Kjøreegenskaper ved hev/senk av T4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Kjøreegenskaper ved hev/senk av T4

Post by MostlyHarmless »

Hei - jeg har lest tråd om heving av T4 for vinterbruk med interesse.

Jeg er nå på min tredje T4:
1. T4-1994mod høy stiv og varebilfølelse
2. T4-2000mod lav - og "nesten" personbilfølelse. Stiv i svinger og myk i humper og dumper.
3. T4-2002mod høy og stiv som 1994 modellen.

(2000mod er tatt ut av tjeneste pga rust og fungerer som delebil)

Jeg har vært veldig klar for å senke den nye da jeg opplever den gamle som mye mer komfortabel. Spiser humper og dumper på en mye mer komfortabel måte enn den høye 2002 modellen.
Det er særlig i fartshumper jeg merker forskjellen godt. Den senkede 2000 modellen "spiser" disse helt anderledes enn de høye bilene jeg har hatt.

Jeg ønsker den nye til å bli som den gamle - stiv i svinger og mykere i humper.

Hvis hev/senk ikke har så mye å si - hvilke deler skal jeg da bytte? Demperne?
Eller kan det tenkes at 2000-modellen har stab-stag om jeg leter godt?

mvh.
Arild

PS. jeg er mye bedre på elektronikk og ledninger enn mekanisk magi.... :-)
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
aalbork
Car: T5 2006 1,9 105 hk

Re: Sv: Kjøreegenskaper ved hev/senk av T4

Post by aalbork »

Hei Arild,
Som deg er jeg også mer på hjemmebane med elektro, så når det gjelder bil og mekanikk, blir det mer antakelser enn rene fakta.

Når det gjelder stivhet i humper og dumper, antar jeg det har med egenskapene til fjærer og støtdempere. Sånn er det trolig også forskjell på varebil, buss, camper etc. Justering av høyden foran endrer bare høyden, ikke fjæregenskapene. Det er mulig det finnes forskjellige torsjonsfjærer, men tror det er en omfattende jobb, ned med forstillingen, for å bytte. Kanskje finnes det støtdempere som er mindre stive. De er ganske enkle å bytte.

Krengestivhet handler også om fjærer, men samtidig om stabiliseringsstag. Stive fjærer gir mindre krenging enn myke. Men stabiliseringsstag er med å redusere krenging. Disse sagene finnes, såvidt jeg vet, i flere tykkelser. Mine to t4 har bare hatt stag foran, men har lest innlegg her på forumet om bedret krengningsstabilitet ved å montere stabilisatorstag også på bakhjulsopphenget.

Bakfjærene er nok lettere å bytte, men for bilens stabilitetsegenskaper tror jeg de må være avstemt i forhold til framfjærene.

Mulig løsningen for en mykere bil med gode krengeegenskaper ligger i støtdempere og stabiliseringsstag.

Senking vil muligens også gi noe mindre krenging, men kortere fjærvei.

Som nevnt er dette antakelser og jeg vet ikke hva som er tillatt/anbefalt. Håper de mer bilkyndige her inne kan korrigere og rette opp evt missdorståelser.

Mvh Kim
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Kjøreegenskaper ved hev/senk av T4

Post by Rudeboy »

stabilisatorstag har vel ittno med sekning å gjøre, har du sjekka om grombilen kanskje har det montert ?
aalbork
Car: T5 2006 1,9 105 hk

Re: Sv: Kjøreegenskaper ved hev/senk av T4

Post by aalbork »

Rudeboy wrote:stabilisatorstag har vel ittno med sekning å gjøre, har du sjekka om grombilen kanskje har det montert ?
Nei, ikke direkte, men det reduserer vel krenging, noe senking nok også bidrar noe til. Spørsmålet er vel hva som gir hvilke bidrag samt fordeler/ulemper ved forskjellige løsninger.
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
Post Reply