Min Caravelle 2.4l 1995-mod har over lengre tid hatt litt trøblete starting. Jeg har en video her (link: https://goo.gl/photos/fSdVx8UDW2jBSuY3A ), men symptomene kan beskrives slik: Etter gløding drar startmotor i gang, og etter hosting, brumming og harking, med stundom noe hvit røyk i eksosen, starter motoren og jeg kan slippe tenningen. En fiffig høystemt brummelyd i 1sek da motor starter (startmotor som ikke rekker å trekke seg tilbake før den spinner?)
Den startes i garasje, som holder omkring 15C året rundt, så problemet er ikke direkte relatert til kulde.
Men den starter lettere om motoren er delvis varm.
Denne symptom-lista, sammen med hva jeg har lest i Hayes-mekkeboka mi, har gjort at jeg har undersøkt følgende:
- Målt batteri- og ladespenning. Hhv 12.2 og 14.0 V. Altså OK.
- Sjekket rele. Får 11.0 V nede på glødeplugg-skinna, så spenninga kommer fram til pluggene.
- Prøvde å ohme enkelt-plugger. Fælt å si det, men sleit for mye med tilkomst til at jeg greide å få ut pluggene.
- Strømmåling til pluggene (5x10A = OK): Har ikke amperetang, så må få lånt for å få sjekket ut.
- Bytta dieselfilter [Edit: pga observerte luft i slangene. Nytt filter = ingen luft]
- Reg.reim og vannpumpe bytta for 3000km siden.
- Batteri er 92Ah, og 4 år gammelt. Mulig modent for skifte, men har alle cellene på plass (ref 12V).
Hva tror forumet, høres dette ut som glødeplugger, eller er jeg låst fast på en mulig løsning og blind for evt andre forklaringer?
Takker