dørstyring til skyvedør

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Bosibya
Car: T5 2005
Phone: 97550904

dørstyring til skyvedør

Post by Bosibya »

Hei
Eg skal skifte dørstyringen til høgre skyvedør, og den skal etter det eg forstår ligge bak trekket over hjulbuen. Er det nokon som har gjort dette før.
Og kva må eg passe på for å ikkje ødelegge trekket eller klips? Er det berre å drage ut eller er det nokon triks eg må vite om?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: dørstyring til skyvedør

Post by Der Postmeister »

Antar du mener rulla på siden av bilen? Det er viktig å kjøpe nye klips. De gamle kan ikke brukes om igjen uten fare for at du lager bulk når du presser dekslet på plass igjen. Lang bil har flere enn kort. Husker ikke antall og i delefilmen står det vel bare X på akkurat antallet.
Jeg pleier dra den fremover og delvis inn i bilen og opp så g si over taket for å unngå å skrape opp lakken. Skruene som dekslet er festa med er greie å se.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Lifferton
Car: -16 2,0/150tdi, 4MO, DSG, Exclusive

Post by Lifferton »

Til info så koster disse klipsene 9,- pr stk, så det er en billig løsning for å unngå bulker.

Skal bytte skyvedør mot våren, og bestilte likegodt 10stk, så har jeg noen i reserve :)
Bosibya
Car: T5 2005
Phone: 97550904

Post by Bosibya »

Hei
Nei, eg tenkte på selve boksen som styrer dørmotoren.
Døren har sluttet å virke. Eg må dra den igjen manuelt. Dør-lukke knappen inne i bilen blinker konstant og indikator displayet i dash bordet indikerer heller ingenting. Eg famler i blinde her, så eg må berre prøve meg litt fram. Fikk tak i brukt styring som skulle virke, så eg tenkte det har verdt eit forsøk å skifte den.
Det pussige er at når eg holder inne knappen så åpner døren seg. Og når eg slipper så stopper døren. Holder eg den inne igjen så skifter den retning. Den går da igjen, med den låsen som trekker døren inn i bakkant, trekker ikkje, så da går den ikkje skikkelig i lås.
Der Postmeister
-
-

Du har altså elektrisk skyvedør. Da har du nok trøbbel med øvre føler. Den leser ikke hvor du har døra. Hender det hjelper bare å løfte den med ei ekstra skive under. Klemlistene er og gjengangere og havarert opptrekk.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

Jeg har nøyaktig samme symtomer på min multivan bortsett fra at døra går i lås på vanlig måte når jeg lukker den med knappen på dashbordet. Jeg har byttet denne rullesensoren som sitter øverst på døra uten at det hjalp. Kjørte diagnose og fikk feilkode på denne dørstyringen du snakker om. Har ikke brydd meg om å bytte den da vi bruker den andre skyvedøra. Fint om du oppdaterer tråden hvis du finner ut av hva som var løsningen. Gjerne delenr på styringa du har kjøpt også.
Der Postmeister
-
-

Som sagt kan du shimse opp den føleren så den ligger høyere. Det har hjulpet på mange.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Midtveit
Car: T5 4wd 130 lang
Phone: 99359660

Post by Midtveit »

Har slitt med samme i 10 år. det er tydlegvis minst 3 sensorer, pinch list og en sensor i øverste rulle føler trolig bevegelse, og så tror jeg det er vibrasjons sensor fordi et litt dunk når døren lukkes får døren til å snu og åpne seg.

Nedre hjul blir relativt fort slitt dermed siger døren og sensoren ved øverste rulle får for dårlig kontakt med skinnen.

Om vaier ryker så ikke kjøp ny skinne fra Møller til 8000 gå på ebay og kjøp ny vaier for 200 kr, krever litt fingerferdighet ved montering.

Min erfaring er at VW forhandlere ikke er gode på dette.
Midtveit
Car: T5 4wd 130 lang
Phone: 99359660

Post by Midtveit »

Rettelse, fant billig skyvedør wire på https://www.aliexpress.com
Post Reply