Startproblemer T4 2,5TD
Startproblemer T4 2,5TD
Har den siste tiden hatt problemer med at starteren ikke slår inn når jeg vrir om nøkkelen, og det kan fort går 5-6 nøkkelvridninger før starteren slår inn.
Rimelig og anta at et er startreleêt som er gåent, eller bør jeg heller starte med evt. startsperre?
Rimelig og anta at et er startreleêt som er gåent, eller bør jeg heller starte med evt. startsperre?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Startproblemer T4 2,5TD
El del tenningslås eller starter tipper jeg. Ved startsperre ssrarter motor men slokner med en gang.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Takker, da blir første punkt og sjekke hvor strømmen stopper på vei til startmotoren
-
Der Postmeister
- -

Starter er enklest å begynne med. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Har et lignende problem på min, der hører jeg tydelig at starteren klikker, men at startern ikke drar rundt.
Koblingen her skal være direkte fra tenningsbryter og til starteren (styrestrømmen). Hører du at det klikker i starteren, er det ikke tenningsbryteren der er feil på. Hører du ikke noe klikk i starteren er den mest sannsylige synderen tenningsbryteren. Skal være mulig å ta av pluggen på tenningsbryteren og bare kortslutte de to kontaktene med tjukkest ledere, da skal starteren få styrestrøm. Starter den hver gang på denne måten, er konklusjonen tenningsbryteren.
Hvis du hører klikk i startmotoren kan det være to ting som er feil:
- Defekt startmotor
- Dårlig kontakt mellom batteri og startmotor. Her er det vel vanligst at det er jordingen som er korrodert i kontaktpunktet på motoren.
Koblingen her skal være direkte fra tenningsbryter og til starteren (styrestrømmen). Hører du at det klikker i starteren, er det ikke tenningsbryteren der er feil på. Hører du ikke noe klikk i starteren er den mest sannsylige synderen tenningsbryteren. Skal være mulig å ta av pluggen på tenningsbryteren og bare kortslutte de to kontaktene med tjukkest ledere, da skal starteren få styrestrøm. Starter den hver gang på denne måten, er konklusjonen tenningsbryteren.
Hvis du hører klikk i startmotoren kan det være to ting som er feil:
- Defekt startmotor
- Dårlig kontakt mellom batteri og startmotor. Her er det vel vanligst at det er jordingen som er korrodert i kontaktpunktet på motoren.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
MostlyHarmless
- -

- Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Min starter klikket som bare det og byttet el del på tenning uten at det hjalp.
Bytte starter derimot.... Vrooom
I følge murphy er det alltid den dyreste delen som er i stykker på mine biler
Mvh.
Arild
Bytte starter derimot.... Vrooom
I følge murphy er det alltid den dyreste delen som er i stykker på mine biler
Mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
-
Drittsekken
- -

Er vel det jeg forsøkte å skrive, at hvis starteren klikker er det ikke tenningsbryteren som er problemet.
Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Er vel det gamle "trikset" som gjelder her. Gi den et par slag for mulig å få innslaget "på rett kjøl"
Funker ikke dette er det nok ny starter som gjelder
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Digger wrote:Er vel det gamle "trikset" som gjelder her. Gi den et par slag for mulig å få innslaget "på rett kjøl"
Eller finne en starter dynamo sjappe som har startinnslag som passer, byttet mitt for 3 år siden, starter fint enda.
Må nevnes at første innslaget jeg fikk var feil, så det kan være lurt å ha med det gamle.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
Takker for svar. Har sett litt mer nå, og den slår inn hver gang jeg tenner men starteren drar ikke rundt hvis den er varm eller har blitt kjørt litt. Mistenker at startmotoren er døende, men skal først sjekke jordingen, da bilen ble kjørt noen måneder uten den beskyttelsen som vanligvis står på under. Kan fort ha kommet inn mer vann en nødvendig og at jordingspunktene er korrodert.
Jeg ser det er flere som anbefaler og bytte en foring til spindel når man bytter startmotoren. Har søkt litt etter denne på nett men finner ikke denne som egen del. Noen som vet om denne følger med på nye startmotorer?
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Den fôringen du sikter til er ikke i bruk på starter til TDI eller VR6.
Starter uten denne fôringen i girkassehuset, kan derimot brukes på de som egentlig skulle hatt den.
Sent fra min S50 via Tapatalk
Starter uten denne fôringen i girkassehuset, kan derimot brukes på de som egentlig skulle hatt den.
Da har jeg kjørt bilen en stund uten at den har startet hver gang.
Men nå har den gitt helt opp så jeg har begynt feilsøkingen.
Tok ut starter og pusset alle kontaktflater uten at det hjalp.
Sjekket med startkabler rett på starter og da slår den inn og spinner som den skal.
Satte den på igjen men hadde samme symptomene som før. Den slår inn, men spinner ikke.
Jeg målte strømmen mellom innslagsbryter (hvis det er det den heter. Den som styrestrømmen kommer til når man vrir rundt nøkkel)
Her måler jeg kun 11.5-11.6Volt.
Målte batteriet, og det er på ca 12,4 Volt, så det er tydligvis spenningstap på 1v mellom batteriet og styrestrøm for starter.
Jeg antar at dette er problemet mitt.
Noen som vet hva som kan forårsake dette?
Gåen kondensator i kjeden eller noe?
En "easy" fiks er jo og lage en egen knapp for styrestrømmen til starter, men det er jo meget sketchy løsning jeg tviler på at Statens vegvesen setter stor pris på...
Men nå har den gitt helt opp så jeg har begynt feilsøkingen.
Tok ut starter og pusset alle kontaktflater uten at det hjalp.
Sjekket med startkabler rett på starter og da slår den inn og spinner som den skal.
Satte den på igjen men hadde samme symptomene som før. Den slår inn, men spinner ikke.
Jeg målte strømmen mellom innslagsbryter (hvis det er det den heter. Den som styrestrømmen kommer til når man vrir rundt nøkkel)
Her måler jeg kun 11.5-11.6Volt.
Målte batteriet, og det er på ca 12,4 Volt, så det er tydligvis spenningstap på 1v mellom batteriet og styrestrøm for starter.
Jeg antar at dette er problemet mitt.
Noen som vet hva som kan forårsake dette?
Gåen kondensator i kjeden eller noe?
En "easy" fiks er jo og lage en egen knapp for styrestrømmen til starter, men det er jo meget sketchy løsning jeg tviler på at Statens vegvesen setter stor pris på...
-
Drittsekken
- -

Selv om el-del til tenningsbryter er lettest og billigst å bytte (og kan være verdt å teste først), høres det ut som problemet ligger i innslaget til startmotoren (akkurat likt som meg). Hvis jeg forstod korrekt målte du 11V på styrestrømmen til starteren, altså den tynne ledningen. Dette skulle vært nok til å slå inn slik at den lager kontakt for hovedstrømmen.
Uansett sitter du igjen med at enten er det el-del på tenningslåsen (4-500 hos Møller) eller startmotor (jeg fikk til 600 hos hugger).
Uansett sitter du igjen med at enten er det el-del på tenningslåsen (4-500 hos Møller) eller startmotor (jeg fikk til 600 hos hugger).
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Hei, for og omformulere meg litt.
Jeg satte 12v rett fra batteri på styrestrøm. Da åpner den både solonoid(den som dytter ut tannhjulet) og startmotor går rundt.
Når styrestrøm kommer via tenningsdelen på bilen er det kun solonoid som slår inn, men startmotor går ikke rundt.
Vet ikke hvordan det ser ut inni starter mtp rele, men tror kanskje at det bare er et rele som skal slå inn og sette strøm på krets der begge deler(både solonoid og motor) står?
Jeg satte 12v rett fra batteri på styrestrøm. Da åpner den både solonoid(den som dytter ut tannhjulet) og startmotor går rundt.
Når styrestrøm kommer via tenningsdelen på bilen er det kun solonoid som slår inn, men startmotor går ikke rundt.
Vet ikke hvordan det ser ut inni starter mtp rele, men tror kanskje at det bare er et rele som skal slå inn og sette strøm på krets der begge deler(både solonoid og motor) står?
-
Drittsekken
- -

Innsalget er i prinsippet et relé, ja.
Fungerer slik at når det kommer strøm på den lille kontakten går det strøm gjennom en spole som da blir magnetisk og flytter derfor en metallkjerne. Denne forflyttningen gjør så at kontaktpunkter kommer sammen slik at det blir som å slå på en bryter for hovedstrømmen. Hovedstrømmen går i dette tilfellet fra den store kontakten og inn til selve motoren på stareren. Alt dette er slik et vanlig relé fungerer.
Det som kommer i tillegg på en startmotor/innslag er at den metallkjernen som forflyttes, også er så kraftig at den skyver på en hendel som får tannhjulet på startmotoren til å flytte seg ut og dermed treffe tennene på svinghjulet til (forbrennings)motoren.
Hvis du sier at startmotoren fungerer fint hver gang du gir den 12V på styrestrømmen, så er det bare å skifte el-del på tenningslåsen med en gang. Du kan med fordel også ta av deksel under rattstammen, nappe av pluggen på tenningslåsen, og kortslutte de to kontaktene som har tjukkest ledninger (dette er styrestrømmen til starteren). Men gjør dette flere ganger, siden dette er et periodisk problem. Jeg ble selv lurt av dette da starteren dro i gang på 10 forsøk etter hverandre, skiftet el-del, men fant ut at det var innslaget på starteren som var feil.
PS: Husk at hvis man vil at motoren skal starte, og svive, på denne måten må man ha nøkkelen i. Slik at ikke startsperren slår inn. Startmotoren skal gå uavhenging av om nøkkelen er i.
Fungerer slik at når det kommer strøm på den lille kontakten går det strøm gjennom en spole som da blir magnetisk og flytter derfor en metallkjerne. Denne forflyttningen gjør så at kontaktpunkter kommer sammen slik at det blir som å slå på en bryter for hovedstrømmen. Hovedstrømmen går i dette tilfellet fra den store kontakten og inn til selve motoren på stareren. Alt dette er slik et vanlig relé fungerer.
Det som kommer i tillegg på en startmotor/innslag er at den metallkjernen som forflyttes, også er så kraftig at den skyver på en hendel som får tannhjulet på startmotoren til å flytte seg ut og dermed treffe tennene på svinghjulet til (forbrennings)motoren.
Hvis du sier at startmotoren fungerer fint hver gang du gir den 12V på styrestrømmen, så er det bare å skifte el-del på tenningslåsen med en gang. Du kan med fordel også ta av deksel under rattstammen, nappe av pluggen på tenningslåsen, og kortslutte de to kontaktene som har tjukkest ledninger (dette er styrestrømmen til starteren). Men gjør dette flere ganger, siden dette er et periodisk problem. Jeg ble selv lurt av dette da starteren dro i gang på 10 forsøk etter hverandre, skiftet el-del, men fant ut at det var innslaget på starteren som var feil.
PS: Husk at hvis man vil at motoren skal starte, og svive, på denne måten må man ha nøkkelen i. Slik at ikke startsperren slår inn. Startmotoren skal gå uavhenging av om nøkkelen er i.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
Takker for svar.
Skal forske litt i helgen.
Jeg ser for meg 2 muligheter nå.
Jeg tror ikke innslaget/solenoiden får nok strøm fra el-del til at den slår helt inn så det blir kontakt til startmotoren.
Denne el-del på tenningslåsen er enda ganske mystisk for meg.
Noen som kan fortelle meg hvordan denne virker?
Bare et rele som kobler batteriet til styrestrømpluggen på starteren? Eller sitter det mer elektronisk magi på den som gjør at spenningen kan falle?
Skal forske litt i helgen.
Jeg ser for meg 2 muligheter nå.
Jeg tror ikke innslaget/solenoiden får nok strøm fra el-del til at den slår helt inn så det blir kontakt til startmotoren.
Denne el-del på tenningslåsen er enda ganske mystisk for meg.
Noen som kan fortelle meg hvordan denne virker?
Bare et rele som kobler batteriet til styrestrømpluggen på starteren? Eller sitter det mer elektronisk magi på den som gjør at spenningen kan falle?
-
Drittsekken
- -

El-delen er egentlig bare den elektriske bryteren som står bakerst på tenningslåsen. Det er denne som omdanner vridnings bevegelsen til å lage kontakt mellom de riktige tilkoblingene. Dette inkluderer også at det ene kontaktsettet holdes inne helt til man tar ut nøkkelen.
Altså, ikke noe relé eller elektronikk.
Hvis du skrur av dekselet under rattstammen vil du enkelt identifisere pluggen med ledninger som kan dras av (mulig det er et mothold som må vippes til siden). Det neste er denne sagnomsuste el-delen, den sitter med én skrue mot resten av tenningslåsen. Denne skruen er litt knotete å komme til, man må liksom ha helt riktig lengde (ganske kort) eller helst et fleksibelt verktøy. Husker ikk i farten om det var stjernespor eller torx på den skruen.
Altså, ikke noe relé eller elektronikk.
Hvis du skrur av dekselet under rattstammen vil du enkelt identifisere pluggen med ledninger som kan dras av (mulig det er et mothold som må vippes til siden). Det neste er denne sagnomsuste el-delen, den sitter med én skrue mot resten av tenningslåsen. Denne skruen er litt knotete å komme til, man må liksom ha helt riktig lengde (ganske kort) eller helst et fleksibelt verktøy. Husker ikk i farten om det var stjernespor eller torx på den skruen.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Her er forresten bilde av den magiske el-delen. Skruen det er snakk om skal gjennom hullet i "leppen" som stikker ut.

Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Der Postmeister
- -

Stjerneskrue. Og ikke alle går an å få ut uten å demontere ratt++
Men for å bare teste er det bare å kjøpe en ny (obligatorisk å ha liggende sammen med rele 109 i en T4 TDi) og hekte den på stikket som går til den opprinnelige i tenningslåsen.
Men for å bare teste er det bare å kjøpe en ny (obligatorisk å ha liggende sammen med rele 109 i en T4 TDi) og hekte den på stikket som går til den opprinnelige i tenningslåsen.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Anbefaler å slipe tuppen på en rett skrutrekker rund for å demontere/montere tenningslåsbryteren.
Flott med bilder!
Jeg har demontert starteren nå og funnet problemet.
Problemet var at når styrestrøm for solenoiden/innslaget kom fra tenningsdelen slo den ikke langt nok inn så det ble aldri satt strøm på startmotoren.
Når jeg koblet batteriet rett på styrestrøm slo den langt nok inn.
Jeg antar at problemet er innslaget som er utslitt/for mye motstand/ ett eller annet annet.
Jeg prøvde og demonterer innslaget for og se om det lot seg reparere på en enkel måte, men gav opp.
Etter at jeg satte inn ny starter er alt bare fryd og gammen.
Takker alle for hjelpen, og håper noen andre kan ha nytte av denne tråden i fremtiden
Jeg har demontert starteren nå og funnet problemet.
Problemet var at når styrestrøm for solenoiden/innslaget kom fra tenningsdelen slo den ikke langt nok inn så det ble aldri satt strøm på startmotoren.
Når jeg koblet batteriet rett på styrestrøm slo den langt nok inn.
Jeg antar at problemet er innslaget som er utslitt/for mye motstand/ ett eller annet annet.
Jeg prøvde og demonterer innslaget for og se om det lot seg reparere på en enkel måte, men gav opp.
Etter at jeg satte inn ny starter er alt bare fryd og gammen.
Takker alle for hjelpen, og håper noen andre kan ha nytte av denne tråden i fremtiden