Automat-Coachen Manfred

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: Automat-Coachen Manfred

Post by OddN »

Etter litt frem og tilbake med en annonsør på the Samba ser det ut til at jeg blir eier av en strøken svart dashbordpolstring. Med litt finstudering av USPS sine begrensninger ble ikke frakta så avskrekkende. Det viser seg at de har en begrensning på lengde på 60". Selve dashbordpolstringen er ca 59,5" langt så da er det ikke mye å gå på. Men med litt kreativ innpakking gikk det å få pakken under de magiske målene.

Skal bli godt å få vekk det skranglete kartbordet :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Baksetet. Trenger som det så alt for godt vises her tre grå nakkestøtter:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Og så var det klappsetet:

Image

Har braketter til begge sider, så da monterer jeg begge:

Image

Har også fått tak i nytt teppe til rundt passasjersetet så da får jeg bort dette:

Image

Det nye teppet er imidlertid fra en Bluestar, så det har ferdige hull til klappsetebraketten. Passer bra å ta begge deler samtidig :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Så da blir det etter planen slik:

Image

Har GL-trekk og armlener til klappstolen, sånn at det blir likt.

Det ser imidlertid litt uvant ut med Multivanløsning uten bord, og det eneste jeg har der er et slikt:

Image

Får vurdere og se hva jeg gjør...
OddN
-
-

Post by OddN »

Når det gjelder de nedre festene til klappsetet så tenker jeg at jeg monterer de på langs, som nevnt tidligere. Ser for meg å monterer blindmuttere i forhøyningene i gulvet, og så skru brakettene i disse med forsenkede skruer. Da er det ingen fare for at dette vil kunne skade tank eller kabler som går på undersiden. Var litt skeptisk til å skru noe rett igjennom gulvet med karosseriskruer, som da ville fått en spiss på undersiden, som igjen kunne gjøre skade hvis noe står og vibrerer. Må bare ha stopper på borren når jeg lager hullene :-)

Noen som har kommentarer på fremgangsmåten?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Gikk fint for meg når jeg borret sånn for festet til R&R benken min.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Gikk fint for meg når jeg borret sånn for festet til R&R benken min.
Men sto den så lang frem at den kunne komme i konflikt med tanken? Dilemmaet her er jo at tanken ligger klint opp i gulvet og klaringen er mer eller mindre bare høyden på profilene i gulvplata...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Ja, var ikke så langt ned på tanken, men nok til at jeg ikke måte kappe de relativt korte skruene. Nå er det jo ikke noe nytte i den delen av skruen som er gjennom blekket og ned mot tanken, bare den delen som sitter i blekket, så å kappe den når du har fått "gjenger" nedi der kan være lurt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er også en mulighet. Må sjekke om det er plass til sånne blindmuttere først. Tanken med de var i første omgang at det da ikke blir noen skarpe kanter under. Hva som er sterkest er jeg ikke sikker på, fire alu blindmuttere i for eksempel M4 eller fire karosseriskruer i tilsvarende dimensjon.

Nå er det uansett ikke den helt store belastningen på disse festene. Vekta av setet (med passasjer) hviler riktignok på brakettene, og det blir noe belastning sideveis på grunn av vinkelen mot det øvre festet, men jeg regner med at uansett fremgangsmåte er det godt nok.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har forresten hatt av sidepanelene både i bagasjerommet og de to skrå ved baksetet, og her er ikke antydning til rust innenfra. Regner med det er lurt på behandle skjøtene fra baksiden så snart som mulig med noe penetrerende tynnstoff.

I bunnen av kanalen bak skyvedøra, altså det man ser innenfra med panelet av sto det litt vann, ca 1-2 cm dypt, lurer på om det har kommet inn gjennom naglene til Carat-planken? Det må i allefall sjekkes nærmere.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Blir en anelse grønn i ansiktet når jeg ser bilder av baksetet ditt... har du et ekstra i reserve? Forresten har jeg ikke festebrankettene som skal til heller...
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

OddN wrote:...

Nå er det uansett ikke den helt store belastningen på disse festene. Vekta av setet (med passasjer) hviler riktignok på brakettene, og det blir noe belastning sideveis på grunn av vinkelen mot det øvre festet, men jeg regner med at uansett fremgangsmåte er det godt nok.
Regner du ikke med at det kan oppstå litt vridning når du påfører innspent person x antall G i svingene?

Man får jo rimelig sterke nagler hvis det er plass nok under til å poppe f(..hyssjda..)nskapen på plass?
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

hansstef wrote:
OddN wrote:...

Regner du ikke med at det kan oppstå litt vridning når du påfører innspent person x antall G i svingene?

Man får jo rimelig sterke nagler hvis det er plass nok under til å poppe f(..hyssjda..)nskapen på plass?
Joda, det blir selvsagt noe belastning i svinger, men med 4 skruer per brakett, og dermed 8 per sete regner jeg med det er nok. Har blindmuttere i M4, M5 og M6 i allefall...
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Blir en anelse grønn i ansiktet når jeg ser bilder av baksetet ditt... har du et ekstra i reserve? Forresten har jeg ikke festebrankettene som skal til heller...
Nei. dessverre. Sånne GL-bakseter vokser ikke på trær. Dette tror jeg at jeg har eid før, mener det var dette jeg hadde i Bluestarsyncroen før den ble Bluestar, men det vet kanskje Bugman...

Disse setene er sjeldne i Norge siden de aller fleste T3'er var kombinertbiler her. Noen GL'er ble importert som minibusser, hvor de godkjente fire i bredden i de to bakerste radene, og da hadde de sånnt baksete. Ellers er det bare å tråle ebay.de, evt ta turen til Sverige, hvor ganske mange Coacher ble importert med GL-seter.

Fester skal da alle Caraveller ha i sidene, det eneste du trenger i tillegg til pute og rygg er de to spesialskruene som låser ryggen i overkant. Og så belter da...
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg har ikke Caravelle, hadde heller ikke fester til kombibenken, har sveist de inn selv... jeg er forsåvidt fornøyd med kombibenken, de som sitter i den til daglig er begge under 4 år og sitter i noen svære stoler som er stroppet fast baklengs i benken... de har ikke noe behov for armlener:-P
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:Jeg har ikke Caravelle, hadde heller ikke fester til kombibenken, har sveist de inn selv... jeg er forsåvidt fornøyd med kombibenken, de som sitter i den til daglig er begge under 4 år og sitter i noen svære stoler som er stroppet fast baklengs i benken... de har ikke noe behov for armlener:-P
Ja det var sant. Er vel den 82- Transporteren du snakker om. Jeg var litt snar og leste bare teksten i avataren din hvor det står T3 Coach... :oops:
OddN
-
-

Post by OddN »

Fikk bursdagsgave ifra ungan:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Har fått byttet den ødelagte teppebiten i dag. Så nå er det lettere å se nøyaktig hvor jeg må bore hull til klappsetebraketten:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er de øvre brakettene montert, har også bestilt noen foringer for å ha i de nederste, sånn at det ikke skal skrangle. Husker det var litt lyd ifra disse i Bluestaren.

Og har begynt å bytte trekk på klappsetet. Fra sånn:

Image

Via sånn:

Image

Og sånn:

Image

Og i morra tar jeg ryggen.

Får disse putene til overs. En bunn:

Image

Og en rygg:

Image

Dette er Multivan 88-91 og standard Joker om jeg ikke tar feil.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er ryggen også montert. Ble selvsagt litt plaget, en av skruene til armlenene var knekt inni braketten, og måtte borres ut. Men etter litt iherdig jobbing med bor, utdrager og gjengeverktøy var alt i skjønneste orden.

Image

Har montert et standard topunktsbelte foreløpig, og det var det VW hadde den gang da. Bluestar/LLE'ene hadde riktignok topunkts rullebelte, men det hadde egentlig vært bedre med trepunkt. Er det noen som har prøvd å montere noe sånt? Det er jo to hull for frambeltet i B-stolpen, kanskje man kunne brukt det andre til noe...
OddN
-
-

Post by OddN »

Etter middag i dag ble det jammen tid til litt servicearbeid. Nå har motoren fått ny olje, oljefilter, luftfilter, plugger og fordelerlokk. Bare velstand med andre ord.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Du ringer MEG den dagen du selger denne bilen. Sånn, jeg sa det først ;)
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

hansstef wrote:Du ringer MEG den dagen du selger denne bilen. Sånn, jeg sa det først ;)
Har jo nettopp kjøpt den :-)

Og begynner å få den sånn som jeg vil ha...
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

hansstef wrote:Du ringer MEG den dagen du selger denne bilen. Sånn, jeg sa det først ;)
blir nok budrunde da :wink:
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-

Post by OddN »

4x4syncro wrote:
blir nok budrunde da :wink:
Dere må bare begynne å by... men bud lavere enn registreringsnummeret blir umiddelbart forkastet :-)

Nei, kan nok ikke selge denne...
Post Reply