Import revisert motor - problemer med Toll?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Import revisert motor - problemer med Toll?

Post by StephanJX »

Hei,

jeg skal kjøpe meg en revisert motor i Tyskland, eller hele motor, eller motorblok med oliepanna. Jeg betaler ingen MVA i Tyskland, men MVA (og behandling av det) i Norge. Kommer det noe annet i tillegg fra tollvesenet i så fall? Avgift på volume (ccm) eller PS (sammenlignet med engangsavgift)? Det blir eksakt samme motor, så ingen endring i avgiftsklasse eller noe som det.

For å si det så: jeg hadde ikke hørt om noe som det før, og kan finne intet annet på toll.no at det er en bildel, og MVA skal betales (men motor er ikke nevnt direkte). Fikk bare beskjed av en tysk venn i dag at det kan være et problem.

Jeg tror det ikke, men: kanskje noen av dere har vært bort i det før?

Tusen takk!

Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
OddN
-
-

Re: Import revisert motor - problemer med Toll?

Post by OddN »

Skal ikke være noe annet enn 25% mva av kjøpesummen, og et gebyr på ca 150kr.

Importavgift for hestekrefter og volum er kun på hele biler.
troyca
-
-
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310

Post by troyca »

Hvor kjøper du motor,av hvilken butikk.
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

Alt under 6000 kr er momsfritt. Har gjort dette noen ganger. Både med biler og deler..
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Cheron wrote:Alt under 6000 kr er momsfritt. Har gjort dette noen ganger. Både med biler og deler..
Hva? Jeg betaler da moms hver gang:O
Eller er det her snakk om når du kjører til Tyskland og henter det?
isåfall må du vel hvertfall betale tysk moms? Men den er kansje lavere enn den norske?...

Sent from my V5 using Tapatalk
Cheron
-
-

Post by Cheron »

Stopper på grensa, legger frem kvittering på varen som er under 6000 kr. Tut og kjør..
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Gjelder kun når du selv frakter tingene med hjem, og da har du betalt den utenlandske tollen.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Cheron wrote:Stopper på grensa, legger frem kvittering på varen som er under 6000 kr. Tut og kjør..
Jeg tror du må stoppe kun hvis det går over 6000kr. Har du handlet for 6000kr eller mindre, så kjører du grønn sone uten å stoppe.

(3000kr, hvis du har vært ute av landet mindre enn 24h).
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Cheron
-
-

Post by Cheron »

Det er riktig, men vi stoppa vi. Ikke spør hvorfor :-)
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Dette er vel noe alla "Taxfree for turists" opplegget. Du kan altså kjøpe noe i utlandet f.eks EU, uten mva og så ta det med (selv)til Norge, der du fortoller det inn, men dersom det er under 6000,- så slipper du å betale MVA i Norge. Derimot må du få et stempel på at varene har kommet til Norge, som så sendes til selger i EU, så de får dokumentasjon på at varen er ført ut av EU. Jeg har tidliger gjort dette på sportsutstyr, da dro vi en "flikk-Flakk" på kortet på bare MVA beløpet. Mottok butikken bekreftelse på at varen hadde forlatt EU så rev de dette arket i 2, mottok de ikke bekreftelse, så ble jeg belastet for beløpet.
Cheron
-
-

Post by Cheron »

Nå har jeg bare gjort dette på biler og bildeler, brukte.. Så eksemplet mitt ble litt feil nå ser jeg. Men pytt... Var flotte turer :-)
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

Post by StephanJX »

Hei,

jeg kjøper sannsynligvis hos "red-block-motoren.com". De har gode omtaler i tysk forumet, og driver i hovedsak med VW Diesel motorer. Jeg har ikke funnet noe i Norge som tilbyr noe som det, men da har jeg kanskje ikke spurt de rette folk... :) Men jeg vil anta at det koster mye mer i Norge, de er jo i hovedsak arbeidskostnader, og det er nokså mye mindre i øst Tyskland enn her.

Kostnad på selve motoren finner du på nettside. Du kan trekke fra 19% tysk MVA fra det, men du må betale 25% Norsk MVA under importen (også på frakt). Frakt koster meg 220,- EUR netto, ikke billig, men jeg klarer ikke å kjøre ditt for dette beløpet og hente motoren selv. De tilbyr også bare motorblokken uten topp og oliepanna, og du får også pakningsset for alle deler rundt motoren og driv rem etc. hvis du spør.

@Renax og Torkel: da får jeg også så en fint malt "Race"-motor! :D

Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
OddN
-
-

Post by OddN »

StephanJX wrote:Hei,

jeg kjøper sannsynligvis hos "red-block-motoren.com". De har gode omtaler i tysk forumet, og driver i hovedsak med VW Diesel motorer. Jeg har ikke funnet noe i Norge som tilbyr noe som det, men da har jeg kanskje ikke spurt de rette folk... :) Men jeg vil anta at det koster mye mer i Norge, de er jo i hovedsak arbeidskostnader, og det er nokså mye mindre i øst Tyskland enn her.

Kostnad på selve motoren finner du på nettside. Du kan trekke fra 19% tysk MVA fra det, men du må betale 25% Norsk MVA under importen (også på frakt). Frakt koster meg 220,- EUR netto, ikke billig, men jeg klarer ikke å kjøre ditt for dette beløpet og hente motoren selv. De tilbyr også bare motorblokken uten topp og oliepanna, og du får også pakningsset for alle deler rundt motoren og driv rem etc. hvis du spør.

Hilsen, Stephan
Høres bra ut. Men forsikre deg om at fraktkostnaden faktisk er helt hjem til deg. Norske speditører (Schenker, DHL og hva de nå heter alle sammen) er snare med å ta seg ekstra betalt for å distribuere pakker. Gjelder spesielt sånne tunge ting som ikke går med Postens vanlige distribusjon.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

StephanJX wrote:

Hilsen, Stephan
Hvilken farge? Min CS motor er orange, for oppjustert og fjernet turtallsperre..:-P

Gleder meg til å se om du bytter motor like fort som ossB-)

Sent from my V5 using Tapatalk
Post Reply