EGR/DPF

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
skjarn
Car: T5 2008
Phone: 91823619

EGR/DPF

Post by skjarn »

Jeg har tenkt å koble ut EGR & DPF på min 2008 2.5TDI.......... Er det greit å fjerne innholdet i den originalmoterte i DPF? Ser det finnes "Dummies" å montere, men funker dey ikke like bra å tømme den originale da?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: EGR/DPF

Post by Der Postmeister »

Du må visst inn å programmere i tillegg, ellers får du noe feilvarslinger. :(
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vikan8475
Car: wv T5 2D 2010

Post by vikan8475 »

Jeg måtte gjøre noe etter 5 gang jeg rensa EGR ventilen.
Få koblet den bort sammen med DPF filteret.
Etterpå må du demontere eksos røret bak dpf fileteret. Ta et langt bor eller pirke ut såppass mye av det krittlignende innholdet at det blir gjennomslag. Åpningen bør være like stort som diameter på eksosrøret. Sensorene må ha trykk, derfor bør de stå.
Jeg er ingen ekspert, men bilen har oppført seg eksemplarisk etterpå. Ca 55 000 km.
Jeg økte også HK fra 102 til 130. Vet ikke hvor lurt det var, men det kan kanskje noen svare på ??
oeb
-
-

Post by oeb »

Det fungerer like greit å tømme det originale partikkelfilteret som å kjøpe en ny dummy, sett bort i fra at det er en grisete jobb å fjerne alt inni der.

Det må programmeres bort ja, hvis ikke vil den prøve å regenerere DPF.
Hvis en blokkerer EGR ventilen uten å programmere den bort vil det også gi feilkoder.
vikan8475 wrote: Ta et langt bor eller pirke ut såppass mye av det krittlignende innholdet at det blir gjennomslag. Åpningen bør være like stort som diameter på eksosrøret. Sensorene må ha trykk, derfor bør de stå.
Det er en forferdelig løsning, alt skal bort.
Jeg bruker å kappe i sveisen rundt filteret og ta ut alt, deretter sveise sammen langs den originale skjøten så det ser urørt ut.
Hvis det utføres korrekt fjernes alt inni filteret og sensorenes funksjoner deaktiveres i programvaren.
Jeg bruker å la sensorene stå for visuell kontroll, de har ingen funksjon når det er programmert bort.
vikan8475 wrote: Jeg økte også HK fra 102 til 130. Vet ikke hvor lurt det var, men det kan kanskje noen svare på ??
1.9 TDI antar jeg? Ikke noe problem bortsett fra svak girkasse som ikke tåler særlig mye belastning over tid.
Min 1.9 TDI har gått over 450 000 km nå med fjernet DPF og mere effekt, den har fått 6-trinns kasse fra 2.0 TDI.
skjarn

Post by skjarn »

Skal programere bort begge deler ja:) Er det kronglete å ta ned DPF på disse? Og trenger jeg å rense EGR før jeg bøokkerer, eller er det bare å gi F i det?
oeb
-
-

Post by oeb »

Ikke så kronglete, værre å montere igjen (v-band mot turbo).
Kjøp pakningene som hører til, spesielt en grafittpakning som bruker å gå i oppløsning når en tar det fra hverandre.
Så lenge EGR ventilen er fungerende slik at den åpner/stenger helt så trenger du ikke å rense den, ventilen bruker jeg å programmere til å stå stengt.
Hvis den ikke klarer å stenge helt kan du alltids forsikre deg med å sette inn blendeplater.
skjarn

Post by skjarn »

oeb wrote:Ikke så kronglete, værre å montere igjen (v-band mot turbo).
Kjøp pakningene som hører til, spesielt en grafittpakning som bruker å gå i oppløsning når en tar det fra hverandre.
Så lenge EGR ventilen er fungerende slik at den åpner/stenger helt så trenger du ikke å rense den, ventilen bruker jeg å programmere til å stå stengt.
Hvis den ikke klarer å stenge helt kan du alltids forsikre deg med å sette inn blendeplater.

Takker......Jeg tror grafittipakningen er gåen fra før, da det lukter exos og jeg finner ingen sprikker på Manifoild. Har også hørt att det var før 2008 att manifoildene sprakk....Stemmer dette tro?
oeb
-
-

Post by oeb »

Vanlig at pakningen lekker etter ei stund.

Motorene AXE og AXD har ikke DPF og en helt annen manifold og turbo.
Manifoldene på disse var formpresset blekk med sveis rundt (uten tilsats), disse sprekker ofte.

BNZ og BPC har DPF og manifolden er laget av støpejern som ikke sprekker så lett.

Skal du tune bilen i tillegg eller bare koble ut EGR og DPF? Ta kontakt hvis du trenger hjelp.. :)
skjarn

Post by skjarn »

oeb wrote:Vanlig at pakningen lekker etter ei stund.

Motorene AXE og AXD har ikke DPF og en helt annen manifold og turbo.
Manifoldene på disse var formpresset blekk med sveis rundt (uten tilsats), disse sprekker ofte.

BNZ og BPC har DPF og manifolden er laget av støpejern som ikke sprekker så lett.

Skal du tune bilen i tillegg eller bare koble ut EGR og DPF? Ta kontakt hvis du trenger hjelp.. :)
Jeg tenke å tune litt ja........Må jeg ta ut innmaten før jeg kobler ut DPF?, eller kan jeg gjøre det etterpå?
oeb
-
-

Post by oeb »

Ta det ut først, du vil få feilmelding etter kort tid da den ikke registrerer differansetrykk siden innmaten mangler, men heller det enn at en deaktiverer regenerering og lar det bli tett før en fjerner det (brannfare).
oeb
-
-

Post by oeb »

Jeg skal ta en DPF-off på en 2.5 TDI 130 hk nå til uka, deler som trengs er:

1K0253725 - V-band klemme turbo mot DPF
1K0253115T - Blekkpakning utløp turbo mot DPF
7H0253115D - Grafittpakning på DPF mot mellomrør
7H0253725A - V-band klemme på DPF

--

Her er det utført DPF og EGR OFF med remap. Bilen går bedre enn en standard 174 hk etterpå.
Ingen feilmeldinger på DPF og EGR lenger, EGR blokkert fysisk i tillegg da den var defekt og stod åpen.

Image

Image

Image

Image
skjarn

Post by skjarn »

Hva tar du for jobben med programering? Holder du til i Trondheim?

Svein A
oeb
-
-

Post by oeb »

Sendte deg melding.
Post Reply