Hei
Har bygd om fra td kasse til bensin kasse. Begge 5 trinns, og samtidig renovert all giroverføring. Problemet jeg nå har er at giroverføring går for langt "bakover" så "ballen" hopper ut av "koppen". Har brukt alt av originalt diesel utstyr, og trodde det skulle være greit. Noen med med noe tips?
Sammenføyningen på midten kan gjerne trekkes sammen til en litt mindre totallengde, men den er jækla ømfintlig for vridning og dermed komme ut av posisjon. Snakker om den splines lignende skjøten.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Gjorde et forsøk på å korte litt, men virker som det er snakk om ganske mye. Er rart, fordi alt sitter likt som før jeg tok ut td kassa. Jeg vet det er forskjellige kopper etc på bensin og diesel, men regner vel med at det fortsatt har med giroverføringen framante å gjøre, og ikke forskjell innad i bensin kassa?
Hva med armen med kula på, er den også tatt fra dieselkassa ? husker ikke hvem av koppene som er lengst, men har du den korteste utgaven på begge sider så forklarer jo det fenomenet. Har aldri forstått hvorfor det er forskjell på dem.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Girkassa sitter ikke i samme høyde på diesel og bensin, så bruker du bakre stang og kopp fra bensin på en diesel (eller omvendt) blir det krøll.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer wrote:Girkassa sitter ikke i samme høyde på diesel og bensin, så bruker du bakre stang og kopp fra bensin på en diesel (eller omvendt) blir det krøll.
Hvor er det de har regulert høyden ? Jeg har nok ikke vært så nøye med å merke div deler i lagerert med bensin/diesel
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Hmmz, ja nå bruker jeg altså alt td på en bensin kasse. Men hva er det som gjør at kassene sitter i forskjellig høyde? Er det klutsjhuset på bensin som "bygger" mindre ned enn diesel da kanskje? Vi brukte forøvrig nabo hullene til å feste de 4 boltene forann(det var allerede pre drillet og gjenget til 2 forskjellige feste steder forann), så jeg forstår at deet er noen forskjeller ute å går.
Td "akslingen" framante ifra er jo også bøyd, skiller den seg også tro?
Dette forklarer det vel....desverre vet jeg ikke om den nedre kassa er bensin 4 eller 5 girs, menmen. Ser den nedre ut som noe de med bensin 5 girs kan ha?
Jeg tror det er på grunn av klaring til bunnpanna at dieselmotoren er montert høyere enn bensinmotoren, forskjellen er 45mm om jeg ikke husker hakkenes gæli. Selve kassa har ikke forskjellige dimensjoner, det er bare opphengene som er annerledes. Men alle vinklene endrer seg jo.
Du husket på å flytte over braketten til fremre girkassefeste fra dieselen da du bytta kasse? Har du fremre feste fra bensinkassa på en dieselbil forklarer det det meste.
Har komplett giroverføring til 5-trinns diesel liggende om du trenger noe.
Nei,tenkte ikke på å bytte fremre brakett. Skal prøve det! Men rart hvis det har så mye å si.... Får håpe det er feilen, ellers så må jeg vel ha bensin opplegg nærmest kassa
Ganske sikker på at det er feilen, nå henger nesa på kassa di 4,5cm for lavt og da blir alle vinklene feil. For ordens skyld: Vi snakker om stålplata som er boltet fast på enden av girkassa. Når du holder de to opp mot hverandre ser du hvor galt det blir.
Om den lar seg skifte med kassa i bilen har jeg ingen anelse om!
Heihei
Tusen takk for all hjelp! Det var fremre brakett som jeg totalt hadde oversett at måtte skrues over. Fikk gjort det med girkassen i bilen. Nå går bil, og eier er lykkelig. 6-7% høyere utveksling nytes også så langt, selv om det ikke har blitt testet så godt ut enda(har 28,5 tommers hjul så 5.gir kan faktisk bli ett 90-100+ km/i timen gir). Etter den første klutsj/girkasse jobben jeg har gjort så er det med ganske høy spenning å kjøre bilen, for jeg vet det er noen ting som ikke ble gjort perfekt.....men det går da