Bremsene forsvant.....(nå: delenummer caliper)
Bremsene forsvant.....(nå: delenummer caliper)
Bilen var helt normal når den ble parkert, men i går når jeg kjørte ned fra den åsen jeg bor på var bremsene borte.... Pumping hjelper ingen ting, og det var nesten helt tomt i beholderen.
Etter å ha fylt opp så har jeg litt bremser når pedalen er helt i bånn, men ingen respons på å pumpe på bremsen. Jeg hører det "surkler" i hovedsylinderen, så det tyder muligens på at feilen er her?
Er det mulig å kjøpe overhalingssett til disse, eventuelt hvor finner jeg delenummer for å forsikre meg om at jeg får rett type?
Bilen er en -99 2.5tdi uten ABS
Etter å ha fylt opp så har jeg litt bremser når pedalen er helt i bånn, men ingen respons på å pumpe på bremsen. Jeg hører det "surkler" i hovedsylinderen, så det tyder muligens på at feilen er her?
Er det mulig å kjøpe overhalingssett til disse, eventuelt hvor finner jeg delenummer for å forsikre meg om at jeg får rett type?
Bilen er en -99 2.5tdi uten ABS
Last edited by magn(e)um on 08 Apr 2016, 14:35, edited 1 time in total.
magne
dagens: Ulv i fårikål.
-
california
- -

Re: Bemsene forsvant.....
Forsvinner bremsevæsken så har du stoooor lekkasje......
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Lekasje en plass. Finn den, fiks det og lufte hele systemet ( greit arbeid for to mann som har gjort det før)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Ja, ingen tvil om at det lekker litt en eller annen plass...
Det som forvirrer meg er at det "surkler" i hovedsylinderen når jeg tråkker på bremsen, det høres ut som det ikke er pakninger inni der. Men en lekkasje i hovedsylinderen vil vel ikke føre til at bremsevesken lekker ut?
Hvordan virker tokrets systemet på disse bilene? Jeg har bitte litt bremser fremme når når pedalen er helt i bunn?
Ja, jeg skal få bilen i lufta i dag....
SISTE: venstre caliper bak var synderen.
Det som forvirrer meg er at det "surkler" i hovedsylinderen når jeg tråkker på bremsen, det høres ut som det ikke er pakninger inni der. Men en lekkasje i hovedsylinderen vil vel ikke føre til at bremsevesken lekker ut?
Hvordan virker tokrets systemet på disse bilene? Jeg har bitte litt bremser fremme når når pedalen er helt i bunn?
Ja, jeg skal få bilen i lufta i dag....
SISTE: venstre caliper bak var synderen.
magne
Dette er nesten litt flaut, men er det ulike typer calipere bak på T4? på Skruvat oppererer de med TWR og Lucas, hvordan ser jeg enklest hva jeg skal ha?
https://www.skruvat.no/Bremsecaliper-P362967.aspx
https://www.skruvat.no/Bremsecaliper-P229325.aspx
Er det en overkommelig jobb å overhale disse?
magne
Og... Stemmer det at det er samme caliperen på Sharan?
magne
Ifølge delenummer oppgitt på begge calippre er det samme vare med forskjellig produsent.
Lucas er originalleverandør av skivebakbremser på T4. TRW produserer gode reservedeler.
Er det stemplets gummibelg og Oring (4kantig profil) som har sviktet, så har disse delenummer 8D0 698 671.
Ved sammensetning - bruk ATE bremszylinder-paste (eller tilsvarende) på Oring, gummibelg og stempel.
Lucas er originalleverandør av skivebakbremser på T4. TRW produserer gode reservedeler.
Er det stemplets gummibelg og Oring (4kantig profil) som har sviktet, så har disse delenummer 8D0 698 671.
Ved sammensetning - bruk ATE bremszylinder-paste (eller tilsvarende) på Oring, gummibelg og stempel.
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
Ja, det er nok bare å bytte pakning... Men er litt skeptisk til å starte på den jobben. Er ikke helt sikker på hvordan, og da er det jo fort dobbelt arbeid, før bilen er på veien.
Hva med http://www.ebay.com/itm/Bremssattel-Bre ... SwYHxWFzfK, burde ikke den passe?
Hva med http://www.ebay.com/itm/Bremssattel-Bre ... SwYHxWFzfK, burde ikke den passe?
magne
Delenummer er jo samme, 7D0 615 423 A, så denne skal passe.magn(e)um wrote:Hva med http://www.ebay.com/itm/Bremssattel-Bre ... SwYHxWFzfK, burde ikke den passe?
Når calippern først er av - smør opp glideboltene (ikke kopperpasta).
I parantes -
(Jobben med bytte av hele calippern eller bare pakninger er mye det samme, verktøyet også.
Et bremsestempelverktøy som f.eks denne er et must -
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000016991/
Løs først på luftenippeln for bremsevæske, så skru av calippern, legg denne på rygg og brems forsiktig ut stemplet. Dra stemplet ut av beskyttelsesgummibelgen. Fjern gummibelg og Oring fra calipper. Gjør grundig reint for rust i spor på stempel og i spor for belg inne i calipper. Smør så pasta i rengjorte spor, på gummideler og på stempel. Plasser Oring og belg i sine spor.
For å få stemplet inn i belgen brukte jeg en plastbit klippet ut av en lokket på en iskremboks og en hjelpende hånd.
Press stemplet forsiktig inn i calippern med håndmakt og bruk så bremsestempelverktøyet. Ha luftenippelen åpen hele tiden. Skru calippern på plass og luft systemet grundig.)
JanO
Ja det finnes 2 typer hos Skruvat, Meca osv. Med og uten selvjusterende handbrems. Jeg vurderte overhaling men rust hadde tatt over kalipper. Ble ny på meg.magn(e)um wrote:Dette er nesten litt flaut, men er det ulike typer calipere bak på T4? på Skruvat oppererer de med TWR og Lucas, hvordan ser jeg enklest hva jeg skal ha?
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Når jeg handler på ebay (og lignende) er det ofte referert til "platform" (70XB, 70XC, 7DB, 7DW, 70XD) samt box/bus/chassis når man kjøper deler til bremser og understell. Hvor finner jeg denne koden?
magne
Den står i bilens servicehefte, første side.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Jeg finner det ikke der... På punkt2 i "bilens data" står det 7DC2K2CARAVELLE K3TDI 5GHarald wrote:Den står i bilens servicehefte, første side.
Så jeg tok en sjangs og kjøpte den caliperen som passer til Sharan, den passer ikke til min bil. Min har større caliper.
Noen som vet hva delenummeret er på denne?
magne
Re: Bremsene forsvant.....(nå: delenummer caliper)
Er det ingen som har et lite tips?
Etter det jeg ser på EBAY og andre sider er det samme caliperen bak på Sharan/Galaxy og T4, men den jeg prøvde passet ikke. Derfor ser det for meg ut som det er to forskjellige på T4?
Er "platform" på min bil 7DC, og hvilken caliper skal jeg bruke da?
Etter det jeg ser på EBAY og andre sider er det samme caliperen bak på Sharan/Galaxy og T4, men den jeg prøvde passet ikke. Derfor ser det for meg ut som det er to forskjellige på T4?
Er "platform" på min bil 7DC, og hvilken caliper skal jeg bruke da?
magne
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Partscats har delefilm. Sjekk der for delenr. Den er ganske bra.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jeg finner samme delenummeret der, 7D0 615 423 A, som også er til Sharan/Galaxy ( http://www.ebay.co.uk/itm/A-B-S-Replace ... Swxp9W7QsQ ).
Men den jeg kjøpte på "ikketema" til Sharan/Galaxy passet ikke.....
Må jo bare nevne at Møller skulle ha 3500 for en kaliper, og det er det ikke verdt. De sa og at det bare var en type til T4 og det er ikke lik de på Sharan, "først nå forstår jeg ingenting"!
Men den jeg kjøpte på "ikketema" til Sharan/Galaxy passet ikke.....
Må jo bare nevne at Møller skulle ha 3500 for en kaliper, og det er det ikke verdt. De sa og at det bare var en type til T4 og det er ikke lik de på Sharan, "først nå forstår jeg ingenting"!
magne
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Ta eBay-info med en real klype salt.
Såvidt jeg husker stemmer ikke sharan/t4 bakcalippere overens. Store bremser på t4 foran er lik som på sharan imidlertid.
Såvidt jeg husker stemmer ikke sharan/t4 bakcalippere overens. Store bremser på t4 foran er lik som på sharan imidlertid.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Ja, må vist tilføre mye salt til de sannhetene... Mulig det finnes Sharaner som kan bruke T4 calipere, men den jeg kjøpte passet ikke på T4. Fikk heldigvis levert den tilbake.
Men for å spørre på en annen måte. Jeg kan jo ikke være den eneste som har måttet bytte kaliper (pga skjærings i håndbrems leamikken og/eller ødelagt pakning), og som synes 3500kr er for mye for en ny caliper. Hvor og hva kjøper du da?
Er min en "7DC" og er da 7xc rett type?
Men for å spørre på en annen måte. Jeg kan jo ikke være den eneste som har måttet bytte kaliper (pga skjærings i håndbrems leamikken og/eller ødelagt pakning), og som synes 3500kr er for mye for en ny caliper. Hvor og hva kjøper du da?
Er min en "7DC" og er da 7xc rett type?
magne
Har du sjekket Mekonomen?
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Du skriver Vest...ok men holder du til ikke for langt fra Bergen ville jeg tatt turen innom Mindemyren og besøkt Autorek
Dem har komplett med brakett til 2350,- pluss pant på 300,- Har du med inn den gamle så slipper du pant styret samt at du får sjekket ut at delen stemmer. Uten glidere skal de ha 2065,- jeg ville valgt med!
Knakk ene glideren min og møller skulle ha 1500,- for den, så for min del ble det komplett fra Autorek.
Deres VW delenummer referanse er 7D0615423B

Dem har komplett med brakett til 2350,- pluss pant på 300,- Har du med inn den gamle så slipper du pant styret samt at du får sjekket ut at delen stemmer. Uten glidere skal de ha 2065,- jeg ville valgt med!
Knakk ene glideren min og møller skulle ha 1500,- for den, så for min del ble det komplett fra Autorek.
Deres VW delenummer referanse er 7D0615423B

Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102