16 tomsfelger på T3 syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: 16 tomsfelger på T3 syncro

Post by Bugman »

Med fare for å virke usannsynlig negativ...

Hvorfor vil mange av dere ha så lav ET?

Du nevner jo en del ulemper, Odd?
Skjermbuer, skyvedørsbøyler osv.

For en lur sjel sa til meg engang, at jo lengre ut felgen kommer -jo mer stress utsetter man hjullager for.

Jeg er enig i at det ser veldig rått & tøft ut!
(Bare se bilde av bilen til Odd, med fete dekk lengre opp her - i posten til Jostein (Tur-Bo).

Men jeg tenker også litt i de baner, at man tross alt sikkert kommer til å kjøre mest på veg med dekke.

Men samtidig er jeg heller ingen tilhenger av store hjul, lavprofil og asfaltdekk på en syncro.
Og dette selv om også dette unektelig kan se veldig tøft ut.

Slik at jeg må medgi at når det kommer til dekk, så synes jeg at BFG A/T o.l. har det mønstret som kler mitt indre bilde av hvordan en syncro skal se ut.

Og jeg synes at de 235/75-15 dekkene jeg har på felger med ET35 passer meget bra i hjulbuen.

Og vet vel derfor, at om jeg benytter samme dekk på de Ronal-felgene, med ET 23 - så løper jeg vel hvertfall på problemer med hjulbuer, med samme dekkdimensjon.

Et annet aspekt, er jo dette med reservehjul!

Jeg har lekt litt med tanken på et smalere hjul, som under belastning har en rulleomkrets som er innenfor spec. for min(e) bil(er).
Dette fordi jeg hvertfall på en bil kommer til å ha reservehjulet inne i bilen, ved venstre D-stolpe.

Se for øvrig denne tråden som OddN la ut vedr. dette:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... hilit=dekk
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-

Post by OddN »

Nei du kan så si Roar. Litt av tanken med denne tråden var jo å belyse hva som er mulig, hva som eventuellt kreves av modifiseringer, og hva som bare ikke er mulig.

Så for å oppsummere litt:

Når det gjelder et11-felger er vel konklusjonen at dette er over grensen på hva som er praktisk mulig, og at det er for de spesielt interesserte som er villig til å legge ned det arbeidet som kreves for å få på akkurat de felgene. Men det er faktisk et godkjent innpress på T3, så det bør nevnes.

Et16 Audi Allroad var nytt for meg... Fortsatt nokså lav et, men ser at Tage har disse på Westyen i kombinasjon med 235/70R-16. Og så vidt jeg ser så går skyvedøra opp med denne kombinasjonen.

Et23 er mer kurant. Avhengig av dekkdimensjon er det kun små endringer i hjulbuen foran, og skyvedøra går stort sett klar. Selv 245/70R-16 bør gå klar med denne kombinasjonen. (255//0R-16 går klar av skyvedøra men ikke mot bruarmen, ref Winterbeater-tråden)

Et25 begynner å bli nokså nær ideell. Og Azev A finnes å få kjøpt ny med dette innpresset så det gjør den svært aktuell. Hvis det i tillegg finnes Audi Allroadfelger med dette innpresset er jo det fine kandidater. (Har foreløpig kun funnet 17 toms Allroad med et25, men det finnes kanskje i 16 toms og...)

Et28 og høyere er stort sett uproblematisk, men med for store hjul kan det bli dårlig plass inn mot bakre broarm. Hvor stor klaring det bør være kan vel diskuteres, men noe mindre enn en cm synes i allefall jeg ser snaut ut.

Og et33-35-37 osv tror jeg begynner å bli trangt mot bakre broarm selv med moderate dekkdimensjoner (les 225/75R-16)
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:Så har vi denne her:

Image

Ronal CV-900 i 6,5x16 et30. Visstnok fra campingbil/varebil utvalget til Ronal. Populær i USA da en av de store VW dele-leverandørene tok den inn i store mengder. Husker ikke om det var Go Westy eller en av de andre. Har aldri sett en slik felg her hjemme.

Image
Denne felgen finnes visst i 8x16 et20 også. Notter Motorsport leverer den:

http://www.tdi-umbau.com/felgen-t3/aufl ... g-alu.html
bcx238h
-
-
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9

Post by bcx238h »

Jeg har bestilt disse:

Image

4 stykk - 7,5Jx16 ET25

Skal ha 225/55-R16 dekk på dem. Jeg er veldig glad i Nokian sine dekk. Tror nok at jeg går for Nokian Z G2. :)

Interessant er også Uniroyal Rainsport 3 dekket. :?
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
OddN
-
-

Post by OddN »

Drar opp denne igjen.

Har vel egentlig konkludert med at 7x16 felger er litt for smalt for 245/75 dekk, og at 8x16et11 er litt for vill offset.

Så jeg sitter og teller på knappene om jeg skal gå for ML-felgene i 8x16 på syncroen min. Krever spacere i 30-40mm klassen, er det andre enn H&R som er godkjente der, og hva sier egentlig de H&R papirene? Kan de godkjennes på en T3 syncro med slike ML-felger?

Så får Ronal felgene i 7x16 heller bli vinterhjul... Litt synd egentlig etter alt styret med å få tak i de.

Slike:

Image
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Spørsmål: Om du ønsker godkjente deler feks spacer, er det noe poeng i å sette på dekk som ikke er godkjente?

Forutsetter selvfølgelig at heller ikke du sitter på løsningen for å kunne sette på 245/75-16 med BT sin velsignelse?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

er det i det hele tatt mulig å få godkjent så store hjul da ? Du gjør det kanskje i Tyskland ? Hvis ikke er det vel ikke så nøye med spacerene heller ? Tror kanskje mine 235/70 x 16 med et 25 kan aksepteres på kusehåret foran. ( på bilen)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Spørsmål: Om du ønsker godkjente deler feks spacer, er det noe poeng i å sette på dekk som ikke er godkjente?

Forutsetter selvfølgelig at heller ikke du sitter på løsningen for å kunne sette på 245/75-16 med BT sin velsignelse?
Nei, det kan du si...

Har vel fremdeles et håp om at det skal løse seg med Bernd Jaeger. Han har konkret info på sin hjemmeside om at 245/70 kan godkjennes, og jeg sendte for lenge siden en forespørsel om dette. Det står også litt på siden hans om at også andre dimensjoner kan godkjennes. Så min forespørsel inneholdt også dimensjonen 245/75.

Har ikke fått noe svar, og jeg regner med at dette krever en Tysklandstur uansett, men dette er litt langtidsplanlegging, da bilen neppe får skilter før den nærmer seg veteranstatus. Men det hadde vært greit å ha som utgangspunkt at dette skal kunne godkjennes, og at innkjøpene gjøres deretter. Og må jeg gå ned til 245/70 så gjør jeg det.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:er det i det hele tatt mulig å få godkjent så store hjul da ? Du gjør det kanskje i Tyskland ? Hvis ikke er det vel ikke så nøye med spacerene heller ? Tror kanskje mine 235/70 x 16 med et 25 kan aksepteres på kusehåret foran. ( på bilen)
Før reglene ble strengere, var det noen som fikk 235/70R-16 innskrevet som alternativ dimensjon, kun med skrivet fra VAG om at 205R-16 var tillatt. De har identisk rulleomkrets, så jeg ser ikke noe stort problem i det. Og etter hvert som utvalget av dekk i 205R-16 blir dårligere, bør det være en aktuell dimensjon å argumentere for fremdeles...

Men med Tysklandstur og litt hjelp fra Bernd Jaeger, har jeg håp om at i allefall 245/70 skal kunne godkjennes...
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ser at mange av bildene i tråden har forsvunnet. Kanskje ikke så rart da mange var linket fra IG-syncro16-forumet, som har vært nede en stund nå. Har lastet opp nye bilder sånn at denne tråden er mer uavhengig av andre forum.
OddN
-
-

Post by OddN »

Kanskje verd å si litt mer om innpress og spacere.

Som nevnt bør innpresset ligge et sted mellom 23 og 35. Eventuelt etter justering med spacere.

For eksempel: Har du en Mercedesfelg med original et42 så bør spaceren være mellom 7mm (42-35) og 19mm(42-23)

For høy et så risikerer du at felgen eller dekket tar borti hjulopphenget, for lav et stikker dekkene utenfor skjermene og tar borti skyvedøra.

Det finnes to typer spacere, ene typen er bare en plate med fem hull i, og som kun baserer seg på lengre hjulbolter. Lettvint på for eksempel en Mercedes der det faktisk er bolter og ikke muttere. På en T3 med pinnebolter må disse byttes, og foran på en syncro er dette forbundet med en del arbeid, blant annet må hjullager skiftes i prosessen. Disse finnes fra H&R i for eksempel 5 eller 10mm tykkelse. Vær obs på at mange oppgir total økning i sporvidde per aksel, så en 20mm "spurverbreiterung" er altså to 10mm spacere, en til hver side)

Neste type spacere er av samme sort som boltsirkeladaptere, altså et adapter som skrus fast i originalboltene med spesielle flate muttere (eller flate bolter i Mercedesvariantene), og på adapteret er det montert nye hjulbolter (eller gjengede hull i Mercedesvariantene) som felgene da monteres til. Ulempen med disse er at de nødvendigvis må være tykkere, for å dekke over originalboltene. Finnes for eksempel i 20mm eller 30mm utgaver.

Så det som bestemmer hvilke spacere man må bruke er altså differansen mellom innpress på felgene man ønsker å bruke, og hvilken et man ønsker å ende opp med.

Så la som et eksempel si at et23 er det man ønsker å ende opp med. En fornuftig et for store dekk på en syncro. Selv 245 dekk går klar av skyvedøra (joda det subber så du kan ikke kjøre med skyvedøra åpen) og har klaring til hjulopphenget.

Da vil en Mercedesfelg med et33 behøve en 10mm spacer. En felg med et42 må da ha en 19mm spacer (det finnes ikke, men 20mm er nært nok) og ML-felgen med et60 må faktisk ha en 37mm spacer (Christoph kjørte vel som nevnt med hhv 35 og 40mm spacere på sin)

Hva som er mest fornuftig er vanskelig å si. De enkle spacerne er billige, men å bytte til lengre hjulbolter og nye hjullager overskrider glatt merkostnaden for heller å bruke "adaptertypen" spacere. Hvis du uansett må bytte hjullager, er det derimot verd å vurdere lengre bolter. Ulempen med lengre bolter er at det da er verre å senere bruke adaptere, så det er et valg.

Med relativt smale dekk kan faktisk Mercedesfelger med et helt opp til 37 brukes uten spacere i det hele tatt. Sporvidden blir smal, og av egen erfaring ble bilen merkbart mer stabil å kjøre med da jeg gikk fra et31 og til et23 med ellers samme felgbredde og samme dekk.

Mange alternativer, og vel verd å ha tenkt igjennom før man kjøper tøffe felger som kanskje ikke er egnet i det hele tatt.
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Hei OddN!
Jeg kjøpte felgene som Hunter kjøpte av deg. Hvilken dekkdimensjon hadde du på den?
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-

Post by OddN »

Totto wrote:Hei OddN!
Jeg kjøpte felgene som Hunter kjøpte av deg. Hvilken dekkdimensjon hadde du på den?
De hadde jeg de samme 245/75R-16 dekkene som jeg nå har på Ronalfelgene. Her er et bilde av bilen med stålfelgene:

Image

Sånn for ordens skyld, dette er det ikke plass til på en 14 tomssyncro.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg har 25mm adaptere fra Manton Racing. Adaptere betyr at de ikke bare "spacer" men også endrer fra 112boltsirkel ti 120 slik at T5 felger passer. Kjører 225/70-16 BFG AT på de. Finner meget bra på syncro.
Reell ET blir da 26 med T5 stålfelger.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Jeg har 25mm adaptere fra Manton Racing. Adaptere betyr at de ikke bare "spacer" men også endrer fra 112boltsirkel ti 120 slik at T5 felger passer. Kjører 225/70-16 BFG AT på de. Finner meget bra på syncro.
Reell ET blir da 26 med T5 stålfelger.
Høres ut som en bra kombinasjon. T5 stålfelger er vel 6,5x16 et 51 om jeg ikke husker feil.

Og selvsagt verd å nevne i samme farta som man begynner å vurdere spacere er jo da muligheten for å velge felger med annen boltsirkel også. Der finnes det mange slags adapter som passer på T3, du nevner VW T5 som har 5x120 i boltsirkel. Det samme har vel de aller fleste BMW'er. Også adapter til Porschefelger er vanlige, de har 5x130, og denne boltsirkelen finner du igjen for eksempel på Mercedes G-wagen og Sprinter, Audi Q7, VW Touareg, og som en kuriositet gamle VW K70 (ja, jeg har hatt en sånn :-))
OddN
-
-

Post by OddN »

Må visst korrigere meg selv litt her, finner Touaregfelger med både 5x120 og 5x130, ser ut som det har med hvilken motor (og dermed hvilke bremser) de har :roll:
Post Reply