Så var det å få på plass denne girkassa da..

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
trauMa
-
-
Car: T3 1.6TD, SB '90

Så var det å få på plass denne girkassa da..

Post by trauMa »

Heisann, og god jul. Driver å skal ha på girkassa igjen, etter jeg har byttet simmring på veiva. Begynte med dette litt før jul, og holdt på til de sene nattetimer på onsdagen før jul, for å bli ferdig med alt før det ble juleferie. Stod da og fikk ikke på girkassa. Tok kvelden og tenkte, kanskje det går bedre igjen etter jul. Var ute der bilen står nå idag, men får ikke på girkassa..

Dette er så langt inn jeg får kassa, sett underifra:
Image

Ovenfra:
Image

Har to jekker, en i hver ende, så jeg jekker opp litt på hver side av gangen, så har veldig bra vinkel på kassa. Har vrikket masse på kassa for å prøve og lirke den inn, men akk. Tok litt fett på akslingen i håp om at den skulle gli lettere inn i splinsa på clutchen.

Har bare sentrert clutchen på øyemål og tok bilde av det også. Ikke så lett å se utfra bilde, men det gir en hvis peil. Selv syns jeg det ser veldig greit og i sentrert ut.
Image

Har også byttet nålelager. I Just Kampers boka mi står det at nålelageret skal bankes 15mm inn, og det syns jeg virket ganske mye. Banket det inn helt til lyden forandret seg og det trodde jeg var en indikasjon på at den hadde truffet kanten på baksiden og dermed var så langt inne som det skal være. Men det var ikke fult 15mm. Jeg legger ved et (dårlig) bilde av det også..
Image

Hva tenker dere? Hvorfor får jeg ikke dette til! :evil: *Frustrert!*
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-

Re: Så var det å få på plass denne girkassa da..

Post by OddN »

Jeg lagde meg et sentreringsverktøy av en forlenger og litt tape da jeg skiftet girkasse på syncroen. Se bilde i Sturmwagen-tråden. Og med litt dreiing på utgående aksling smatt den så lett på plass.
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Post by CARASYN87 »

Jeg bruker en avsaget aksel fra en skrottet bensinkasse som sentreringsverktøy.Da er clutchskiven sentrert i henhold til nålelageret når jeg teiter skruene igjen :) .
Med vennlig hilsen CARASYN87.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Helt sikker på at det ikke sitter noe inni hullet til nålelageret som forhindrer at akselen kommer helt inn ?. På avstanden å dømme tror jeg muligens det er splines som ikke treffer 100 %
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Min mening: Styrer fint i splines, men klarer ikke å entre pilotlageret fordi friksjonsplata ikke er sentrert (nok). Du klarer ikke å skyve den den manglende halvmillimeteren til siden når clutchen klemmer.
Det er ikke rare verktøyet som skal til, en bolt med samme diameter som rappen og en rull elektrikertape så er mye gjort.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Takker for svar! Har også fått tips om at nålelageret mitt er for langt. Hadde tenkt å banke det ut igjen idag, for å sammenligne med det jeg har på benken. Var nemlig to lager i den pakka jeg fikk fra mekonomen. Så kan jeg se, kan hende jeg har fått ett bensinlager og ett diesellager..

T3 1.6TD, SB 1990
Samleren
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311

Post by Samleren »

Hei ! Etter bilder å dømme synes det som om clutch-lamell trenger bedre sentrering. Ofte hjelper det sette gearvelger i førstegear også bevege litt på svinghjul. Tror ikke nålelagerdybde betyr noe. Mvh. Stig T.
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Vært stille fra meg en stund nå... Men tok ut nålelageret, målte det, og det så greit ut. Javell, så langt alt greit. Fikk sentrert clutchen nokså greit,fikk hjelp av en til så vi tok hver vår ende av girkassa, og ser man det, der smatt den inn! Så var det bare å skru fast alt og åpne pilsen :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-

Post by OddN »

Så bra det ordnet seg :-)
trauMa
-
-

Post by trauMa »

Ja det så mørkt ut en stund må jeg si :P

T3 1.6TD, SB 1990
steinarontour
Car: 2 stk T3 Syncro 1990
Phone: +4790122014

Post by steinarontour »

Det finnes sentreringsdor i plast for en rimlig penge!

mvh
steinarontour - nå på Helgelandskysten
Post Reply