VW T3 Joker 1983

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: VW T3 Joker 1983

Post by OddN »

martins.macs wrote:Var på EU kontroll i dag. Hadde ikke gjort så mye med bilen siden sommeren og tenkte bare å få sjekket hva som må fikses. Og listen ble lang...

- Bremserør svekket pga. rustangrep. Fremme begge sider
- Løs klamring. Bakre begge sider, slange
- Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel.
- Bremsene ligger på. Venstre bak
- Foraksel - gårlig innfestinger fremmre begge sider - reaksjonstang
- Feilaktig reparasjon venstre framme fjær (på topdelen sitter ikke fjær på rett plass. Ser litt rart ut, men jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor dette har skjedd.
- For stor slakk i hjullager fremme begge sider.

.. det blir ikke en kjedelig juleferie :)
Ja, bortsett fra litt bremsejobb så var det ikke all verden. Reaksjonsstag må vel være casterstag?
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

OddN wrote:
martins.macs wrote:Var på EU kontroll i dag. Hadde ikke gjort så mye med bilen siden sommeren og tenkte bare å få sjekket hva som må fikses. Og listen ble lang...

- Bremserør svekket pga. rustangrep. Fremme begge sider
- Løs klamring. Bakre begge sider, slange
- Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel.
- Bremsene ligger på. Venstre bak
- Foraksel - gårlig innfestinger fremmre begge sider - reaksjonstang
- Feilaktig reparasjon venstre framme fjær (på topdelen sitter ikke fjær på rett plass. Ser litt rart ut, men jeg skjønner ikke hvordan og hvorfor dette har skjedd.
- For stor slakk i hjullager fremme begge sider.

.. det blir ikke en kjedelig juleferie :)
Ja, bortsett fra litt bremsejobb så var det ikke all verden. Reaksjonsstag må vel være casterstag?
Den listen kan nok forlenges litt med ting som blir ikke oppdaget på EU kontroll men som jeg vet jeg må jobbe med.

- ekstra batteri (camping batteri) leverer ikke nok strøm. Merkes spesielt godt når jeg skal bruke Ebervarmeren. Jeg tror det er noe som tapper batteriet for strømmen eller batteriet blir ikke ladet opp skikkelig. Det må jeg finne ut og fikse.

- girkasse... never ending story. Det har begynt å hoppe ut av andre gir ved motorbrems i bratte nedoverbakker. Differensialen er også veldig bråkete (uler). Nå vet jeg ikke om jeg gidder å bruke noe mer tid og penger på denne kassen. Bare kjøre til den sier - pang og tenke noe annet. Jeg ser for meg to alternativer - subarukasse eller bygge om originalkassen på nytt men gjøre det selv og prøve å bytte så mye som mylig.

- rusthull ved jekkfeste framme pasasjersida. Må sveises.

- hovedlysbryter har en tendens til å smelte når den har stått på over flere timer. Noe galt med spenning der?

- ryggelys kommer og går når den vil. Dårlig kontakt ved bryteren, sikkert.

- legge inn ekstra strømmutak for USB.

- fikse den originale turtelleren

- fikse festet på speilglass, ble ødelagt på grunn av hærverk.

- fikse steinsprut i glasset

- finne originat tanklokk med nøkkel

- fikse kupelys på førerside

- sy hull og vaske teltdyken

- bakre bærearmer. Bakfra ser bilen ut som misslykket forsøk på japansk senking...

Image
...ser ikke så kult ut med 205/16 dekk...

Men jeg får tilgang til oppvarmet garasje i romjula så da blir det litt kose arbeid :)
Last edited by martins.macs on 09 Dec 2014, 15:11, edited 1 time in total.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
OddN
-
-

Post by OddN »

Akkurat ja :-)

Da skjønner jeg at juleferien går med til mekking...
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Jes! Da er EU-kontroll i boks. Det ble tre runder.. :oops: klarte ikke å få hådbrekke jevnt på begge sider, men til slutt ble det bra.

I juleferien ble en kort opphold i garasjen og det ble fikset kun det viktigste. Små ting ble utsatt til sommer.. typisk.

Ikke rart at jeg fikk annmerkning på grunn av dårlige bremser bak... ikke pent.

Image

Litt bedre sånn.

Image

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg framme en ganske råtten bremseslange. Dette ble ikke oppdaget på EU bare noen dager tidligere. Så jeg gikk over alle bremseslangene og noen flere ble byttet ut.

Image

Ikke noe pent, spesielt med tanke på at bare dagen før var jeg ute på en ganske lang reise..

Image

På EU-kotrollen fikk jeg også annmerkning for at fjær framme sitter feil. Den hadde vridd seg litt til side. Skjønner ikke hvordan det er mulig.

Image

Fikset. Ikke akkurat står forskjell men kontrollorgan for periodisk kontroll mente at nå var det riktig.

Image

Kjekt med ekstra hjelp i garasjen.

Image

Ellers å har bilen fungert ganske greit. Overaskennde nok så har girkassen holdt seg fint, hvis man ser vekk fra alle de ulydene som kommer uta av den. Motoren fungerer bra.

Det har vært noen korte dagsturer på vestlandet og en litt lengre tur i juletiden men ellers lite spennende kjøring.

Litt kjøring i snøværet. Mellom Voss og Gudvangen.

Image

I fergekø etter en fin dag på svense veier. Stockholm, Frihamnen.

Image

Baløyhammni, Austrheim. På jakt etter størm som var meldt på vestlandet. Prøver å bruke dette bildet som argument til min kone om at vi trenger Syncro. Lite respons så langt.

Image
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Ettersom vekst i familien har kommet helt ut av kontroll så blir jeg nødt til å utvide også bagasjeplass i bilen - dvs. en stygg takboks skal festes på taket.

For å få festet boksen på Westfalia taket så må jeg lage noe custom made.

Image

Jeg ser at jeg har sånne rare dingser festet opp på taket fra før av. Ha er det for noe? De ser ganske originale ut men jeg har aldri sett sånne på noen andre westfalia tak. Er de ment for å feste ting på taket? :roll:

Image

6 stk. til sammen.

Image
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Da har den stygge takboksen kommet på plass. Ikke akkurat så veldig pent men må man så må man.
Image

Først prøvde jeg å få vekk de pene PIONEER klistrelmerkene men det var ikke akkurat så lett.
Image

Med litt kjemi og mye vold ble boksen ganske rent og pent.
Image

Ikke akkurat pent men nå blir det plass til telt og stæsj.
Image

Telt fikk jeg med på kjøpet når bilen ble kjøpt men jeg hadde aldri prøvd å sette det sammen.
Image

Det ser ut sånn at telt er i velidig god stand og brukt bare et par ganger.
Image

God kvalitet
Image

En liten luftetur i skogen.
Image
Martins
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Godt jobbet!
Hans Sæle
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

hansstef wrote:Godt jobbet!
Takk takk :)
Martins
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

En liten oppdatering etter sommerens (ikke)turer. Siden en av familemendlemene var alt for liten til å sette ut på en lengre reise så ble det bare noen småtur i sommer. Dessverre så var sommeren preget av noen små feil på bilen.

Allerede tidlig på våren opplevde jeg at motoren plutselig gikk i nødmodus(1.9tdi). Når jeg da slo av og på motoren så fungerte alt normalt igjen. Dette skjedde 2-3 ganger i løpe av våren og feilen plaget meg så lite at jeg tenkte - dette kan jeg fikse når sommerferien starter. Jeg hadde en mistanke om at noe var galt med aktuatoren eller geometrien på turbo.

Så kom sommerferien og jeg måtte ta en tur til Stockholm. Ferdig på jobb, bilen pakket, bare hente guttungen i barnehagen og turen kan starte. Alt går utmerket helt fram til Gudvangen. Så kjører vi inn i Gudvangstunnelen. Tunnelen har en liten stigning hele veien så man må gi litt ekstra gass for å ikke miste farta. Bare noen hundre meter inn i tunellen hører jeg en ufin - PANG! Motorlyden endrer seg fra en fin diesel brummmm til skrikende BRRRRRRR. Oi, sjit, hva var det for noe!?! Guttungen som har vært veldig opptatt av monstertrucker i den siste tiden, ser på meg med store øyne og spør - er det monstertrack vi har når? ..Eemm..tja, kanskje... og jeg rekker ikke å tenke tanken ferdig før jeg kjenner at motoren går i nødmodus... Tunnelen er så smal og trang at der er det ikke trygt å stoppe for å sjekke hva som har skjedd så det er bare håpe på at bilen klarer resten av stigningen som er på ca. 10km igjen.

Heldighvis kommer vi ut av tunnelen. Etter en liten sjekk ser jeg at eksosen er knekt nesten rett etter turboen. Dette gir en veldig uvant lyd som i første øyeblikk skremte meg skikkelig. Ok, det blir jo bare tøff med sånn lyd så ikke noe stress å kjøre videre. Etter omstart går motoren fint igjen men etter bare noen få kilometer går den i nødmodus igjen og kommer aldrig tilbake... Jeg sjekket alle vakumslangene, koblingene uten at det ga noe resultat. Så det ble en lang og kjeeedelig tur med bare 25% av motorkraften.

Eksosen kuttet nesten som med kniv...

Image

Det første jeg borde ha gjort var å koble motoren til VAG-COM for å finne feilen men så begynte jeg å søke på egenhånd. Skiftet N75 ventilen og vips - motoren gikk fint igjen. Hehe så enkelt, tenkte jeg, men bare noe få dager sendere gikk motoren i nødmodus igjen. Da skiftet jeg aktuatoren og motoren gikk fint igjen i noen dager... Så tok jeg av turboen og sjekket geometrien - alt så ok ut. Så sjekket jeg alle kontaktene og ledningene uten å finne noe feil. Skiftet noen vakumslanger og da gikk motoren fint igjen. Alt var helt fint til siste feriedagen. Rett før vi skulle reise tilbake til Bergen, gikk motoren i nødmodus igjen... Da var det bare å ta telefon til folk med vag-com. En halvtime senere var problemet lokalisert og fikset... Det viste seg at det var to brudd på ledningen som styrer tenninga... Nytt ledning og motoren går nå som den skal.

Tenker nå å koble opp mobilen med bluetooth sånn at jeg kan følge litt med og lokalisere feilenen litt lettere.

Så ble det gjort en del andre ting på bilen i løpe av sommeren.

Endelig ble andregiret fikset. Det håppet stadig ut av andre gir ved motorbrems. Ikke noe stort problem men iriterendes i bratte nedoverbakker.
Jeg var litt spent på hvordan pluggen skal se ut etter 2,5 år med TDI. Og det var ikke så ille som jeg hadde forventet. Han som reparerte girkassen sa at han kunne ikke se noe tudelig slitasje så det lover jo bra. De siste årene har jeg kjørt med Swepco 201 transmisjonsolje, men nå byttet jeg til Swepco 210.

Image

I samme slengen ble også servoslangene byttet.

Image

Image

Image

Det ble også noen andre småting fikset på bilen - nytt lysbruter, ny speedometervire.

Og endelig fikk jeg satt på underleppe. Den ble kjøpt samme dag når jeg kjøpte bilen for snart 8 år siden men så ble det aldri tid til å sette på leppen... Denne jobben ble alltid utsatt men så nå kom dagen og endelig kom leppen på lass. Har vurdert å ha den i bilens farge men er litt usikker. Time will show..

Image

Underleppe i bilensfarge (PS versjon). :roll:
Image

Og sjefen på sin plass som alltid.

Image

Kjekt med litt hjelp.

Image

Og når "alt var fikset" så ble det en liten liten tur.

Image
Martins
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Nice!! Svart leppe er helt rett
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Fikk forresten et glimt av denne igår på Minde. Bra driv med TDi ser det ut til :)
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

Definitivt svart leppe.

Godt du fikk motoren i orden, og at det tross alt ikke var verre.

Må innrømme jeg følger litt ekstra med på denne, gammel Bodø-bil som den er :-)
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

hansstef wrote:Fikk forresten et glimt av denne igår på Minde. Bra driv med TDi ser det ut til :)
Ja, det stemmer, var der i går. Hold på å kjøre over en saktegående Landcruiser :P
OddN wrote:Definitivt svart leppe.

Godt du fikk motoren i orden, og at det tross alt ikke var verre.

Må innrømme jeg følger litt ekstra med på denne, gammel Bodø-bil som den er :-)
Da må jeg sikkert gjøre noe med grillen som ser gråaktig ut i forhold til leppen som er ganske svart.

Jeg prøver å samle historikk på bilen men det er ikke lett når det har vært 14 eiere bare her i Norge. Bilen ble importert i 1987 og i løpe av sine 33 år har den gått gjennom mye forskjellig både når det gjelder steder den har vært i og ting som har blitt fikset, oppdatert på den. Den er absolutt det motsatte av "original look". Her er det miks av nesten alt, både på godt og vondt...

Det hadde vært spennende å få tak i den første eieren i utlandet.
Martins
hansstef
-
-

Post by hansstef »

martins.macs wrote:
Da må jeg sikkert gjøre noe med grillen som ser gråaktig ut i forhold til leppen som er ganske svart.
Polytrol fra Owatrol er fin å fange opp igjen fargene med.
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

martins.macs wrote: Bilen ble importert i 1987 og i løpe av sine 33 år har den gått gjennom mye forskjellig både når det gjelder steder den har vært i og ting som har blitt fikset, oppdatert på den.
Akkurat. Derfor den hadde såpass "nytt" YE skilt altså.

Når det gjelder tidligere eiere regner jeg med du har vært i kontakt med biltilsynet. De har komplett eierhistorikk for den tiden bilen har vært i Norge i alle fall. I Tyskland vet jeg de er litt strengere på sånnt...
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

hansstef wrote:
martins.macs wrote:
Polytrol fra Owatrol er fin å fange opp igjen fargene med.
Takk for tips! :)
OddN wrote:
martins.macs wrote: Bilen ble importert i 1987 og i løpe av sine 33 år har den gått gjennom mye forskjellig både når det gjelder steder den har vært i og ting som har blitt fikset, oppdatert på den.
Akkurat. Derfor den hadde såpass "nytt" YE skilt altså.

Når det gjelder tidligere eiere regner jeg med du har vært i kontakt med biltilsynet. De har komplett eierhistorikk for den tiden bilen har vært i Norge i alle fall. I Tyskland vet jeg de er litt strengere på sånnt...
Ja jeg har fått listen med alle eiere her i Norge men har ikke lykkes å få kontakt med de ennå.

Kjøpt Reg.dato Navn og adresse

1. 1G 02.11.87 Navn Etternavn, 8010-BODØ

2 12.07.99 NY 19.07.99 Navn Etternavn, 8140-INNDYR

3 AV 04.06.04 DISTRIKT : 521 BODØ

4 28.12.04 SM SKIFTE, 8001-BODØ (luere litt på hva betyr SM SKISFTE?)

5 04.08.05 NY 04.08.05 Navn Etternavn, 8146-REIPÅ

6 AV 29.12.05 DISTRIKT : 521 BODØ

7 10.03.06 NY 17.03.06 Navn Etternavn, 8890-LEIRFJORD

8 AV 22.06.06 DISTRIKT : 513 SANDNESSJØEN

9 13.08.06 NY 17.08.06 Navn Etternavn, 8665-MOSJØEN

10 AV 17.10.06 DISTRIKT : 511 MOSJØEN

11 16.10.06 NY 19.10.06 Navn Etternavn, 8658-MOSJØEN

12 06.09.07 NY 10.09.07 Navn Etternavn, 8700-NESNA

13 21.05.08 NY 04.06.08 Navn Etternavn, 8800-SANDNESSJØ

14 12.09.08 >NY 26.09.08 MACS MARTINS, 5014-BERGEN
Martins
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

jeg tror SM betyr : salgsmelding, altså at bilen har byttet eier, men ikke vært registrert.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Doka84
-
-
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658

Post by Doka84 »

Hei, SM SKIFTE betyr salgsmelding på bakgrunn av skifteattest etter bortgang (død) av tidligere eier.
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
OddN
-
-

Post by OddN »

Doka84 wrote:Hei, SM SKIFTE betyr salgsmelding på bakgrunn av skifteattest etter bortgang (død) av tidligere eier.
Jepp, stemmer det. Grunnen til at det spesifiseres, er vel at det da ikke skal betales omregistrering.

Og jeg husker denne ifra første Bodø-tida. Men ser jo at den har vært innom både Inndyr og Reipå og, begge bare et lite steinkast unna her jeg bor nå... Hadde nesten vært artig å fått navnene på mail... kanskje det faktisk er noen jeg kjenner...
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

På tide med en liten oppdatering. Høsten har vært ganske kjedelig med lite spennende kjøring men nå på slutten av desember ble det et par småtur og litt kvalitetstid i garasjen.

Den siste tiden kjente jeg mer og mer dødgang på ratte så noe måtte gjøres. Startet med tannstang noe som var egentlig i ganske ok stand. Synderen var universalleddet som virket ganske normalt og var ikke så veldig utslitt men allikevel skapte masse dødgang på ratte. I samme slengen byttet jeg alle gumidingser.

Image

Den gamle så greit ut med første øyekast men det var nok ganske mange sprekker i de allikevel.

Image

Nye gummidingser på plass og nytt universalledd så styringen har blitt mye bedre nå.

Image

Så fikk jeg en stygg overraskelse når jeg tenkte å sjekke festepunkter for settebelter framme.. Da ble det litt sveising også denne gangen :(

Image

På siste turen over fjellet merket jeg at vinterdekkene mine har blitt veldig dårlige og harde så da var det bare å bestille nye dekk. Gikk for Hakkapeliitta R2 og forskjellen er merkbar. Bilen er mye mer stabil på is og snø nå.
I samme slengen ble de også byttet bremseskiver og klosser framme begge sider.

Da var det på tide å ta noen småtur i skogen.

Image

Image

Kjenner at jeg har mer og mer lyst (behov) for Syncro, men guttungen mente at det skal gå fint med en relativt lav 2WD, bare trenger litt drahjelp..

Image

Så kom kulda og snøen. Det ble noen fine turer langt inn i skogen med små grus veier med nesten ingen trafikk.

Image

Noen steder var veien veldig smal og tydelig at det var ingen som brukten den om vinteren.

Image

Image

På en av skogsturene fikk jeg en liten - oi, shit opplevelse. Hadde tenkt en liten tur på butikken sammen med guttungen men så fikk vi lyst til å ta en liten tur i skogen igjen. Hadde kjørt ca. 2 mil inn i skogen og kjente at veien blir smalere og smalere. Så klarte jeg å kjøre meg fast. Med litt graving så klarte vi å komme oss ut men det tok sin tid. Så oppdaget jeg at jeg har faktisk glemt mobilen hjemme. Ingen viste hvor vi var, ingen mobil og ute var det rundt -15. Bra at det gikk bra men det er litt skremmende å tenke på hva som kunne skje hvis vi hadde blitt sittende fast eller noe hadde skjedd med bilen.

Image

Image
Martins
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Jeg tror han guttungen din har det ganske greit! :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Med en syncro hadde du bare kjørt enda lenger inn i bushen før du satt fast ;-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Bilen nesten klar til en litt tildlig og litt lengre sommertur denne gangen. Godt (over)lastet med kone, barn og ting man helt sikker kunne la stå hjemme...

Image

Fin start på "sommerturen" med en liten snøstørm oppe på Haukeli.

Image

..og første morngen med is på rutene. Da er det bare å sette farta for å komme lengre ned til varmere strøk!

Image

Bay, bay rainy europe! Gibraltar sett fra "andre siden" :)

Image
Martins
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Wow, mer bilder håper jeg!
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
martins.macs
-
-

Post by martins.macs »

Needforspace wrote:Wow, mer bilder håper jeg!
Det er litt dårlig tilgang på nettet så en bildeoppdatering kommer sikkert etter vi har kommet hjem :)

Image

Image

Image
Martins
Post Reply