Hei! Har en Caravelle 2.5 TDi med en dieselpumpereim som må byttes. Ble byttet for ca 40.000km siden.
Vises at det mangler tenner på reima. Den går fortsatt å kjøre med. Men det tør jeg ikke, kun for å flytte den på gårdsplassen.
Har googlet meg halvt i hjel nå, for å forsøke å finne ut om jeg kan bytte denne selv uten noe spesialverktøy?
Trenger vel ikke å bytte strammere, da dem skal byttes ved neste regreimskift uansett.
Er det bare å ta av reima og sette på en ny?? Noen som har erfaring med dette??
Dieselpumpereim
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Dieselpumpereim
Du må jo time opp pumpa ifht drivreimsiden og med rett verdi.
Har pumpereima gått, ville jeg og tatt en kontroll av drivreima og.
Har pumpereima gått, ville jeg og tatt en kontroll av drivreima og.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Må først sette motor på øvre dødpunkt,det er da to punkter som skal stemme overens med hverandre.
Ett hakk i pumpehjulet på dieselpumpa og ett hakk i selve motorblokka. står hakket 180 grader feil må motor dreies 360 grader og settes på øvre dødpunkt nok en gang.Nå kan skal hakkene i dieselpumpa og på motorblokka stemme overens.Man kan da låse av dieselpumpe med en bit kobber-rør igjennom styrehull i dieselpumpe.Må være 15,3 mm.Nå kan man skifte reima ved og løse 19 mm skruen på hjulet oppe på kamaksel.Men pumpa må justeres inn etterpå.Dette skal gjøres med måleur.Man måler løft på kammen i dieselpumpa når motor er på øvre dødpunkt.
Jeg justerte min uten instrument.Du justerer inn med løst strammehjul oppe på kamaksel,og vrir på dieselpumpa med hånda til pumpa begynner og gi motstand.Mer motstand gir mer fortenning.
stram bolten og prøv og start.Jeg prøvde 3-4 ganger før jeg var fornøyd.Bilen starter og går Ok.
For finjustering bruk måleur.
Dette er på 2,4 D uten turbo.
Ett hakk i pumpehjulet på dieselpumpa og ett hakk i selve motorblokka. står hakket 180 grader feil må motor dreies 360 grader og settes på øvre dødpunkt nok en gang.Nå kan skal hakkene i dieselpumpa og på motorblokka stemme overens.Man kan da låse av dieselpumpe med en bit kobber-rør igjennom styrehull i dieselpumpe.Må være 15,3 mm.Nå kan man skifte reima ved og løse 19 mm skruen på hjulet oppe på kamaksel.Men pumpa må justeres inn etterpå.Dette skal gjøres med måleur.Man måler løft på kammen i dieselpumpa når motor er på øvre dødpunkt.
Jeg justerte min uten instrument.Du justerer inn med løst strammehjul oppe på kamaksel,og vrir på dieselpumpa med hånda til pumpa begynner og gi motstand.Mer motstand gir mer fortenning.
stram bolten og prøv og start.Jeg prøvde 3-4 ganger før jeg var fornøyd.Bilen starter og går Ok.
For finjustering bruk måleur.
Dette er på 2,4 D uten turbo.
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Siden dette er en 2,5 tdi kan man sette motoren på merkene sine, bruk tdc merket på svinghjulet og det vanvittig dårlige merket på dieselpumpa. Deretter er det bare å låse pumpa ved å ta vekk det lille svarte blekket bak skruen med 10 mm nøkkelvidde på dieselpumpa og stramme skruen.
Ta av kun STRAMMEHJULET på pumpereima, rotér veiv/ kam litt moturs(slik at pumpereima blir slakk), bytt reim, rotér motor tilbake til merket(slik at reima blir stram på siden mot kupeen) og montér strammehjul.
Som du sikkert skjønner må du ha hjelp til å rotere motor/ holde reim.
OG VIKTIGST AV ALT: SETT PÅ PLASS BLEKKET IGJEN FØR DU PRØVER Å STARTE
Sjekk innsprøytningstidspunkt dynamisk etterpå.
Sent fra min S50 via Tapatalk
Ta av kun STRAMMEHJULET på pumpereima, rotér veiv/ kam litt moturs(slik at pumpereima blir slakk), bytt reim, rotér motor tilbake til merket(slik at reima blir stram på siden mot kupeen) og montér strammehjul.
Som du sikkert skjønner må du ha hjelp til å rotere motor/ holde reim.
OG VIKTIGST AV ALT: SETT PÅ PLASS BLEKKET IGJEN FØR DU PRØVER Å STARTE
Sjekk innsprøytningstidspunkt dynamisk etterpå.
Sent fra min S50 via Tapatalk
-
Der Postmeister
- -

Det er vel en måte å gjøre det som ikke står i boka...
Men skifte av tannreim og pumpereim er en manns arbe. Du trenger ikke to...
Men skifte av tannreim og pumpereim er en manns arbe. Du trenger ikke to...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Det kan være vanskelig og få løs hjulet på kamakselen,sitter godt 120 Nm.
Kjøpte ett spesialverktøy på Biltema for å holde igjen hjulet,men det var altfor svakt.
Måtte låse kamaksel med en bit kobber mellom kam.(muligens ikke bra for kamaksel)
Men jeg fikk hjulet løs.
Kjøpte ett spesialverktøy på Biltema for å holde igjen hjulet,men det var altfor svakt.
Måtte låse kamaksel med en bit kobber mellom kam.(muligens ikke bra for kamaksel)
Men jeg fikk hjulet løs.
-
Der Postmeister
- -

Ikke veldig bra for kammen nei. Du risikerer å knekke den.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Per-Oskar
- Car: T4 1995
- Phone: 90750418
Hei folkens! Takker for svar ☺
Men har bestemt meg for å la et verksted gjøre dette, skulle bli en plass mellom 3-4000.
Men har bestemt meg for å la et verksted gjøre dette, skulle bli en plass mellom 3-4000.
Den her fra Biltema funket for megAltagutt wrote:Det kan være vanskelig og få løs hjulet på kamakselen,sitter godt 120 Nm.
Men jeg fikk hjulet løs.

- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Ok dette vektøy ser bedre ut enn det jeg kjøpte.
Mitt er justerbart ikke bra.
Lagde selv ett verktøy av vinkel-jern ,som jeg borret to hull i og satt i 2 skruer med mutter.
Mitt er justerbart ikke bra.
Lagde selv ett verktøy av vinkel-jern ,som jeg borret to hull i og satt i 2 skruer med mutter.