Har ikke nyere campere enveis ventil på vakumrøret!?
-
TomR
- -

- Car: 2006 California, 4 motion, 174hk
- Phone: 91654034
Har ikke nyere campere enveis ventil på vakumrøret!?
Opplever snåle bremser på Atlanticen, og det var en del motorolje i vakumslangen frem til bremseservoen. Regner med vakumpumpa er paj, men sitter det ikke enveisventil på nyere 1.6TD - evt hvor sitter den?
Re: Har ikke nyere campere enveis ventil på vakumrøret!?
Sitter det ikke en rett ved rammevanga bak i motorrommet? I overgangen fra den "myke" slangen fra pumpa og plastrøret fram til servoen.
Tilbakeslagsventiler har det med å bli utette pga gørr, prøv å rense med WD40 og litt blåsing.
Tilbakeslagsventiler har det med å bli utette pga gørr, prøv å rense med WD40 og litt blåsing.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
TomR
- -

Jeg har kikket på flere TD og kan ikke finne denne der den er plassert på min WBX.
-
TomR
- -

Kan og nevnes at når jeg kjører og bremser så fungerer dette fint ved første inntrykk av pedal - men om jeg slipper opp igjen og bremser en gang til rett etterpå så er pedalen hard og har lav effekt. Dette tyder på at jeg ikke har nok vakum i anlegget, dette kan være 3 - 4 ting:
Defekt vakumpumpe (den suger - men spm er om den suger nok).
Lekk i vakumør
Defekt enveisventil - men har leita og finner den ikke - sjekka på en anna fungerende Joker og - men var heller ikke der???
Defekt bremseservo (lekk i membran).
Defekt vakumpumpe (den suger - men spm er om den suger nok).
Lekk i vakumør
Defekt enveisventil - men har leita og finner den ikke - sjekka på en anna fungerende Joker og - men var heller ikke der???
Defekt bremseservo (lekk i membran).
Jeg har heller ikke slik ventil (tror jeg)
Har likevel et par pedaltrykk å gå på før jeg går tomt for vaakum
Sjekk dagen etter du har kjørt om det fremdeles da er vaakum i systemet, viss ikke, så har du er utett system.
Vaakumpumpa kan også være slitt/skadet. Olje i røren tyder jo på at dette stemmer.
Er egentlig en enkel sak å bytte, men er ofte rusta godt fast i blokka. Rustløser en dag og to før, og bruk av hammer på delen som allerede er ødelagt.
Har likevel et par pedaltrykk å gå på før jeg går tomt for vaakum
Sjekk dagen etter du har kjørt om det fremdeles da er vaakum i systemet, viss ikke, så har du er utett system.
Vaakumpumpa kan også være slitt/skadet. Olje i røren tyder jo på at dette stemmer.
Er egentlig en enkel sak å bytte, men er ofte rusta godt fast i blokka. Rustløser en dag og to før, og bruk av hammer på delen som allerede er ødelagt.
-
TomR
- -

Vakumpumpe er byttet, ble litt bedre - men hører nå at det suser i bremsekraftforsterker når jeg tråkker inn brems og gir seg når jeg slipper pedal - så da tipper jeg det er en ventil inni der som ikke stenger som den skal. Svarte og da - dette trengte jeg ikke akkurat nå...
Det er kanskje en trøst at du kan bytte forsterkeren uten å plukke ned hele dæsjen. Det er litt knotete, men fortsatt raskere enn alternativet. Skru av clutchmasteren og bremsemasteren, ta av pedalgummien, løft hele pedalsettet opp og ut.
Joachim