Pant på motor fra England

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
sjokobrun

Pant på motor fra England

Post by sjokobrun »

Jeg har bestilt motor (DJ) fra VWheritage i England. Ville helst ha motor fra Vanistan i US, men han leverte ikke lengre til Europa. Men så til spørsmålet:
Det må betales for "core" (pant) for motoren, som fås igjen når den gamle motoren returneres. For VWheritage er panten £500, og den må det betales mva for når den kommer inn. Er det noen som har erfaring med hvorledes man får igjen denne mva når man sender den gamle motoren tilbake til England?
Diabloto
-
-

Re: Pant på motor fra England

Post by Diabloto »

Ingen grunn til å betale moms på penger overført?
Når de sender motoren så skal de jo skrive verdien på det som sendes, så be de skrive verdien minus core charge på toll etiketten.
Det er jo den du skal momse av uansett.
Gulsviking med All-dilla!
OddN
-
-

Post by OddN »

Enig i at det enkleste er å bruke nettoprisen som utgangspunkt for fortollingen.
steinarontour
Car: 2 stk T3 Syncro 1990
Phone: +4790122014

Post by steinarontour »

Vedr MVA fra England!
Norge er ikke medlem av EU. Ved forsendelse med spedisjonsfirma, skal ikke MVA belastes på fakturaen fra England. Ved import til Norge må Norsk MVA betales. Ved retur av varen, kan man søke Norske det tollvesenet om å få MVA refundert!

Mvh steinarontour!
OddN
-
-

Post by OddN »

steinarontour wrote:Vedr MVA fra England!
Norge er ikke medlem av EU. Ved forsendelse med spedisjonsfirma, skal ikke MVA belastes på fakturaen fra England. Ved import til Norge må Norsk MVA betales. Ved retur av varen, kan man søke Norske det tollvesenet om å få MVA refundert!

Mvh steinarontour!
Men her er det jo norsk mva på "panteverdien" det er snakk om. Og norsk mva beregnes utifra fakturaverdi. Hvis det engelske firmaet kun oppgir netto motorverdi på fakturaen så vil vel det være det enkleste.
sjokobrun

Post by sjokobrun »

Da er fasit at dette ikke gikk så bra. Jeg ble ilagt norsk mva for panten. VWHeritage var flinke til å be meg understreke at returen av den gamle motoren var "pant" for å slippe engelsk vat på returmotoren, men hadde tydeligvis ikke vært så påpasselig med det selv på fortesendelsen til meg. Jeg får prøve å få tilbake mva-en fra tollen. Rent formelt synes ikke dette er min oppgave. Avtalen om frakt, fortolling og returfrakt var gjort mellom VWHertitage og DHL, og jeg har ikke hatt noen innflytelse på at DHL skulle oppfatte at panten ikke skulle belastes med mva. Så om det kan hjelpe andre, så er det viktig å få leverandøren til å understreke at panten ikke skal med i tollgrunnlaget inn til Norge. Det er selvsagt viktig å ha den gamle motoren klar for retur ganske omgående (det hadde jeg). Hvis det går flere uker før retur, vil jeg anta at det blir vanskelig å slippe mva på panten.
Jeg har bedt om kopi av alle papirene som viser innførsel og eksport av motor. Så får jeg sende en henvendelse til tollmyndighetene. Time will show!
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

Litt overrasket at du fikk handle derfra da Unneberg Bil får delene sinde derfra.

Jeg prøvde å handle der men fikk beskjed om at jeg måtte gå via Unneberg Bil..

Snedig...

Uansett, håper det løser seg. Dette er kjipt!
Post Reply