bytte hjullager bak

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
magn(e)um
-
-

Re: bytte hjullager bak

Post by magn(e)um »

hustadrem wrote:Dette er det vi gjorde, riktig nok på en syncro. Etter demontering av navet, så slo vi ut navet med hammer og en pipe som passet over ens med dette. Det var i vårt tilfelle ikke vanskelig å få av dette. Så tok vi av laseringen på lageret og brukte et gjenge stag (ca 10-12 mm) og en pipe som var større enn lageret. så skrudde vi det bare ut. satt godt i begynnelsen men når det slapp så kom det uten problem. god ide å fryse nytt lager og så er det bare og montere i motsatt rekkefølge. vi brukte gjenge staget på navet når vi monterte igjen også.
Håper dette kan være til hjelp. :D
At det var på en Syncro gjør det vel ikke enklere.... Så det burde være mulig, er bare litt usikker på hvilke verktøy investere jeg bør investere i (selv om jeg sikkert klarer endel på "russer metoden").

Klarer jeg de fleste utfordringene med
http://www.ebay.com/itm/FWD-Front-Wheel ... 1330946010

Eller må jeg gå gå tyngre inn og kjøpe:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000030149/

Og hva er det spesielle med FWD settet, som ikke gjelder RWD?

EDIT: linkene var vist helt bananas....
magne

dagens: Ulv i fårikål.
Hallgeir
Car: t4 1994 4wd
Phone: 47642797

Post by Hallgeir »

Bytta hjullager i går på min T4. Brukte vel 2 timer. (Syncro og trommelbrems) Har tilgang til skikkelig pressverktøy. At ett verksted tar for 4 timer er latterlig. Med skivebrems og 2wd skulle det gått på 1 time....
Caddy 1,9 tdi 4motion 2009
Golf 1,9 tdi 4motion 2001
T4 2,4 1994
fredriksen
-
-
Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg

Post by fredriksen »

Hallgeir wrote:Bytta hjullager i går på min T4. Brukte vel 2 timer. (Syncro og trommelbrems) Har tilgang til skikkelig pressverktøy. At ett verksted tar for 4 timer er latterlig. Med skivebrems og 2wd skulle det gått på 1 time....
4 timer var vel hvis kunden selv hadde med delen. Skjønner godt at verksted tar ekstra i når dem ikke skaffer delen;)
For det om 4 t var litt vel mye[emoji14]
Post Reply