hver dag hele vinteren om det er nødvendig eller ikke. Det er fordi vi skal kunne kjøre piggfritt. Et stort miljøproblem, mye større enn slitasjen fra pigger. Saltet spiser ikke bare biler, men asfalt, betong og planter i veikanten. Utstrakt bruk av olje under bilen er nok en god ide.