Bytte fjærer eller støtdempere eller begge deler?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
td-troll
-
-
Car: T3 1990 jx carthago

Bytte fjærer eller støtdempere eller begge deler?

Post by td-troll »

Bilen sitter lavere foran paa førersiden med circa 1,5 cm. Hva bør jeg bytte?
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Bytte fjærer eller støtdempere eller begge deler?

Post by Renax »

Bør sjekke fjører, og stabstag . Og om du evt har mye tung last.. f.eks westfalia campere får gjerne det som kalles "westy lean" pga tung innredning på høyre side.

Sendt fra min Lenovo P780
OddN
-
-

Post by OddN »

Jeg ville først ha sjekket fjærene om de kan være knekt nær ene enden. Evt om du mangler underlagsskiver på ene siden. De originale er så tynne at jeg tror ikke det alene utgjør 1,5cm men verd å sjekke. Er det en turbodiesel har den i tillegg alu-spacere under fjærene bak, så sjekk at begge er der. I det hele tatt: Sjekk etter synlige forskjeller fra side til side.

Det finnes også gummiskiver du kan legge under fjærene (eller var det over de skulle ligge) for å utjevne høydeforskjellen. Mener noen hadde funnet ut at Mercedes sine passet bra foran på våre biler. Det var en post på the Samba om akkurat det, og jeg mener den het noe med "the Westy lean"...
td-troll
-
-
Car: T3 1990 jx carthago

Post by td-troll »

Det er så mye jeg ikke vet. Jeg trodde støtdemperene var en gass/hydraulisk fjæring, men er de bare der for å hindre bilen i å gynge opp å ned?

Jeg tok ut fjøra på førersiden i dag og kikka på den, den er 35cm fritt utstrekt, gummihatten er også hel å fin. Demperen kan jeg presse lett sammen, opp igjen går den treigere. Jeg tenkte ikke å se på de bak, tar en kikk imorra, takk for tipset.

Fjæra de selger over ebay er også 34-35.5cm lange, men kanskje min synker mere sammen under last?

Tenkte å ta disse her:
http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T2-T3-2-F ... 338cad7f05
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Demperne holder ikke bilen oppe nei, kun forhindre gynging.
Nå husker jeg ikke i hodet lengdene på fjærene, men det kan tenkes at du har en standardfjør på høyresiden, og coachfjør på venstre. Coach er 3cm lavere, men stabstag vil gjøre at den ikke er 3cm lavere fra side til side likevel.

Sendt fra min Lenovo P780
Post Reply