Vurderer '97 Caravelle VR6
-
VW Fanatique
- Car: T5 2008 BRS
- Phone: 92681477
Vurderer '97 Caravelle VR6
Hei, jeg jobber som miljøarbeider på en videregående skole som blant annet har VG2 Bilfag.
En av bilene som elevene har inne nå er en 1997-modell Caravelle VR6. Den er kjørt cirka 200 000 km, ikke langt til å være 20 år gammel. Den hadde noe startproblemer og noe rust, men elevene (under oppsyn av bilkyndig lærer) har fikset opp i dette. De ordner også service og EU-kontroll.
Er det problematisk å ha en så gammel bil som familiebil og turbil? Er det noen kjente feil denne modellen har som jeg bør sjekke før evt. kjøp?
Det er også en hake at bilen er en 10-seters minibuss med klappseter helt bakerst. Min ide er å fjerne disse og registrere den på nytt som fem-seters personbil. Er dette vanskelig å få til?
Ble T4-modellen på noe tidspunkt levert med Isofix i baksetene, og er dette å oppdrive på bruktmarkedet?
En av bilene som elevene har inne nå er en 1997-modell Caravelle VR6. Den er kjørt cirka 200 000 km, ikke langt til å være 20 år gammel. Den hadde noe startproblemer og noe rust, men elevene (under oppsyn av bilkyndig lærer) har fikset opp i dette. De ordner også service og EU-kontroll.
Er det problematisk å ha en så gammel bil som familiebil og turbil? Er det noen kjente feil denne modellen har som jeg bør sjekke før evt. kjøp?
Det er også en hake at bilen er en 10-seters minibuss med klappseter helt bakerst. Min ide er å fjerne disse og registrere den på nytt som fem-seters personbil. Er dette vanskelig å få til?
Ble T4-modellen på noe tidspunkt levert med Isofix i baksetene, og er dette å oppdrive på bruktmarkedet?
2008 Transporter 1.9 TDI BRS
x 2004 Passat 3BG Variant ALT
x 1995 Passat 3A Variant ADY
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
Re: Vurderer '97 Caravelle VR6
Hei !
velkommen som bruker på forumet
Automatgirkasse i T4 er det mange som er allergiske mot.
Korteservice intervaller og langt høyerer feilfrekvensom ein skal tolke diverse foruminnlegg om temaet.
Kort fortalt, håper din er manuell.
Bortsett fra dette har du isåfall ein i utgangspunktet driftsikker bil, ved normalt vedlikehold.
Gjerne langt rimeligere å drifte en ein T5, pga. driftsikkerheten og delepriser.
Om du har to klappseterbakerstholder detå fjerne det eine, og vise som 9seter.
Har du versjonen med 5 tverrstillte klappseter er eg ikkje heilt sikker..
Antakelig nok å fjerne 2 seter klappbenken, og vise hos vegvesenet.
ISOFIX finnes på 99 mod. og nyere,(med velour grått eller blått trekk, ytterste seter rad 2 dersom 3 rader totalt.
Går fint an å skaffe brukt, men noko sjeldnefortsatt sammenlikna med pre 99
velkommen som bruker på forumet
Automatgirkasse i T4 er det mange som er allergiske mot.
Korteservice intervaller og langt høyerer feilfrekvensom ein skal tolke diverse foruminnlegg om temaet.
Kort fortalt, håper din er manuell.
Bortsett fra dette har du isåfall ein i utgangspunktet driftsikker bil, ved normalt vedlikehold.
Gjerne langt rimeligere å drifte en ein T5, pga. driftsikkerheten og delepriser.
Om du har to klappseterbakerstholder detå fjerne det eine, og vise som 9seter.
Har du versjonen med 5 tverrstillte klappseter er eg ikkje heilt sikker..
Antakelig nok å fjerne 2 seter klappbenken, og vise hos vegvesenet.
ISOFIX finnes på 99 mod. og nyere,(med velour grått eller blått trekk, ytterste seter rad 2 dersom 3 rader totalt.
Går fint an å skaffe brukt, men noko sjeldnefortsatt sammenlikna med pre 99
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Nissan Leaf Tekna 2013
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Det er forstillingsledd, bremser, bremseskjold ser jeg oftere nå, fjører bak(de er lavere enn std Caravelle og bør ikke byttes ut da den er lavere foran og) , coilen har jeg hørt flere slite med og automaten ja...
Forbruket er endel høyere enn diesel, men det er mulig du sparer det inn på vedlikeholdsbesparelser, så kan hende det er greit.
Har hatt en, pluss en delebil, flere diesel i både 2.4 og 2.5, men har nok lyst til å prøve en til.
Sjekk og for rust i skråvangen fra bærebjelken fremover og på skrå mot hjørnene av frontfanger.
Forbruket er endel høyere enn diesel, men det er mulig du sparer det inn på vedlikeholdsbesparelser, så kan hende det er greit.
Har hatt en, pluss en delebil, flere diesel i både 2.4 og 2.5, men har nok lyst til å prøve en til.
Sjekk og for rust i skråvangen fra bærebjelken fremover og på skrå mot hjørnene av frontfanger.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Sjekk for lyder fra kamkjede.
For å skifte kamkjede må motor eller girkasse ut.
Mener å huske at det var forholdsvis kostbare deler til kamkjede også.
Pluggkabler og coil var gjenganger. (Fusking)
Hadde en kundebil på bukken der en bensindyse hadde sluttet å virke noen uker før ferien hans, da jeg endelig fikk av innsuget for å skifte dysa, fikk jeg se at alle dysene hadde sprekt. Bestilte alle dysene og kunden avbestilte ferien pga kostnadene.
VR6 er fantastisk når det virker, men tungskrudd og kostbart når det går galt.
Som regel er bilene fullstappet av komfortutstyr
Hilsen Rune
For å skifte kamkjede må motor eller girkasse ut.
Mener å huske at det var forholdsvis kostbare deler til kamkjede også.
Pluggkabler og coil var gjenganger. (Fusking)
Hadde en kundebil på bukken der en bensindyse hadde sluttet å virke noen uker før ferien hans, da jeg endelig fikk av innsuget for å skifte dysa, fikk jeg se at alle dysene hadde sprekt. Bestilte alle dysene og kunden avbestilte ferien pga kostnadene.
VR6 er fantastisk når det virker, men tungskrudd og kostbart når det går galt.
Som regel er bilene fullstappet av komfortutstyr
Hilsen Rune
-
VW Fanatique
Hei, takk for svar!
Denne har manuelt gir.
Den har heller ikke klimaanlegg. Blir dette slitsomt i sommervarmen i en bil med så store og mange vinduer?
Denne har manuelt gir.
Den har heller ikke klimaanlegg. Blir dette slitsomt i sommervarmen i en bil med så store og mange vinduer?
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Ja. Har prøvd med bare AC i en T5 og heller ikke det er greit. Klimaanlegg er et must på en sånn familiebil.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Hei!
Er faktisk en lykkelig vr6 eier. Veldig fin lyd i disse motorene.
Noe småfiks kan det selvfølgelig være. Man finner det meste på ebay og da er prisene også overkommelige.
Er skeptisk til kina lagde produkter og prøver å finne europeiske deler, helst tyskland.
Hvis bilen din har gått 200 000 km kan det godt tenkes at kamkjedene er byttet. Du trenger ikke bytte hvis det ikke er ulyd eller
feilkoder. Hvis du må bytte består jobben i å ta ut girboks og svinghjul. Kanskje en jobb for bilfag elevene? Da kan du også skifte dyser i samme slengen, et sett koster kr 2-3000,- på ebay.
Kjøpte selv et Bilstein kamkjedesett på ebay til ca 2000 kr. før jeg skiftet kjeder på min.
Er kamkjedene i orden og med normalt vedlikehold er dette solide og driftsikre motorer.
Hvis det verken er AC eller klima anlegg kan det bli varmt når solen skinner om sommeren. Hvis det er AC så går det fint, trenger ikke
nødvendigvis klimaanlegg.
Lykke til!
Er faktisk en lykkelig vr6 eier. Veldig fin lyd i disse motorene.
Noe småfiks kan det selvfølgelig være. Man finner det meste på ebay og da er prisene også overkommelige.
Er skeptisk til kina lagde produkter og prøver å finne europeiske deler, helst tyskland.
Hvis bilen din har gått 200 000 km kan det godt tenkes at kamkjedene er byttet. Du trenger ikke bytte hvis det ikke er ulyd eller
feilkoder. Hvis du må bytte består jobben i å ta ut girboks og svinghjul. Kanskje en jobb for bilfag elevene? Da kan du også skifte dyser i samme slengen, et sett koster kr 2-3000,- på ebay.
Kjøpte selv et Bilstein kamkjedesett på ebay til ca 2000 kr. før jeg skiftet kjeder på min.
Er kamkjedene i orden og med normalt vedlikehold er dette solide og driftsikre motorer.
Hvis det verken er AC eller klima anlegg kan det bli varmt når solen skinner om sommeren. Hvis det er AC så går det fint, trenger ikke
nødvendigvis klimaanlegg.
Lykke til!
Mørke ruter frå B stolpen og bak er obligatorisk for oss uten ac eller klima for å holde litt kontroll med sommertempen.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Nissan Leaf Tekna 2013
Ble det til at du kjøpte bilen eller? Bare nysgjerrig 
-
VW Fanatique
Hei.
Nei, jeg har ikke kjøpt, er ennå i tenkeboksen. Bilfagelevene har ikke begynt å skru på bilen ennå. Denne uka skal bilen på EU-kontroll, og da vil bilfaglæreren vurdere om det lønner seg å gjøre noe på den i det hele tatt. Som han sier: de skal ikke bare lære å mekke, de skal lære å drive business også
Jeg ville vist dere Caravellen her, men fikk ikke til å legge ut bilder.
Men hva vil en slik bil i god stand være verdt?
Nei, jeg har ikke kjøpt, er ennå i tenkeboksen. Bilfagelevene har ikke begynt å skru på bilen ennå. Denne uka skal bilen på EU-kontroll, og da vil bilfaglæreren vurdere om det lønner seg å gjøre noe på den i det hele tatt. Som han sier: de skal ikke bare lære å mekke, de skal lære å drive business også
Jeg ville vist dere Caravellen her, men fikk ikke til å legge ut bilder.
Men hva vil en slik bil i god stand være verdt?
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
Er det luft dyser i taket bakover hjelper dette Veldig godt på temperaturen i bilen på sommers tid
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
-
VW Fanatique
Det blir ikke kjøp. Her er bilen lagt ut for salg, for de som måtte lure:
https://www.finn.no/92446910
https://www.finn.no/92446910
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
x 1995 Golf 1.8 GL aut.
x 1988 Golf 1.6
x 1986 Caravelle C 1.9
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Ble bare litt nysgjerrig på hva de mener med følgende:

Altså, hvor er det det er rust? I kanalen?- Kraftig korrosjon i bærende elementer som påvirker stivheten, Venstre, Indre, Fremre, innsiden av kanal
- Kraftig korrosjon i bærende elementer som påvirker stivheten, Venstre, Ytre, Fremre, utsiden av kanal

Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
Det betyr vel at ytre og indre del av kanalen på venstre side fram må repareres evt skiftes p.g.a. gjennomgående rust.
Videre så må det skiftes dekk, henge opp eksosanlegget samt overhale toppen på motoren p.g.a. høyt oljeforbruk, slik jeg tolker det.
Når motoren har gått snart 300 000 km er det allikevel lurt å skifte ventiltettinger og ventilstyringer. Spesielt de på eksos ventilene kan være slitt da, men når man først er igang så skifter man jo alle.
Nå kan jo ujevn gange og røyk også skyldes defekt luftmengdemåler, utette dyser, tenningsanlegg, noe som kan være billigere å ordne.
Videre så må det skiftes dekk, henge opp eksosanlegget samt overhale toppen på motoren p.g.a. høyt oljeforbruk, slik jeg tolker det.
Når motoren har gått snart 300 000 km er det allikevel lurt å skifte ventiltettinger og ventilstyringer. Spesielt de på eksos ventilene kan være slitt da, men når man først er igang så skifter man jo alle.
Nå kan jo ujevn gange og røyk også skyldes defekt luftmengdemåler, utette dyser, tenningsanlegg, noe som kan være billigere å ordne.
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Men med kanal, mener de bjelken under bilen?
På disse bilene er det ikke "kanalen" som er bærende. Brukes ordet kanal om det som er bærende i i bilen? Ble bare litt nysgjerrig på hvor dette var og om jeg forstår begrepene riktig.
På disse bilene er det ikke "kanalen" som er bærende. Brukes ordet kanal om det som er bærende i i bilen? Ble bare litt nysgjerrig på hvor dette var og om jeg forstår begrepene riktig.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Det menes vel indre og ytre kanaler under døren, tror jeg. Ift. stivhet i karroseriet og evnen til å ruste er det mest plausibelt.