Høy "brommelyd" og vibrasjon på bestemt turtall

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
stiankarlsen
Car: Joker 1 - 1989
Phone: 41454851

Høy "brommelyd" og vibrasjon på bestemt turtall

Post by stiankarlsen »

Hei!

Her om dagen kjørte jeg opp en lang grusbakke med bilen min, det var mye svinger så jeg måtte holde den lenge i 3. gir, det var da lyden kom for første gang. Når jeg parkerte på toppen av bakken datt det også ned en liten bit fra motoren, se bildene jeg tok etter jeg vasket delen for lort.

Etter dette så er det slik at hver gang jeg kommer på et visst turtall så kommer det en veldig høy bromme/ristelyd som ressonerer i hele bilen så det vibrer skikkelig, lyden er veldig mørk. På flat asfaltvei kommer lyden på ca 65 km/t i 4.gir og ca 78 km/t i 5. gir. Den kommer også i alle andre gir og hvis jeg bare gir gass mens jeg har den i fri, har ikke turtallsmåler så vet ikke eksakt hvilket turtall. Hvis jeg i f.eks 5. gir drar den opp til 87-90 så blir lyden mer moderat, men forsvinner ikke. Hvis jeg ligger i 80 i 5.gir høres det ut som jeg har 2 subwoofere bak som brummer konstant... :? Det høres litt ut som den kommer fra høyreside bak, men vanskelig å høre da lyden fort fanger hele rommet.

Noen som har noen formening om hva dette kan være? Lyden kom plutselig, har ikke vært tegn til noe tidligere og det er heller ingen andre ulyder som er der eller har dukket opp etter dette. Kjører en joker 1 fra 1989 med 1,9 tdk aaz motor med aaz-pumpe og aaz-turbo.

Image
Image
Image

Takker for alle svar :)
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Høy "brommelyd" og vibrasjon på bestemt turtall

Post by Renax »

Uten å være helt sikker på hva du mener med brommelyd, vil jeg tippe du har en skade på eksos.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
stiankarlsen
Car: Joker 1 - 1989
Phone: 41454851

Re: Høy "brommelyd" og vibrasjon på bestemt turtall

Post by stiankarlsen »

Renax wrote:Uten å være helt sikker på hva du mener med brommelyd, vil jeg tippe du har en skade på eksos.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Høres ut som det er et eller annet som er løst, kanskje et feste eller en plate av noe slag. Det vibrer noe voldsomt og gir en høy basslyd! Har gått over eksosen og sjekket alle eksosfestene, det ser fint ut så langt jeg kan se. Fikk et tips av en kar som sa at det kunne være et motorfeste, men da jeg satte inn motoren i desember kunne jeg ikke se noe unormalt på festet, har kun kjørt 4 eller 5000km siden motorbyttet. Kan dette være noe?
Post Reply