bytte clutch / svinghjul - må "subframe" demonteres?
bytte clutch / svinghjul - må "subframe" demonteres?
Hei,
Jeg skal i gang med å bytte clutch og svinghjul på min VW T5 2006 1.9Tdi og finleser VW manualene fra Erwin. Der står det at hele "subframe" må demonteres. (Vet ikke hva subframe heter på norsk). Noen som vet om det er nødvendig å demontere subframe eller om det holder å løsne litt?
Ellers sliter jeg også med at jeg ikke får heist bilen høyt nok for å få den vanlige girkassejekken oppunder. Noen som vet om girkassejekk er nødvendig eller om man får jokket den oppunder med en vanlig jekk?
Jeg skal i gang med å bytte clutch og svinghjul på min VW T5 2006 1.9Tdi og finleser VW manualene fra Erwin. Der står det at hele "subframe" må demonteres. (Vet ikke hva subframe heter på norsk). Noen som vet om det er nødvendig å demontere subframe eller om det holder å løsne litt?
Ellers sliter jeg også med at jeg ikke får heist bilen høyt nok for å få den vanlige girkassejekken oppunder. Noen som vet om girkassejekk er nødvendig eller om man får jokket den oppunder med en vanlig jekk?
-
mirsadm
- Car: T5 CARAVELLE 2005 19TDI
- Phone: 41330758
Re: bytte clutch / svinghjul - må "subframe" demonteres?
hei jeg har bytte på min bil å dette er mye jobb du må ha bil på buken og du må skru ned hele ramme
Det letteste er å ha bukk. Men går uten. Må av med hele travers (subframe) ja. Så vippe motor og kasse med på girkasse siden sånn at du får den ut.
Det skal sies at jeg og en kompis brukte snaue 30min på å få ut kasse. Så er ikke sååå mye jobb. Men nå har jeg gjort det før
Det skal sies at jeg og en kompis brukte snaue 30min på å få ut kasse. Så er ikke sååå mye jobb. Men nå har jeg gjort det før
2006 VW Transporter TDI 4motion
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Husk bytte alle bolter. Strekkboltet stort sett alt på T5.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Grr. På vei for å kjøpe de siste bolter etc starter jeg bilen i 2 gir ved en feil. Vips så stopper motor og vil ikke starte igjen. Tipper det var slutten på svinghjulet.. nytt svinghjul/clutch lå baki så jeg tauet den rett til mekonomen... mao ingen mekking på meg i kveld. Får bare håpe girkassen har overlevd uten skader..
Aldri bytta en bolt. Går like fint enda. Det med å bytte bolter er oppskrytt. Strekkbolter? Kjennes ikke akkurat sånn ut. Drar til det stopper så går det ikke mer. En strekkbolter vil vel strekke seg så man kan turné ganske mye
2006 VW Transporter TDI 4motion
-
Der Postmeister
- -

Opptil deg og leke med dette. De andre bør bytte de boltene. VW krever og dette i sin replitteratur. Dette er fakta, så får det være opp til hver enkelt å følge dette.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
4motion power
- Car: T5 2.5L 4Motion
- Phone: 47992203
Der Postmeister, får mann kjøpt komplett bolte sett til travers? eller må mann kjøpe hver enkelt bolt?
-
Der Postmeister
- -

9 år siden jeg jobba med dette, men jeg mener vi plukka enkeltbolter. Nå er T5 godt kjent av verkstedene, så et VW delelager bør vel nesten kunne plukke de i blinde. Den traversen må ned nesten uansett hva du gjør der. Det høres tungvindt ut, men jeg kan love deg det blir god plass til å jobbe. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
4motion power
Okey.. Blir en tur opp til hamax/møller på hønefoss i morgen da det ikke fulgte med nye bolter til svinghjul rep settet, så da tar jeg med det dem ambefaler
Om jeg skal gjøre en sånn jobb på 4motion igjen så SKAL jeg ha løfte bukk!!
Har fulgt denne tråden, og det er jo ganske interessant. Jeg har hørt om at det skal være et "svinghjul-problem" med disse motorene. Dreier seg om en T5 Multivan 1.9 tdi.
Men hva er dette svinghjulproblemet ?? Hvordan virker det ?
Jeg lurer... fordi jeg og har nettopp fått en jækla ulyd, som høres ut som det kommer fra clutchen. Lyden forsvinner av og til når jeg trykker inn clutchen. Men ikke alltid. Det er er knakking/ skramlig. Kan dette være noe med svinghjul..., eller kan det være lageret som skramler ??
Glad for noen tips her.....
Mvh Rune
Men hva er dette svinghjulproblemet ?? Hvordan virker det ?
Jeg lurer... fordi jeg og har nettopp fått en jækla ulyd, som høres ut som det kommer fra clutchen. Lyden forsvinner av og til når jeg trykker inn clutchen. Men ikke alltid. Det er er knakking/ skramlig. Kan dette være noe med svinghjul..., eller kan det være lageret som skramler ??
Glad for noen tips her.....
Mvh Rune
Multivan T5
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
-
4motion power
Hva er symptomene? skramler/knakker det ved belastning og nedbremsning i gir i fart? rasler det når den står på tomgang i fri? Blir det stille når du trykker inn clutch pedalen? Utløserlageret blir koblet inn og "ruller" når du trykker inn clutch pedalen og er ikke aktivt når clutchen er "ute".. Så om det er ulyd når clutch ikke er aktiv så er det altså ikke utløserlager.. Men om ulyd blir borte når du trykker inn clutch er det tegn på dårlig svinghjul. Når du trykker inn clutch på et dårlig svinghjul så presser du svinghjulet stabilt og ulyd blir borte/minsker da du får press på clutch utløser plate som går inn på svinghjul. Jeg sier ikke at dette er 100% rett, men at du 97% sikkert har et slitent svinghjul ;P
-
4motion power
Der Postmeister.. Når det gjelder bytte av strekkbolter i subframe/travers så er jeg veldig enig i at dette er et MUST! Etter demontering/løsne av bolter.
2 av mine hadde ca 2mm avvik fra bunn til topp (skjeve og så ut som en Z). Vil vel si at dem har strekt seg det dem skal og tåler ikke videre belastning. Men som sagt opp til en hver enkelt og bedømme, men dette er bolter som holder hele traversen på plass, så det å ikke bytte strekkbolter er "nesten" som å leke med livet til både seg selv og andre mener nå jeg..
2 av mine hadde ca 2mm avvik fra bunn til topp (skjeve og så ut som en Z). Vil vel si at dem har strekt seg det dem skal og tåler ikke videre belastning. Men som sagt opp til en hver enkelt og bedømme, men dette er bolter som holder hele traversen på plass, så det å ikke bytte strekkbolter er "nesten" som å leke med livet til både seg selv og andre mener nå jeg..
-
Der Postmeister
- -

VW krever det jo og som sagt. De pleier ikke kreve slikt uten grunn.
De har jo krav at bunnpluggen på bunnpanne skal skiftes på hvert skift og.
Noe vi syntes var teit opplegg, til vi fant ut at ved gjenbruk er det stor fare for ødeleggelse av
gjengepartiet i aluminiumsbunnpannene.
Du viser iallefall skeptikerne en grunn til å følge boka. Det er bra.
De har jo krav at bunnpluggen på bunnpanne skal skiftes på hvert skift og.
Noe vi syntes var teit opplegg, til vi fant ut at ved gjenbruk er det stor fare for ødeleggelse av
gjengepartiet i aluminiumsbunnpannene.
Du viser iallefall skeptikerne en grunn til å følge boka. Det er bra.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
En annen årsak til å bytte skruene i tillegg til nevnte grunn, er at rustbeskyttelsen ødelegges og gjenbrukte skruer har en stor tendens til å ruste fast men nye er greie å løsne. Når de i tillegg trolig er svekket ved andre gangs montering så ryker de lettere ved neste gangs demontering, og man har en vesentlig mer omfattende jobb i vente.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Den står og skramler/knakker nå den står i fri, med clutchen ute/ upåvirket. Så da minner det vel veldig om dårlig svinghjul ja.4motion power wrote:Hva er symptomene? skramler/knakker det ved belastning og nedbremsning i gir i fart? rasler det når den står på tomgang i fri? Blir det stille når du trykker inn clutch pedalen? Utløserlageret blir koblet inn og "ruller" når du trykker inn clutch pedalen og er ikke aktivt når clutchen er "ute".. Så om det er ulyd når clutch ikke er aktiv så er det altså ikke utløserlager.. Men om ulyd blir borte når du trykker inn clutch er det tegn på dårlig svinghjul. Når du trykker inn clutch på et dårlig svinghjul så presser du svinghjulet stabilt og ulyd blir borte/minsker da du får press på clutch utløser plate som går inn på svinghjul. Jeg sier ikke at dette er 100% rett, men at du 97% sikkert har et slitent svinghjul ;P
Tusen tak for bra tips !!
Noen som vet om hvor det er billigst og kjøpe svinghjul og kompl clutch ????? Og nye bolter til sub frame ??
Multivan T5
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
-
Der Postmeister
- -

Kjøper alltid på VW. De har rette bolten med rett kvalitet til rett del.
Billigste må du høre med andre om.
Billigste må du høre med andre om.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Spurte på VW... og de skulle ta jobben for 24.000.-
Multivan T5
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
En ting.... er det noen fare for at det kan gå "ras" hvis en kjører litt med dette problemet ? Noe som kan skje, eller er det "bare" ulyd ??
Multivan T5
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
Golf 4
Golf 5
Camaro -67
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Et dårlig svinghjul kan "eksplodere" om man er uheldig, så vidt jeg vet...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Har gått mye galt med dårlige svinghjul. Eksplosjon som nevnt, ødelagte girkasser +++
Frode Neergård