Stoppet og får ikke start igjen
Stoppet og får ikke start igjen
Har en 03 mod transporter 2,5 tdi.
Startet den i dag (-15) og mens den sto og bakket en stund så den sku bli varm stoppet den. Når jeg da skulle starte den igjen kom ikke glødelampa på og når jeg filer tenner den ikke i det hele tatt. Releet klikker og sikkringa som ligger i den svarte boksen med batteriet som vistnokk skal gå til glødinga er i orden.
Hva kan problemet være?
Startet den i dag (-15) og mens den sto og bakket en stund så den sku bli varm stoppet den. Når jeg da skulle starte den igjen kom ikke glødelampa på og når jeg filer tenner den ikke i det hele tatt. Releet klikker og sikkringa som ligger i den svarte boksen med batteriet som vistnokk skal gå til glødinga er i orden.
Hva kan problemet være?
Re: Stoppet og får ikke start igjen
Dieselpumpereima?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
Men det skal nu lyse i glødelampa? Sjekket nå at klikker vist ikke i rele 109 alikavell. Skiftet det men ble ikke bedre.
Viktig at du ikke henger deg opp i at glødelampa ikke lyser. To ting kan skje samtidig. Start med å sjekk basisting. Det det diesel på tanken? Får dysene diesel? Er reima til pumpa der den skal være? Etc.
Det kommer diesel til pumpa men ikke til dysen. Magnetventilen klikker og har også settet direkte strøm på ventilen. Men starter fortsatt ikke. ??
Er det noen releer under batteriet? Høres ut som det er et rele dær som fjusker. Bilen startet plutselig (ds lyste det i glødelampa) men når jeg stoppet den er det samme problem.
-
fiat 450 dt
- Car: t4a 2,4d 93 ,t4b 2,5 tdi 00 ,t4b 2,5 tdi 97
- Phone: 48061782
Hadde et lignende symptom i går på min .Kjørte til jobb ,ca1 mil,ble stående litt på tomgang før jeg stoppet den. Skulle starte den etter ca 2min,så ville den ikke tenne i de hele tatt.jeg ventet i ca et min,tok ut nøkkel ,for så og starte igjen ,da kom den med en gang.Kan det rett og slett være startsperren som tuller? Tidligere eier hadde visst også opplevd at den plutselig ikke ville starte,og han hadde også lagt merke til at glødelape ikke virket da. Han gjorde gjentatte forsøk på start ,og når plutselig gløtelampe tente,startet motoren.
Det er et spor å følge at glødelampa ikke lyser. Kommer ikke glødelampa på får du ikke start, uansett om det er behov for gløding eller ikke.
Det står masse på engelske sider om temaet, Google "engine wont start no glow light T4" og du finner side opp og ned. Jeg har samme symptomer på min TDI, uten at jeg har funnet feilen. De første tingene å sjekke er rele 109, glødereleet og tenningslåsen. En annen feilkilde kan være brudd i de tynne ledningene til ECU som er beskrevet i mange av de engelske postene. Selv om dette kanskje er mer sårbart på engelske biler hvor kabelen går tvers over motorrommet, kan det være verdt på sjekke.
Hvis du finner ut noe revolusjonerende er det flott om du poster det.
Det står masse på engelske sider om temaet, Google "engine wont start no glow light T4" og du finner side opp og ned. Jeg har samme symptomer på min TDI, uten at jeg har funnet feilen. De første tingene å sjekke er rele 109, glødereleet og tenningslåsen. En annen feilkilde kan være brudd i de tynne ledningene til ECU som er beskrevet i mange av de engelske postene. Selv om dette kanskje er mer sårbart på engelske biler hvor kabelen går tvers over motorrommet, kan det være verdt på sjekke.
Hvis du finner ut noe revolusjonerende er det flott om du poster det.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Leverte bilen til verksted i går. Så venter på dommen! Har sjekket alt som du nevner. Har skjøl en misstanke om motorstyringa. Hadde samme feil på en 2007 mod caravelle en gang å da var det den som var gåen.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
El del tenningslås da. Skurk det og.
Les på tips og triks. Står litt info der.
Les på tips og triks. Står litt info der.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Var motorstyringa som var ødelagt
Uff da, det ble vel ikke billig? Måtte du bytte hele boksen?
Ståle Bekkelien
Ja må bytte den. koster nesten 18 000.-
Au, er det ingen som reparerer slike styringsenheter? Evt brukt fra tilsvarende skrotet bil.
Har verkstedet funnet årsaken til at den er røket, slik at du slipper å bytte en til om ikke lenge? Det kan jo selvsagt være en komponent i styringen som har røket, men eksterne feil i bilen kan også ødelegge styringen.
Feil på en slik styring kan være alt fra en dårlig lodding til at halve boksen er svidd.
Kim
Har verkstedet funnet årsaken til at den er røket, slik at du slipper å bytte en til om ikke lenge? Det kan jo selvsagt være en komponent i styringen som har røket, men eksterne feil i bilen kan også ødelegge styringen.
Feil på en slik styring kan være alt fra en dårlig lodding til at halve boksen er svidd.
Kim
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
Har hørt om en som loddet opp sin, funket det. Og den er ødelagt også om du ikke prøver å fikse så du har ingenting å tape på å åpne opp å kikke litt...
-
RZR-Jånni
- -

- Car: 1967 og 1991
- Phone: 975 976 57
Ofte kan det bare være loddinger som har sprukket opp og blitt dårlig, spesielt i releer også. Vel verdt å beholde gammel styreenhet og se over den. 
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx