SA skivebremser bak

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
OddN
-
-

Re: SA skivebremser bak

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Epytec.de hadde noe basert på Sharan med noe Tuv involvert.
Har adapter for frambremser fra de, og det eneste som fulgte med var som subwoofer sier en "materialgutachtung", altså et papir som forteller hvilken type aluminium som er brukt.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: SA skivebremser bak

Post by Bugman »

subwoofer wrote:Flytende kaliper med ett stempel har akkurat samme bremsekraft som tostemplet kaliper med samme stempelareal. Men de er antakelig billigst pga færre deler og kan også bygge mindre utover - som gjør at skive kan plasseres nærmere anleggsflate for felg.

Nå nevnte jeg ikke helt hva jeg baserte min antakelse på, da....

Men der en 2-stemplet caliper har 4 deler som beveger seg (2 stempler og 2 klosser) - så er det jo slik at glidefunksjonen på en glidecaliper, er avhengig av de to glideboltene, som kan henge seg oppe.

Så pga. dette - peller jeg ned caliperen når jeg bytter til vinterhjul, eller når det passer seg.
Men det har jeg ikke gjort på den Passaten jeg overtok fra min far.... og der var det en bolt som hang godt, samtidig som det på andre siden kun var ene klossen som var slitt helt ned....

SVV har vel skylda, med sin (over-) tro på saltets "vidunderlige" virkning....

Så her smøres både glidebolter og anleggsflater jevnlig!
Ja, i tillegg til at mine T3' er nesten ikke går på vintervei.... :wink:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply