Hvordan stramme vannpumpereim 1.6td jx?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Hvordan stramme vannpumpereim 1.6td jx?

Post by T4Jan »

Har nettopp pakket bilen og var klar for ferietur, så røk plutselig vannpumpereima.
Fikk heldigvis tak i ny på Mekonomen.
Fant ut at jeg måtte dele reimhjulet som var på vannpumpa for å få satt på ny reim.
Får å stramme reima så er det vel bare å stramme de 3 skruene på reimhjulet til reima er stramm. Stemmer det?
Så lurer jeg på teknikken for å stramme skruene korrekt Bilen har ikke servo..
Nå har jeg bare skrudd de til med fingrene for å starte bilen og se om det fungerer. Det gjorde det.
Men hjulet er jo litt skjeivt skrudd fast.
Må jeg telle antall omdreininger skruene er skrudd inn for at dette skal bli korrekt eller er det en annen smartere måte?
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
OddN
-
-

Re: Hvordan stramme vannpumpereim 1.6td jx?

Post by OddN »

T4Jan wrote:Har nettopp pakket bilen og var klar for ferietur, så røk plutselig vannpumpereima.
Fikk heldigvis tak i ny på Mekonomen.
Fant ut at jeg måtte dele reimhjulet som var på vannpumpa for å få satt på ny reim.
Får å stramme reima så er det vel bare å stramme de 3 skruene på reimhjulet til reima er stramm. Stemmer det?
Så lurer jeg på teknikken for å stramme skruene korrekt Bilen har ikke servo..
Nå har jeg bare skrudd de til med fingrene for å starte bilen og se om det fungerer. Det gjorde det.
Men hjulet er jo litt skjeivt skrudd fast.
Må jeg telle antall omdreininger skruene er skrudd inn for at dette skal bli korrekt eller er det en annen smartere måte?
Det skal være en eller flere shims mellom de to reimskivehalvdelene. Flere shims= slakkere reim, færre shims= strammere. Skruene må strammes helt, ellers så løsner det med en gang.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

En strammer reimen ved å legge til eller ta ut shimsene som sitter på reimskiven. Utover det så dra skruene jevnt rundt om, "turna" motor et par varv slik at reimen ikke nyper i reimskiva, dra åt skruene igjen osv.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Aha, slik det fungerer ja. reima er god og stram med alle de 5 shimsene som er på nå.
Da strammer jeg bare til og håper at dette skal holde. Så får jeg hive all bagasjen inn igjen og sette kursen mot Sverige og deretter Danmark.

Tusen takk for kjapt svar OddN og Ducce999s. Dere reddet starten på ferien vår :-)
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

De shims du evt ikke bruker, kan monteres på utsiden av yttre hjul til senere bruk.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply