Bakre bremsekalipper. overhale eller kjøpe brukt.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
jpk
Car: T4 2002 Multivan
Phone: 91511312

Bakre bremsekalipper. overhale eller kjøpe brukt.

Post by jpk »

Har fått en lekkajse på innsiden, der aksling til håndbrekk kommer ut. Ligger visst noen O-ringer inni der. Er kaliperene relativt enkle å overhale uten spesialverktøy?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bakre bremsekalipper. overhale eller kjøpe brukt.

Post by Der Postmeister »

Jeg er av enkle oppfatning av at nytt er nytt. Og siden den gamle har holdt i 15år så har jeg tru for at en ny en vil gjøre samma. Og jeg slipper stress med å ha gjort noe feil eller må ta det opp igjen om ei stund pga andre feil ved den.
Men så er jeg og glad i originale deler. Sjøl med høyere kostnad.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Et hett tips for å slippe vedlikehold utenom å smøre glideboltene på lenge er å bytte calipper, glidebolter, skiver og klosser samtidig. Du vil ikke angre. Hvis det er rust på skivene så er de litt skeive og vil slite ut den nye calipperen fortere enn nødvendig. Orginalt er best, men jeg har vært fornøyd med byttecalipper fra mekonomen også. Aldri aldri biltema for jeg vil påstå at det meste av deler derfra er bare dritt. Jeg ville aldri betalt penger for en bil som har slitedeler derfra, men det er meg. Brent barn lukter svidd osv...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Kjøpte hos Meca. 1200,- (innbytte inkl.)
Har vært grei et par år. PS. Dette er en "halv" calipper.

Biltema har ikke calipper til nyere T4 med selvjusterende handbrems. Husk dette hvis du bestiller uoriginalt, seljusterende handbrems
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

"Overhalte" i sommer, dvs, jeg gjorde et forsøk, men fant ikke verktøy som var langt nok til å løsne klipset i bunnen av caliperen, så det ble å gjøre alt (inkludert oppsmøring av alt som ikke ville ut) unntatt å bytte pakninger etc til håndbrekket. Det holdt i tre måneder før brekket krangla og bremsene hang. Blæh.

Kjøpte overhalte calipere fra Torshov Bil nå, kosta ca 1300 stk. Jeg vil påstå at tiden du bruker på å overhale blir omtrent lik med prisen på å kjøpe (kommer selvsagt an på hvordan du priser arbeidstiden din).
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Kjøp nye. Ferdig arbeid. Prøvd begge deler. Kun nytt som virker lengre enn vinteren...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
jpk

Post by jpk »

Sant nok. Den som står på satte eg på for 1,5 år siden. Blir vel en ny en då ;)
Harald
-
-

Post by Harald »

jpk wrote:Har fått en lekkajse på innsiden, der aksling til håndbrekk kommer ut. Ligger visst noen O-ringer inni der. Er kaliperene relativt enkle å overhale uten spesialverktøy?
For hva det er verdt: I Elsawin står det at hvis lekkasje ved akslingen til håndbrekket ---> renew caliper.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Theodor wrote:"Overhalte" i sommer, dvs, jeg gjorde et forsøk, men fant ikke verktøy som var langt nok til å løsne klipset i bunnen av caliperen, så det ble å gjøre alt (inkludert oppsmøring av alt som ikke ville ut) unntatt å bytte pakninger etc til håndbrekket. Det holdt i tre måneder før brekket krangla og bremsene hang. Blæh.

Kjøpte overhalte calipere fra Torshov Bil nå, kosta ca 1300 stk. Jeg vil påstå at tiden du bruker på å overhale blir omtrent lik med prisen på å kjøpe (kommer selvsagt an på hvordan du priser arbeidstiden din).
Lurer på hvordan du priser arbeidstiden din?

100,- for overhalingssett og 1.5-2t arbeid så er caliperen overhalt.

Dog, om du overhaler selv eller noen andre gjør det for deg, så blir det ikke nytt. Om akslingen til håndbrekket er begynt å ruste (som ofte er grunn til at de lekker) så er det ny som gjelder. Eller brukt...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Tja, litt avhengig av hvordan man ser på det... Om du bruker 2 timer, bruker jeg minst tre, som hoppypuslingen jeg er. Jeg vil minnes jeg holdt på en hel lørdag da jeg holdt på i sommer (inkludert endel rust og fastlåste deler, i tillegg til at jeg måtte ha kjøpt no verktøy for å få ut den låseringen i bunnen av caliperen (anslagsvis minst 300kr)).

Så, om jeg da jobber like mange timer overtid på jobben (minus timene som går med uansett om man kjøper eller overhaler), med noe jeg kan, og noe jeg får til, med garantert resultat og fint lite frustrasjon, vil jeg påstå at det er ganske likt. Men det er jo klart, i rene kroner og øre, så er det ikke sikkert det går nøyaktig opp. Men jeg heller mer og mer mot hva flere har nevnt tidligere, frustrasjon koster ekstra...
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
jpk

Post by jpk »

Men trengs det spesialverktøy?
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Det kan sikkert diskuteres om det er veldig spesial, men det sitter en låsering i bunnen av caliperen, rundt "skruen" som drives av hevarmen på håndbrekkswiren. Med mindre jeg har misforstått må denne av for å få ut skruen og bytte pakningene etc? Ingen av de tengene jeg hadde for hånden var lange/smale nok til å rekke nedi.
Men det finnes kanskje et triks der ute?
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Post Reply