Har en VW transporter T5 2005 mod 4motion.
venter på ny/brukt mellomaksling, da overhaling ikke gikk som forventet.
men noen som vet om man kan kjøre uten?
hadde håpet på å ikke være fri for bil mens jeg venter på delene.
Vw T5 mellomaksling
Re: Vw T5 mellomaksling
Går helt fint å kjøre uten.
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Nå husker ikke jeg hvilken generasjon Haldex kobling som er montert på T5, men hvis det er Haldex5 er det en video som viser virkemåte her:
https://youtu.be/CDRVTjMPK9Q
Eneste jeg er skeptisk til er om clutchplatene vil slites når inngående aksel står stille og bakhjulene driver utgående aksel. Og hvordan er det med smøring i dette tilfelle? Er det slik at clutchplatene ligger i oljebad hele tiden uansett, eller er man avhengig av at den elektriske oljepumpa pumper? Og gjør den det hvis inngående aksel står stille?
Selv tror jeg det vil gå bra, da inngående aksel ikke holdes stille av noe, slik at hvis clutchplatene overfører noe krefter fra bakhjulene, vil disse kreftene bare drive inngående aksel og ikke bare gå til å varme opp clutchplatene. Jeg tror også at platene ligger i oljebad.
https://youtu.be/CDRVTjMPK9Q
Eneste jeg er skeptisk til er om clutchplatene vil slites når inngående aksel står stille og bakhjulene driver utgående aksel. Og hvordan er det med smøring i dette tilfelle? Er det slik at clutchplatene ligger i oljebad hele tiden uansett, eller er man avhengig av at den elektriske oljepumpa pumper? Og gjør den det hvis inngående aksel står stille?
Selv tror jeg det vil gå bra, da inngående aksel ikke holdes stille av noe, slik at hvis clutchplatene overfører noe krefter fra bakhjulene, vil disse kreftene bare drive inngående aksel og ikke bare gå til å varme opp clutchplatene. Jeg tror også at platene ligger i oljebad.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Haldex Gen 2 på T5 -03 -09 er det jeg har fått opplyst.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Har en kompis som kan det meste som er å kunne med bil. Han sa du kunne glemme å kjøre uten mellomaksling. Du ville få problemer med girkassen/fordelingskassen. Men du kan jo prøve og se.. Hehe..
Det er IKKE noe problem på uansett Haldex å kjøre uten mellomaksel.
Haldex gen. 2 på T5 til 09- er riktig, Haldex gen. 4 fra -10 opp.
Det er ingen fordelingskasse på en T5 så kompisen din tar feil.
Utgående aksling på girkassen går rett på differensialen og har samme hastighet, ingen senterdiff, fordelingskasse el.l.
Haldexkoblingen tar ingen skade av å ikke ha inngående aksel tilkoblet.
Haldex gen. 2 på T5 til 09- er riktig, Haldex gen. 4 fra -10 opp.
Det er ingen fordelingskasse på en T5 så kompisen din tar feil.
Utgående aksling på girkassen går rett på differensialen og har samme hastighet, ingen senterdiff, fordelingskasse el.l.
Haldexkoblingen tar ingen skade av å ikke ha inngående aksel tilkoblet.
Da er det barr å kjøre på
Jeg hadde ihvertfall aldri gamblet på det.
Vw T5 mellomaksling
Hei!
Har en 2008 T5 Kort med slakke i fremste oppheng på mellomaksel. Ser på Finn.no at et firma selger nye til Kr 850,- PR stk.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=53837726
Noen som har kjennskap til disse?
Og, noen som har en grei beskrivelse på hvordan man bytter framre oppheng? (Film/bilder mv.)
Takker på forhånd for gode innspill! [emoji1303][emoji4]
-Orkdal-
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Har en 2008 T5 Kort med slakke i fremste oppheng på mellomaksel. Ser på Finn.no at et firma selger nye til Kr 850,- PR stk.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=53837726
Noen som har kjennskap til disse?
Og, noen som har en grei beskrivelse på hvordan man bytter framre oppheng? (Film/bilder mv.)
Takker på forhånd for gode innspill! [emoji1303][emoji4]
-Orkdal-
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro