For et par år siden kjøpte jeg meg et sett med Tuv Senkefjærer. I sommer stilte jeg frivillig på biltilsynet for å få det skrevet inn i vognkortet. Alt gikk på skinner inntil jeg rakte over konvolutten som fulgte med i pakka. Der manglet jeg TUV papirene. Vi gjorde et søk på nett, og fant raskt papirer for settet HR29951-1.
Kontrolløren skulle til å skrive nytt vognkort ta han oppdaget at lastene var annerledes for min T3 enn settet tillot. Min vil har aksellast 1100/1400, mens settet er godkjent 1300/1300.
Dette settet kunne de ikke godkjenne. Foran var det ok, men bak var fjærene beregnet for en bil med lavere laster.
I papirene står det i kapittel IV3 ,«Merknader for vilkår og aksept av endring»
pkt. 2. at ved bruk av fjærene må "Tillatt bakaksellast må beregnes til 1300 kg". Både jeg og kontrolløren forstod det slik at aksellasten måtte registreres ned. Det kunne ikke statens vegvesen gå god for. Beskjed fra kontrolløren var at jeg måtte få godkjenning fra typegodkjenning ("Noe du aldri vil få") - Ja, han sa det.
Jeg sendte mail til typegodkjenningen, forklarte saken og bad om aksept. Typegodkjenningen svarte i midlertid at etter 01.01.16 - kunne trafikkstasjonene selv sette ned vekter uten typegodkjenning.
Tilbake på biltilsynet i dag, forklarte de at det kun gjelder totalvekt, ikke akselvekt -
- Så hva gjør jeg nå?
Har du en 1,9 liter transporter med dette settet godkjent i vognkortet, vil jeg gjerne høre fra deg
Råd, tips og erfaringer mottas.
Jeg fikk mangellapp som takk for hjelpen med utsatt utbedringsfris til 28.09.16.