Bytte foringer i bakre bærearm.
Bytte foringer i bakre bærearm.
Har innsett at jeg må bytte boltene til bærearmen bak for å få justert cambervinkelen, slik at jeg får godkjent senkinga på BT. Og siden jeg har kjøpt inn både bolter og foringer så tar jeg like gjerne og bytter foringene også.
MEN! Så var det hvordan da..? Har vel en viss peiling på hvordan, men hadde vært greit med noen tips til fremgangsmåte og andre triks likevel. Også lurte jeg på om noen i Oslo/ Akershus kan låne meg en stor pipe og arm for å få av navet bak..? Og om det er noen som har en presse jeg kan komme med bærearmene til og presse ut de gamle foringene og inn med de nye?
MEN! Så var det hvordan da..? Har vel en viss peiling på hvordan, men hadde vært greit med noen tips til fremgangsmåte og andre triks likevel. Også lurte jeg på om noen i Oslo/ Akershus kan låne meg en stor pipe og arm for å få av navet bak..? Og om det er noen som har en presse jeg kan komme med bærearmene til og presse ut de gamle foringene og inn med de nye?
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Bytte foringer i bakre bærearm.
Feiltema har pipe og arm til hyggelige priser. Lastebilsize.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
46mm, 3/4" latmann og et eksosrør på 1m+ så nærmer du deg å få av borgmutteren. Løft, ikke dytt ned.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Nå har jeg satt fra meg bilen i garasjen til tanta mi. Handler pipe og laang arm i morgen, så går jeg løs på det. Så får vi se hvordan det går 
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Kjøpte mine der. Bonusen var at armen på jekken passet akkurat utenpå pipearmen.Der Postmeister wrote:Feiltema har pipe og arm til hyggelige priser. Lastebilsize.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Kom ikke så langt som jeg hadde håpet idag, men fikk da gjort noe. Sliter med å få av den bakplata. Har fått den løs i toppen men ikke i bunnen.

Den lille dingsen hvor skoa sitter i bunnen.. Hvordan får man den løs? Har skrudd ut de to boltene, men ser ut som det går en pinne igjenom der også, men ikke noe spor til å skru? Har hamret fra baksiden og kilt et flattgjern inn som jeg slo på, men får fortsatt ikke plata til å løsne nede..

Den lille dingsen hvor skoa sitter i bunnen.. Hvordan får man den løs? Har skrudd ut de to boltene, men ser ut som det går en pinne igjenom der også, men ikke noe spor til å skru? Har hamret fra baksiden og kilt et flattgjern inn som jeg slo på, men får fortsatt ikke plata til å løsne nede..
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Den henger bare i friksjon og rust på den pinnen. Vil ikke anbefale å slå fra baksiden, da er det fort gjort å gjøre den enda trangere. Mener jeg har pleid å ta en stor tang og tatt tak i opplagringen, vri og dra med rikelig påfyll av WD40 fra baksiden (og etterhvert forsiden når det begynner å flytte på seg).
Joachim
Da prøver jeg på det. Så lenge jeg vet at det bare er rust og skitt som holder det igjen, så skal jeg nok få det til 
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Har alltid slått den ut fra baksiden med hammer og en god dor. Masse WD40 er et must.subwoofer wrote:Den henger bare i friksjon og rust på den pinnen. Vil ikke anbefale å slå fra baksiden, da er det fort gjort å gjøre den enda trangere. Mener jeg har pleid å ta en stor tang og tatt tak i opplagringen, vri og dra med rikelig påfyll av WD40 fra baksiden (og etterhvert forsiden når det begynner å flytte på seg).
Hans Sæle
-
hansstef
- -

Når det gjelder å få ut de gamle boltene, kan det være lurt å ha med seg baufil og en god dose tålmodighet. Disse boltene er som regel blitt en del av hylsen som sitter i foringen.
Noen ganger er det skikkelig vanskelig å presse ut gamle foringer når bærearmen til slutt er fri. Selv med stor tvinge/presse. Mest fordi armen er litt klønete å håndtere.
Nødløsningen min hvis de er vrange, er brenner. Den gummien der brenner opp forholdsvis raskt. En utejobb med åndedrettsvern på og slukkeapparat i bakhånd.
Noen ganger er det skikkelig vanskelig å presse ut gamle foringer når bærearmen til slutt er fri. Selv med stor tvinge/presse. Mest fordi armen er litt klønete å håndtere.
Nødløsningen min hvis de er vrange, er brenner. Den gummien der brenner opp forholdsvis raskt. En utejobb med åndedrettsvern på og slukkeapparat i bakhånd.
Hans Sæle
Jupp, boltene er nok bra fastrusta. Verkstedet jeg tok 4-hjulskontroll hos fikk ikke løsna på de, og derfor har jeg for mye negativ camber bak. Får se når jeg kommer så langt, brenner har jeg ikke tilgang på, men biltema er jo ikke så langt unna dahansstef wrote:Når det gjelder å få ut de gamle boltene, kan det være lurt å ha med seg baufil og en god dose tålmodighet. Disse boltene er som regel blitt en del av hylsen som sitter i foringen.
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Tja. Kan ikke si at jeg syns dette går så bra. Har nå kappa bolthodet med vinkelsliper, men det hadde jo ingenting for seg. Sitter tilsynelatende like godt som før.
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Du må sage av selve hylsa med bolten inni.
Joachim
Fikk bærearmen fri til slutt! Men brukte vinkelsliper da istedenfor baufil. Funka greit det.

Fant et rusthull på bærearmen. Postet på vw t3 kjøp og salg gruppen på facebook i full fart mens jeg var på jobb i kveld, og spurte der om noen hadde bærearmer til salgs. Skal på campingtur neste helg, så må ha bilen på veien før det. Og både brickwerks og TK carparts var utsolgt for bærearmer. Så jeg har avtalt med Hans Petter å komme å handle av han. Så da blir det montering neste mandag sannsynligvis.

Fant et rusthull på bærearmen. Postet på vw t3 kjøp og salg gruppen på facebook i full fart mens jeg var på jobb i kveld, og spurte der om noen hadde bærearmer til salgs. Skal på campingtur neste helg, så må ha bilen på veien før det. Og både brickwerks og TK carparts var utsolgt for bærearmer. Så jeg har avtalt med Hans Petter å komme å handle av han. Så da blir det montering neste mandag sannsynligvis.
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Dette tok mye lengre tid enn hva jeg hadde sett for meg, og litt for vanskelig for en hobbynisse som meg, som nesten ikke har skrudd bil før. I går holdt jeg på til de sene nattetimer. Klarte å få ut de gamle foringene og pusset bærearmene og tok på et lag med primer og lakk. Men syns det var veldig vanskelig å få inn de nye foringene.. Brukte en gjengestang og hadde en bit av et eksosrør på ene siden og en pipe på andre siden og skrudde inn foringene. Klarte 3 av 4, men den fjerde ødla jeg.. Så desverre så blir ikke bilen klar til vestlandsferie og festival
Får kjøre mercedesen da.. Føler meg litt nedfor idag, føler ikke at dette ble så veldig vellykket. Men får bestille ny foring om ikke annet.
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
hansstef
- -

Bytter du til Nye originalforinger?
De kan være vanskelig å få inn. Husk at su kan benytte Zalo som smørning for at foringen skal entre lettere.
Powerflex foringer er vesentlig lettere å installere (men dyre).
De kan være vanskelig å få inn. Husk at su kan benytte Zalo som smørning for at foringen skal entre lettere.
Hans Sæle
Jeg har kjøpt powerflex, men klarte ikke å presse de inn for hånd. Kan hende jeg ikke har rett teknikk?hansstef wrote:Bytter du til Nye originalforinger?
Zalo skal jeg teste ut, må få kjøpt meg ny foring asap også prøve igjen når jeg er hjemme fra ferie.
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Powerflex kan gjerne med fordel presses inn med skrustikke, det er ihvertfall erfaringen fra andre biler.
Joachim