Motor drar dårlig acv 2,5 tdi
Motor drar dårlig acv 2,5 tdi
Hei.
Er ny på forumet og har akuratt fått meg en vw t4 2,5 tdi syncro 1999 modell ACV.
Sliter med at den drar veldig dårlig.
Har byttet alle vacum slanger, tatt ut innmatt i katalysator++ Byttet luftmassemåler som jeg fikk feil på obd men ikke noe hjelp og bilen er lik når jeg kjører både med og uten kontakt til lmm. har også feil på innsugslufttempgiver?
Tok ut innmat i kat og byttet magnetventil igår og bilen ble litt bedre men gikk på en måte i nødmodus igjen..
Noen som har vært borti dette og kan hjelpe meg?
Har stilt inn dieselpumpe dynamisk å den ligger mellom 44-50.. får den ikke høyere..
Er ny på forumet og har akuratt fått meg en vw t4 2,5 tdi syncro 1999 modell ACV.
Sliter med at den drar veldig dårlig.
Har byttet alle vacum slanger, tatt ut innmatt i katalysator++ Byttet luftmassemåler som jeg fikk feil på obd men ikke noe hjelp og bilen er lik når jeg kjører både med og uten kontakt til lmm. har også feil på innsugslufttempgiver?
Tok ut innmat i kat og byttet magnetventil igår og bilen ble litt bedre men gikk på en måte i nødmodus igjen..
Noen som har vært borti dette og kan hjelpe meg?
Har stilt inn dieselpumpe dynamisk å den ligger mellom 44-50.. får den ikke høyere..
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Motor drar dårlig acv 2,5 tdi
Da bør du nok vurdere å timer opp motor på nytt evt bytte reimer og vannpumpe hv is det er lenge siden. 5år/90000km holder jeg fortsatt som riktig uansett hva Møller eller VW nå sier. Du må nok begynne der for å få ting riktig. Noe anna er ingen vits å begynne med før det grunnleggende er på plass.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har akuratt byttet Tannreim og vannpumpe.. Satt den der den var også.. Bilen har vært dau siden jeg fikk den.. Kan det være en tann feil på pumpa tro?
Bilen ryker ikke og Bilen er veldig lett startet.. kan det være noe annet som påvirker det?
Bilen ryker ikke og Bilen er veldig lett startet.. kan det være noe annet som påvirker det?
Men har det veldig mye å si med at den ikke er riktig på timingen ? Med tanke på drage i bilen og at den kan gå på en måte i nød modus?
Bilen dro helt greit etter jeg tok ut innmat i katalysator men kanskje litt sent å så ble den slapp igjen.
Men synes også det er rart man ikke merker noe forskjell med ny og gammel lmm...
Bilen dro helt greit etter jeg tok ut innmat i katalysator men kanskje litt sent å så ble den slapp igjen.
Men synes også det er rart man ikke merker noe forskjell med ny og gammel lmm...
-
Der Postmeister
- -

Du må få tannreim korrekt på stell. Ellers er det ingen vits i. Alt anna er da bare tull før det er korrekt utført.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ok.. hva burde den ligge på ?
-
Der Postmeister
- -

Har du ikke boka på den? Er det gjort på frihånd med kun merking?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har ikke boka nei.. ble kun merket der den var før. bilen dro dårlig før bytte også.. har tatt dynamisk stilling å den ligger innafor.. veksler mellom 44-50 men burde vært høyere trur jeg? men får den ikke høyere..
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
Da bolten te strammehjulet til min røk i mai, fikk jeg justert pumpa, slik at bilen er mye "kvassere" enn hva den skulle være. Når de satte reima slik den skulle, så gikk den som en sugediesel, med lite futt. Justerte den så motor går veldig "hardt", så blei det enn anna bil å kjøre, med et herligt drag. Hvor i landet bor du forresten?
Da bolten te strammehjulet til min røk i mai, fikk jeg justert pumpa, slik at bilen er mye "kvassere" enn hva den skulle være. Når de satte reima slik den skulle, så gikk den som en sugediesel, med lite futt. Justerte den så motor går veldig "hardt", så blei det enn anna bil å kjøre, med et herligt drag. Hvor i landet bor du forresten?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
Der Postmeister
- -

Normalt går en T4 noe dårligere jo nærmere reimskift den kommer og føles mye sprekere ut etterpå når det er utført korrekt.
Derfor bør du starte på nytt, gjøre det skikkelig etter boka og med måleur og ikke på gefuhlen slik det nå er. Gikk den dårlig før vil den gå dårlig etterpå når det ikke er gjort på rette måten.
Så derfor bør du starte på nytt så det grunnleggende er på plass.
Jeg kan ikke hjelpe noen hvis ikke dette er korrekt utført.
Derfor bør du starte på nytt, gjøre det skikkelig etter boka og med måleur og ikke på gefuhlen slik det nå er. Gikk den dårlig før vil den gå dårlig etterpå når det ikke er gjort på rette måten.
Så derfor bør du starte på nytt så det grunnleggende er på plass.
Jeg kan ikke hjelpe noen hvis ikke dette er korrekt utført.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hei. ok.. hva la du den på da? å er det bra å ha den sånn at motor går hardt?
Telemark
Telemark
Men det jeg synes var rart er at ved første oppstart så lå den på 62 på diagrammet å så etter litt kjøring så datt den ned på 44-50.. bilen ryker ikke å er lettstartet/går fint.. og forrige verksted justerte den med ur så da la jeg der den var.
så bare lurer på om det kan være noe annet.. kjedelig å måtte ta all jobben på nytt.. men da må jeg kanskje det..
så bare lurer på om det kan være noe annet.. kjedelig å måtte ta all jobben på nytt.. men da må jeg kanskje det..
den hadde kun gått 60,000 etter forrige skift jeg byttet pga år
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Da jeg kjøpte min 1997 2,5tdi justerte jeg innsprøytning tidspunktet dynamisk til 55 slik jeg alltid har gjort på tidligere jobb. Bilen gikk allikevel ikke helt som den skulle.
Ved tannreimskift oppdaget jeg at en tidligere eier hadde skiftet fra liten til stor vannpumpe uten å time motor korrekt med linjal i kammen, slik at kammen sto en halv tann galt.
Motoren var ikke til å kjenne igjen med korrekt timing!
Vel anvendt tid!
Sent fra min S50 via Tapatalk
Ved tannreimskift oppdaget jeg at en tidligere eier hadde skiftet fra liten til stor vannpumpe uten å time motor korrekt med linjal i kammen, slik at kammen sto en halv tann galt.
Motoren var ikke til å kjenne igjen med korrekt timing!
Vel anvendt tid!
Hei. kan staget fra wastegate/klokka bevege seg om man bare ruser bilen på tomgang? Eller må man kjøre for å få trykk?
Når du først nevner wastgate.mikkern92 wrote:Hei. kan staget fra wastegate/klokka bevege seg om man bare ruser bilen på tomgang? Eller må man kjøre for å få trykk?
Min 02 gikk dårligere og dårligere, trudde først at det var innbilling siden jeg kjører en R sykkel og var vant til draget på den.
Men så en dag etter et par mnd, så oppdaget jeg at jeg ikke greide å holde farten eller øke i en oppoverbakke på e6 ved Sarpsborg, sank med 20 km/t på bånn gass.
Synderen var at braketten til den vakumklokka hadde løsnet, så i steden for å åpne/lukke spjeld så flyttet den i steden vakomklokka.
Bilen var som ny og ikke til å kjenne igjen når den ble skrudd fast igjen.
Jan-Runar
84 VW Golf 2 GTI (prosjekt)
02 VW Caravelle 2.5 TDI
84 VW Golf 2 GTI (prosjekt)
02 VW Caravelle 2.5 TDI
Hvis ikke tannreim operasjonen er gjort etter boka så er det dødfødt å feilsøke mer. Å bare merke og bytte er feil måte og verdiene blir ikke riktige. Det må gjøres riktig for å få draget tilbake.
Toleransegrensene er hårfine og krever spesialverktøy som linjal og måleur minst før dynamisk justering etterpå.
Hvis du ikke har verkstedbok så er det verkstedmat selv om det koster litt.
Toleransegrensene er hårfine og krever spesialverktøy som linjal og måleur minst før dynamisk justering etterpå.
Hvis du ikke har verkstedbok så er det verkstedmat selv om det koster litt.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Pumpa skal være bra, målte en samme bil med samme tall 44-50 å den går som en kule.
wastegate har heller ikke løsnet.. jeg klarer å dra den ned med handa også(Staget)
Er det noen sikringer som styrer n75, luftmassemåler, og diverse? Har feil på
00527 G72 intake manifold.
00553 G70 mass air flow
00575 intake manifold pressure
01262 valve for charge pressure n75
Har prøvd de diverse sensorene fra en delebil men hjalp ingen ting..
wastegate har heller ikke løsnet.. jeg klarer å dra den ned med handa også(Staget)
Er det noen sikringer som styrer n75, luftmassemåler, og diverse? Har feil på
00527 G72 intake manifold.
00553 G70 mass air flow
00575 intake manifold pressure
01262 valve for charge pressure n75
Har prøvd de diverse sensorene fra en delebil men hjalp ingen ting..
Inni innsuget ligger et vakumstyrt spjeld som roter ilag med egr ventilen. Den lukka igjen på min bil. Åpne opp å sjekke, det er en smal sak å sjekke
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Jeg har vært borti at egr ventil har satt seg fast i åpen stilling, slik at ladeluft blåser rett ut i eksosanlegget. Tar ikke lang tid å fabrikkere en egr block off plate for å teste... Det er to skruer på det rustfrie røret som går mellom egr ventil og eksos. Skru ut disse og lag en platebit som passer mellom skruene, for testens skyld trenger du ikke å fintilpasse plata i det hele tatt.
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Du kan ta av slangen til wastegate og prøve om det er forskjell da, ellers kan det virke som om du muligens har ledningsbrudd fra lmm og gjerne fra andre sensorer..du burde sjekket lmm igjen for denne må være i orden(teste på en annen bil)
-
Der Postmeister
- -

Hva jeg la den på er ikke vesentlig her. Ennå. Det som er viktig er korrekt utførelse av jobben. Løsna du begge kamdreva feks? La du jammen rett ifht topp? Korrekt merke på svinghjul? Grunninnstilte du pumpa korrekt? (Her blir først verdier viktig) La du omløpshjulet riktig? Osv osv.mikkern92 wrote:Hei. ok.. hva la du den på da? å er det bra å ha den sånn at motor går hardt?
Telemark
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Zu Wird's Gemacht kunne nok ha hjulpet her, evt Bentley Books publishings eller Haynes' reparasjonshåndbøker.
Automobilia har disse, og skulle de gå tom skaffer de så lenge opplagene holder. EDIT - Automobilia har takket for seg etter 32 år, her er annen kilde til bøkene :
http://www.bilboken.no/?gclid=CPKFtfSFv ... cwod7kUBGA
Automobilia har disse, og skulle de gå tom skaffer de så lenge opplagene holder. EDIT - Automobilia har takket for seg etter 32 år, her er annen kilde til bøkene :
http://www.bilboken.no/?gclid=CPKFtfSFv ... cwod7kUBGA
Blenda egr å har presset bilen litt nå, den virker faktisk mye bedre!
Klarer 70 i 4 gir opp en litt bratt bakke nå.
Tusen takk for all hjelp hittil
)
Tusen takk for all hjelp hittil
Egr er noko drit...kokser igjen..spesielt med mye småkjøring. Men som står lengre oppe her...timinga er viktig. Kan jo ha kjempeflaks..men måleur anbefales. Vakuumklokka kan også stå fast, sett det på andre biler. Sjekk den med vakuum tester om den beveger seg. Sjekk også om spjeldet i turboen lar seg regulere... Prøv å google feilkodene...du kan komme over noen tips da...
Caddy 1,9 tdi 4motion 2009
Golf 1,9 tdi 4motion 2001
T4 2,4 1994
Golf 1,9 tdi 4motion 2001
T4 2,4 1994