Bytte clutch selv, er det vanskelig?
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Bytte clutch selv, er det vanskelig?
T4n har nå gått 305k km og i dag begynte den (pluttselig) å slurre da jeg ga på skikkelig opp en motbakke i 3 gir. Spørsmålet er da: 1) Er det vanskelig å bytte selv? 2) er det enkel eller dobbelmasse svinghjul på denne 00 modellen med ACV motor? og er dette riktig deler: http://www.werk34.de/product_info.php/i ... 20-mm.html.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Bytte clutch selv, er det vanskelig?
Nok dobbeltmasse.
Jeg anbefaler absolutt ikke en kjeft å gjøre det sjøl.
Jeg anbefaler absolutt ikke en kjeft å gjøre det sjøl.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
STOSSEL
- -

- Car: t4
- Phone: 46554057
Hei. Bytta sjøl clutch i fjor vinter. Om du liker å skru er dette selvsagt en god erfaring. Bare vær forberedt på mange timer med skruing. Mener manualen sier ca 21 timer på denne jobben.
Jeg hadde tilgang på utstyr til å løfte med (truck, garasjejekk etc).
Når alt var demontert innså jeg at veivaksling lekket litt olje, som hadde lagt seg som et belegg på clutch lamellen. Dette førte til at clutchen var "gåen".
Når har bilen rullet ca. 15000 km etter bytte, og fungerer fint som bare det.....
Jeg hadde tilgang på utstyr til å løfte med (truck, garasjejekk etc).
Når alt var demontert innså jeg at veivaksling lekket litt olje, som hadde lagt seg som et belegg på clutch lamellen. Dette førte til at clutchen var "gåen".
Når har bilen rullet ca. 15000 km etter bytte, og fungerer fint som bare det.....
Bortsett fra mye skruing....er det komplisert? Noe spesielt å passe på?
-
STOSSEL
- -

- Car: t4
- Phone: 46554057
Sentrering av clutch lamell. Denne skal etter at du har sentrert den strammes til riktig moment. Husker ikke i farten hva dette var men tror 60 nm. Men dette er jo litt "viktig". Også moment på svinghjulet er viktig.
Tok litt bilder underveis for å huske hvor alle skruer skulle tilbake.
Litt "plunder" å lufte utløserlager, etter bytte. Prøvde å finne ut av dette ved å lese "hele internett". Dette ettersom at et hydrauliske utløserlageret har 2 nipler. Ente opp med å kjøpe 3-4 liter bremseveske på Ikketema samt den billige lufter som de har der.
Når du har fått alt tilbake på plass er det viktig å trekke til alle torx skruene på drivakslingene. Disse er jo 12mm? så verktøy til dette må du ha. Når skruene her er nye er de satt inn med et blått stoff. Tror det er en Locktite....brukte selv en liten "dash" gjengelås når jeg gjorde dette. Og som sagt, har hengt fint på etter dette....og ja jeg har oppgradert 102hk+++ og kjører den som om den skulle vært en Racerbil:)
Tok litt bilder underveis for å huske hvor alle skruer skulle tilbake.
Litt "plunder" å lufte utløserlager, etter bytte. Prøvde å finne ut av dette ved å lese "hele internett". Dette ettersom at et hydrauliske utløserlageret har 2 nipler. Ente opp med å kjøpe 3-4 liter bremseveske på Ikketema samt den billige lufter som de har der.
Når du har fått alt tilbake på plass er det viktig å trekke til alle torx skruene på drivakslingene. Disse er jo 12mm? så verktøy til dette må du ha. Når skruene her er nye er de satt inn med et blått stoff. Tror det er en Locktite....brukte selv en liten "dash" gjengelås når jeg gjorde dette. Og som sagt, har hengt fint på etter dette....og ja jeg har oppgradert 102hk+++ og kjører den som om den skulle vært en Racerbil:)