Nyere lysbryter i T3

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
OddN
-
-

Nyere lysbryter i T3

Post by OddN »

Sitter og ser på denne:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... &start=220

Image

Og tenker at det var en god ide. Jeg trenger igrunn noen ekstra bryterplasser i syncroen (til ekstralys osv) og om jeg da kunne samlet hovedlys, tåkelys, tåkebaklys, og til og med en innvendig bryter for kupelys i en og samme bryter hadde jo dette vært genialt.

Dette ser ut som den bryteren som var i "alle" VAG bilene på tidlig 2000 tall. Den finnes i diverse utgaver, med og uten tåkelys/tåkebaklys, krommet eller ikke, osv.

Så finnes det en nyere? bryter med ett ekstra trinn mellom 0 og park, dette er enten merket med "coming home" symbol eller "Auto". Da hadde det jo vært litt morsomt å inkludere en sånn coming home funksjon også, men jeg frykter at dette er såpass nytt at det er til biler med can-bus. Og hvordan blir det da med koblingene? Ser at det finnes enten 17-pins kontakt eller 10 pins. Ser ut som den siste er for can-bus...

Noen med inngående kjennskap til sistnevnte bryter, som kan fortelle om selve bryteren kan brukes likevel? Eventuelt noen med koblingsskjema/beinplassering for de to variantene?
OddN
-
-

Re: Nyere lysbryter i T3

Post by OddN »

Mulig jeg blander litt funksjoner her mellom VAG og Opel, trodde først da jeg så bryteren at man slo på tåkelys ved å vri til venstre, men det er vel ved å dra ut bryteren man aktiverer tåkelys/tåkebaklys. På Opelen kunne jeg slå på alle kupelysene ved å dra ut bryteren. Men den funksjonen er visst ikke her. Nåvel, det kan gjøres på andre måter, jeg synes det er kjekt å kunne slå på alle kupelysene uten å måtte åpne en dør.

Har forresten også sett en sånn rund VAG bryter med en liten knott for instrumentlysdimming, men finner den ikke igjen i farta...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Om husken min er riktig er den bryteren der den enkleste versjonen, parklys, hovedlys og tåkebaklys ett hakk ut. To hakk på de med kurve/tåkelys fremme også.
Og så får man de med grønn og rød intern belysning.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, det tror jeg og. Den er fra tiden før can-bus og dermed enkel å få til å virke med ledningsnettet i T3'en.

Er visst diverse elektronikk inni de nyere can-bus bryterne...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du kan vel og bygge om farga i bryteren fra gammal til ny rød.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, de finnes med rød og grønn så vidt jeg vet. Og lurer på om ikke noen Skoda-modeller har Orange... og det finnes oppskrifter på nettet for å bygge om, blått har visst vært populært. Det er vanlige SMD dioder inni. Så hvilken farge de har i utgangspunktet er underordnet.

Jeg lurer på funksjonen på de med "auto" og/eller "coming home", og hva som skal til for å koble de til et ordinært ledningsnett.
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er skjema for pre-canbus bryter:

Image

Og beinplassering:

Image

Men finnes det noe tilsvarende for can-bus bryteren? Eller er signalene digitale allerede ut av bryteren?
Post Reply