Motorbytte JX: newbie spørsmål

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Motorbytte JX: newbie spørsmål

Post by StephanJX »

Hei,

noen kjappe spørsmål fra en newbie angående motorbytte på en JX. Jeg har vel 2 bøker angående det, men i begge finnes bare beskivelse til eller motorbytte eller girkassebytte. Ingen skruer de 2 ting ut sammen. Men jeg så ganske så ofte at det blir sagt at det er lettere å demontere de 2 ting sammen. Jeg er i tvil, derfor mine spørsmål:

1. Jeg vil hente ut både motoren og girkassen sammen. Jeg tror det er enklere å sette de sammen nå de ligger ute av bilen, men vel tungere å håndtere. Er det smart, eller kan jeg bedre bare hente ut motoren alene?
2. Bilen står på 2 vanlige bilramper på bakaksel. Det vil ikke bli mye plass for å trekke motoren ut under det, men det ses ut som at det kan fungerer. Har noen gjørt det før på denne måte? Fungerer det faktisk?
3. Kan startmotoren blir montert på girkassen, eller må jeg demontere den før jeg tar ut motoren og girkassen?
4. Demonteres motorfester sammen med motor, eller blir de gjenstående i bilen?
5. Jeg skal feste en motorkran på løftepunkten på sylinder 4, og i tillegg støtter oliepanna med en verkstedjekk. Motoren er jo ikke balansert under løftepunktet, punkten er jo tenkt for vanlige diesel som står mer opprett i bilen. I tillegg hanger girkassen på den. Kan det fungerer, eller blir da en hjelper liggende under motoren til slutt (litt flattrykt, da...)?

Tusen takk for alle svar! Hilsen, Stephan :D
--
All days have the same length, but a different width...
OddN
-
-

Re: Motorbytte JX: newbie spørsmål

Post by OddN »

Regner med vi snakker om en 2wd her. Har flere ganger tatt ut motor sammen med girkassa. Bare en gang med JX riktignok. Og det er ikke vanskelig. Men som du sier er dette tungt, og det løftepunktet vil overhode ikke balansere pakken. Starteren kan uten problem stå på motoren, og jeg tok ut motoren med motorfester på. Et par gode garasjejekker er helt nødvendig.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg ville fått bilen høyere opp, og av hjula... biltema har noen svæære bukker som passer bra...

Pleier å ta ut motor og gir samtidig, men jeg synes de er enklere å sette inn hver for seg, (motor først). Som sagt er det ganske tungt og uhåndterlig, jekketralle og noen paller er egentlig praktisk:-)

Når du har koblet fra alt kan du ringe, så kan jeg prøve å assistere, fordel å vere flere, selv om jeg har gjort det alene før.. (ganske smertefullt...)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Bare å skru løs drivaksler, koble vekk elektrisk i sorte boksen, kjøleslanger som går fremover 4 stk. Sikre med elefantløft og bruk reim under motor og under girkassen slik at alt balanserer. Skru løs motorbøylene fra ramma og girkassen fra ramma. Senk ned på noen et par lange plank slik at du kan trekke ut alt. Har gjort det med vanlige biltema ramper men alltid greit å få den høyere opp

Sent fra min C6903 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Post by StephanJX »

Motoren er ut. Her litt tilbakemelding.

Vi gjørde det mer eller mindre som ducce999s har forslått. Bilen står bakover på bilramper. Motorheis, kjede til opphangpunkt på topplokk (over sylinder 4), reim rundt oljepanna. Motoren med girkasse og eksos på hang i så fall faktisk i likevekt! Den vippte hverken forover enten bakover. Vi brukte så en motorheis"greia" fra Jula, hvor man kan forandre opphangpunkt på motorkran i forhold til tyngdepunkt av motoren, så at vi klarte å balansere den også sideveis. Etterpå svevte den bare nedover, vi la den på 2 hjuldolly, og kjørte den ut. Vi hadde ca. 5mm klaring på toppen... :-) Så det funker med bilramper, men du må ikke ha en senket bil...

Takk for tipsen så langt! To be continued... :-) Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
Post Reply