Hei.
Som noen kanskje har lest i prosjekttråden min så har jeg nylig kjøpt en T3, og vet ikke helt 100% sikkert hvilken motor som står i den. Var oppe hos narle og han var også usikker, men det står 1.6 nede på blokka. Men det er 1.9 pumpe, manifold og turbo b.l.a.
Saken er at jeg har regningen på motorbytte fra et verksted i Lørenskog. En bekjent av meg som har gjort småjobber på biler for meg tidligere har sett på motoren, og mente at det var gjort en dårlig ombygging, da det lekker olje fra omtrent alle pakninger. I tillegg så har oljepåfyllingsrøret tatt i dynamoreima, slik at den er slitt og det er gått hull på påfyllingsrøret. Jeg lurer rett og slett på om jeg skal ringe til verkstedet i morgen å spørre om de har noe mer info om jobben som ble gjort, og hvilken motor de har satt inn. Også lurer jeg litt på om det er mulighet for å reklamere på jobben? Slik som jeg tolker håndverkerloven så er det en reklamasjonsfrist på to år, men fem år dersom "tjenesten er ment til å vare vesentlig lengre enn fem år". Selv mener jeg at bytte av motor er en tjeneste som er ment til å vare vesentlig lengre enn fem år. Det blir muligens vanskelig, i og med at jeg ikke var eier av bilen på det tidspunktet, men det går jo an på prøve seg.. Har noen vært i lignende situasjon og har noen erfaringer og/ eller tips å komme med?
Reklamering på verkstedjobb.
Reklamering på verkstedjobb.
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Reklamering på verkstedjobb.
At det lekker ifra alle pakninger kan skje alle og har jo strengt tatt ikke noe med ombygg å gjøre. Det er vedlikehold. Ikke sikkert han eller hun som bygde om bilen(eier) så seg råd til full gjennomgang av motor men kun skulle ha det bygd om.
Uansett så veit jeg ikke om jeg hadde giddi brukt masse tid på dette og heller bygd noe nytt slik de bør være.
Når man bygger om er det jo minst et par veier og gå. Den ene er jo en synskontroll av motoren du skal ha inn. Ser det ok ut er det jo billigere å bruke den slik den er. De som derimot går annen vei og vil være sikker og sparer seg for masse arbe senere bytter jo simmeringer. Men det koster mer penger.
Trur ikke det er så mye å hente uansett. Slike ombygg blir vel ofte utført "etter kundens ønske og da må du ta det for det det er" vil jeg tru. Det er vel nesten vare Bernt Jaeger som gir garanti på slikt.
Uansett så veit jeg ikke om jeg hadde giddi brukt masse tid på dette og heller bygd noe nytt slik de bør være.
Når man bygger om er det jo minst et par veier og gå. Den ene er jo en synskontroll av motoren du skal ha inn. Ser det ok ut er det jo billigere å bruke den slik den er. De som derimot går annen vei og vil være sikker og sparer seg for masse arbe senere bytter jo simmeringer. Men det koster mer penger.
Trur ikke det er så mye å hente uansett. Slike ombygg blir vel ofte utført "etter kundens ønske og da må du ta det for det det er" vil jeg tru. Det er vel nesten vare Bernt Jaeger som gir garanti på slikt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Dette hadde jeg ikke orket å lage sak utav.
Hvis verkstedet har byttet motor, og ikke noe mer, så regner jeg med at daværende eier hadde med seg en motor som han ønsket å få satt inn. En eventuell reklamasjon vil da kun gjelde den jobben som verkstedet gjorde, og ikke medbrakte deler, for eksempel motoren. Du kan dermed overhode ikke reklamere på oljelekkasje fra motoren. De fleste verksteder fraskriver seg også alt ansvar ved montering av medbragte deler, men dette må da stå i avtalen som ble inngått (for eksempel på kvitteringen) Hvis verkstedet derimot også leverte motoren (for eksempel en fabrikkoverhalt byttemotor) vil reklamasjonen også kunne gjelde denne.
Problemet med en reklamasjon (i motsetning til en garanti), er jo at du som reklamerer må bevise at den feilen du reklamerer på var tilstede på "kjøpstidspunktet" altså måtte motoren (om den var levert av verkstedet) ha hatt dårlige pakninger allerede da den ble satt inn. Og dette må du bevise... Umulig? Ja, antagelig er det det så lenge etterpå.
Hvis verkstedet har byttet motor, og ikke noe mer, så regner jeg med at daværende eier hadde med seg en motor som han ønsket å få satt inn. En eventuell reklamasjon vil da kun gjelde den jobben som verkstedet gjorde, og ikke medbrakte deler, for eksempel motoren. Du kan dermed overhode ikke reklamere på oljelekkasje fra motoren. De fleste verksteder fraskriver seg også alt ansvar ved montering av medbragte deler, men dette må da stå i avtalen som ble inngått (for eksempel på kvitteringen) Hvis verkstedet derimot også leverte motoren (for eksempel en fabrikkoverhalt byttemotor) vil reklamasjonen også kunne gjelde denne.
Problemet med en reklamasjon (i motsetning til en garanti), er jo at du som reklamerer må bevise at den feilen du reklamerer på var tilstede på "kjøpstidspunktet" altså måtte motoren (om den var levert av verkstedet) ha hatt dårlige pakninger allerede da den ble satt inn. Og dette må du bevise... Umulig? Ja, antagelig er det det så lenge etterpå.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
PORSVW
- -

- Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO
Kort sagt, glem det å gå videre.
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
Kommer ingen vei med noe reklamasjon i en slik sak, men siden du lurer så fælt på hvilken motor som står i så kan jeg si følgende:
Om toppdeksel er festet med 8 bolter, og dieselpumpe og manifolder ser ut til å komme fra en 1.9tdk. Da har du nok en 1.6TD fra Golf 2:-) det finnes noen forsjellige versjoner av de (med/uten hydrauliske ventilløftere) og de fåes fra 60 til 80hk) de med hydrauliske løftere klemmer folk enormt med hestekrefter utifra:-)
Under vannstussen på høyre side av toppen kan det vaskes fram en motorkode, så finner du utav hvilken motor du må kjøpe pakninger til:-)
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Om toppdeksel er festet med 8 bolter, og dieselpumpe og manifolder ser ut til å komme fra en 1.9tdk. Da har du nok en 1.6TD fra Golf 2:-) det finnes noen forsjellige versjoner av de (med/uten hydrauliske ventilløftere) og de fåes fra 60 til 80hk) de med hydrauliske løftere klemmer folk enormt med hestekrefter utifra:-)
Under vannstussen på høyre side av toppen kan det vaskes fram en motorkode, så finner du utav hvilken motor du må kjøpe pakninger til:-)
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Takk for alle kloke svar. Kommer ikke til å ta dette noe lengre en det jeg allerede har gjort, og det var en 3 min samtale til vekstedet tidligere idag. De visste heller ikke hva slags motor som ble satt inn. Skal gå ut å se om jeg kan finne en motorkode i morgen, skal ofre tannbørsten min hehe 
Det stemmer som du antar OddN at det var forrige eier som skaffet motoren.
Det stemmer som du antar OddN at det var forrige eier som skaffet motoren.
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990