Skal jeg kjøpe denne Trnasporter syncro 1995?

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Bridget
Car: Skoda Fabia

Skal jeg kjøpe denne Trnasporter syncro 1995?

Post by Bridget »

Hei!

Jeg er ny til denne forum men håper dere kan tar meg godt imot :)

Jeg har lenge ønsket meg en bobil men jeg er på budsjett så tenke jeg skal bygge det selv fra en varebil. Noe krav er 4WD siden det skal benyttes i vinteren. Men nå så kom jeg på den her på FINN:
http://www.finn.no/finn/car/mobilehome/ ... e=62825254

Jeg ønsker å gå fra grøntskilt til hvit, forstår at det er helt mulig/skattefritt etter bil er 10 år gammelt, noe tips for det?

Ønsker også å bytte ut front setene med de som snus rundt, og enten endre til rock n' roll seng eller dobbel baksete som kan foldes ned og legge plate på som seng - kan slike seter kjøpes i Norge eller importeres? Hvis ja, hvor mye penger bør jeg sett opp i budsjettet mitt?

Noe annet som jeg bør tenke på?

Kan noen som er litt mer erfaren en meg gir sin mening om prosjektet og jeg vil gjerne har masse tips?

Mvh
Bridget Rønning
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Re: Skal jeg kjøpe denne Trnasporter syncro 1995?

Post by Buss Marius »

Hei og velkommen til forumet. :D
T4 2,4D og spesielt 90-95 modell er en enkel og relativt ukomplisert bil med god driftsikkerhet. De har hatt problemer med toppakningen som går etter ca 180.000km, samt at de sliter en del på ledd i styringen. 96-03 modellen har ofte problemer med calipper til skivebremser bak, som sitter fast, men her er det trommel bremser, så det slipper du.
Det er en del kompliserte regler om seter og festing av disse, for å bygge om til personbil. Den kan ikke bygges om til campingbil pga krav til høyde og bredde inne i bilen. Et godt råd her er å kjøpe eller låne et sett originale bakseter og montere disse som i T4 personbil, med originale fester og med godkjente E-merkede setebelter. Når den så er godkjent, tar du setene ut og tilpasser innredningen til dine behov.
Du kan kjøpe baksete som kan gjøres om til seng, men baksete må ha en godkjenning, for bestått kolisjonstest. Disse setene er dyre. Reimo i tyskland har slike og Bebb i UK har det http://bebb.co.uk/
Svingunderstell til forsetene finner du brukt på forumet eller Finn.no Eller hos en del utenlandske deleleverandører som: http://www.justkampers.com/
Men denne savner helt vinduer i vare rommet. Du kan sikkert lett skaffe en ny skyvedør med vindu, men på venstre side må du ev. skjære ut og montere inn, ellers er det jo en grei bil med mye innvendig plass, som du aldri får inn i et parkeringshus.

Lykke til, hilsen Marius
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Akkurat denne bilen er vel begjært avskiltet pga manglende EU-kontroll.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... er=kt50146

Ikke går den igjennom heller pga manglende skillevegg, i følge bildene.
Men det trenger ikke være et stort problem. Bare få tak i en brukt skillevegg og ta vekk propanutstyret.

Ellers så er jo denne typen bil enkel og grei å gjøre om til en camper. Deler er relativt lett å få tak i.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Bridget
Car: Skoda Fabia

Re: Skal jeg kjøpe denne Transporter syncro 1995?

Post by Bridget »

Jeg har snakket med eieren og denne bilen er på EU-kontroll i dag. Så vi få ser om det blir godkjent.

Takk for alle ideer så langt...

Hva er kravet til bredde for å bygge om til bobil som Marius nevner?

Er det mulig å få Svv å forhåndsgodkjenne en "non-orginal" rock n' roll seter som skal bestilles fra utlandet selv om endelig godkjenning kan ikke skjer før det er installert?
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Her er kravene:
http://www.bilinfo.no/artikkel.php?aid=33387

Tror det blir enklere å bare få den registrert som personbil og deretter sette inn en innredning etter ønske.
Siden bilen er såpass gammel så trenger du ikke å bruke originale setefester bak heller, men husk store bolter og skiver.
Min er registrert for 4 men baksetene lånte jeg bare for visning på biltilsynet. Etter dette har
jeg kjørt med kun seter framme. Ingen problem på Eu-kontroll.
Svingunderstell er et must etter min mening :-)
T4Jan
-
-

Post by T4Jan »

Jeg legger snart ut en California innreding til salgs. Den hadde jo vært perfekt i denne bilen.
Må bare få tatt noen bilder først.
Så følg med. :-)
Post Reply