Bilen står på et verksted langt inn i Sverige...
Her er hendelsesforløpet.
02.08.14
Fullstappet bil med tre voksne og fire barn på vei fra Øland i Sverige og hjem til Norge.
Mellom Borås og Gøteborg lyser en rød lampe og varsler om lavt oljetrykk!
Jeg stanser bilen ved første mulighet og kontrollerer at det er nok olje på bilen og leser i instruksjonsboka hva dette kan være for noe. (Røde lamper pleier jo ikke akkurat å være særlig kjærkomment)
Etter ca. 10 min starter jeg bilen opp igjen og vi fortsetter vår ferd mot Gøteborg og jeg/vi håper at det hele kun var en teknisk feil og ikke en reell feil.
Etter ca. 20 minutters kjøring lyser den røde lampa opp igjen og varsler om lavt oljetrykk!
Jeg skjønner da at dette er alvor og ringer vw veihjelp og bilen blir tauet inn til et lite merkeverksted i Mølnlycke.
04.08.14
Verkstedet ringer meg opp og vil vite litt om hendelsesforløp etc.
De prøver bilen og får også opp rød lampe etter 10-15 minutters kjøring.
De antar at det er feil med en oljetrykksensor el noe og bytter denne.
Det hjelper imidlertid ikke da den røde lampa nok en gang lyser etter 10-15 minutters kjøring.
Da forteller de meg at de er nødt til å gå grundigere til verks og at de skal kontakte meg når de vet mer.
06.08.14
Verkstedet forteller at de nå har tappet ut oljen og at de finner små metallspon i den. (svært illevarslende nyheter!!)
Senere på dagen ringer de på nytt og forteller at inne i oljepumpa er det fullt av store metallflak og metallspon. De vet ikke hvor sponet kommer fra, men de anbefaler meg at det vil være best/billigst og raskest å få tak i en overhalt byttemotor og bytte hele gamlemotoren. Jeg går med på det vel vitende at dette blir en regning hinsides all fornuft
Jeg ringer og mailer de jevnlig en gang i uken uten at det er noen fremgang i saken før
09.09.14
De forteller at de nå har fått tak i en motor og at det vil koste ca.85000,- SEK inkl. material og arbeid å få byttet motoren. Leveransetid er 5 dager og bytte av motor vil ta ca 3 dager.
23.09.14
De forteller at leverandøren av motoren har hatt problemer med leveransen etc. men at de har tatt ut den gamle motoren for å spare inn tid når den nye motoren kommer.
Jeg ringer de opp den 30.09.14 uten å få svar. Sender derfor en mail om hva status er?
14.10.14
Jeg får en mail hvor de beklager sitt sene svar, men de har dessverre vært rammet av sykdom på verkstedet, men de beregner at bilen skal være ferdig i slutten av uka.
20.10.14
Jeg ringer og spør hvordan det går?
De beklager at ting har tatt tid, men bilen er fortsatt ikke ferdig!! ( av for meg uklare årsaker?)
Jeg sier at i henhold til avtalen om at bilen skulle være ferdig, så kommer jeg og henter bilen mandag 27.10.14.
27.10.14
De ringer meg opp og forteller at jeg ikke kan komme å hente bilen allikevel.
De har prøvekjørt bilen med den nye motoren og det er noe galt med byttemotoren også.
på ettermiddagen ringer de meg opp igjen og forteller at den nye byttemotoren ikke er i orden, så den må tas ut og jeg må få en ny byttemotor istedenfor!!!?
15.11.14.
De ringer meg opp og forteller at de har skaffet ny byttemotor, men at de gjerne ser at jeg betaler ca 50% av sluttsummen, og da 60 000,-SEK på forhånd, som sikkerhet for at det økonomiske er i orden.
Jeg svarer da at jeg ikke betaler en krone før jeg får en ordentlig mail av dem med vedlagt arbeidsbeskrivelse og summer på div arbeid etc. Samtidig forteller jeg at de ga meg en omtrentlig pris på 85 000,- SEK og at 50& av dette ikke er 60 000SEK? Jeg lurer også på om de kan være behjelpelige med å ordne papirarbeid i forhold til at jeg kan få refundert den svenske momsen?
29.12.14
Jeg får en mail hvor de forteller at de ikke har mulighet til å refundere den svenske momsen. I tillegg vil sluttsummen bli omtrentlig 120 000,- SEK. Dette skal være inklusiv feilsøkning og bytte av oljetrykksensor, samt motorbytte og arbeid. Samtidig forteller de at en innsprutningsventil visstnok hadde tatt skade av motorhavariet? Så den måtte også byttes og at det var en svært dyr del, men som likevel var bakt inn i motorbyttesummen? Videre forventes bilen å være ferdig klar i midten av januar.
Jeg er ikke så motorteknisk av meg, men kan en innsprutningsventil ta skade slik de påstår?
Må si jeg er svært oppgitt over dette verkstedet i Sverige. Problemet er at de er så langt unna og det er vanskelig å være tett på i oppfølgingen. (Har nærmest gitt opp hele drittopplegget, da jeg blir kvalm av hel greia) Jeg har kontaktet Volkswagen Group Sverige, men de har ikke svart på henvendelsen min.
Jeg betaler uansett ikke noe som helst før jeg får en ordentlig oversikt/verkstedsbeskrivelse/arbeidsbeskrivelse over hva de har gjort og hva de skal ha betalt for. Jeg mistenker nemlig at de skal ha meg til å betale mer enn jeg egetlig skal. Utgifter i forhold til den defekte byttemotorens inn og utmontering skal ikke jeg belastes for etter min mening. Det må jo være en garantisak de har ovenfor den de har kjøpt byttemotoren av?
I tillegg blir det jo et "hyggelig" momspåslag på 25% av den totale summen ved den norske tollen på vei hjem når jeg en gang i fremtiden skal hente bilen?