Voldsomt kjølevæskeforbruk. 2.5tdi oppd. Det var vannpumpa.
-
Taxus_baccata
- Car: \97 t4 ombygd til 01/02 syncro, 2,5 TDI
Voldsomt kjølevæskeforbruk. 2.5tdi oppd. Det var vannpumpa.
Har hatt bilen siden februar 12, og første gang jeg måtte etterfylle kjølevæske var på sommeren samme år. Etter det gikk det ganske lenge, men så begynte det i mai, og da var det først 7.5 dl ca som måtte etterfylles (fylte med vann opp til max, en mekaniker som sa det gikk fint, måtte bare passe på å fylle på med riktig kjølevæske etterhvert.) Nå har jeg kommet litt ut av tellinga, men det er ganske mange liter væske som bare forsvinner. Vi finner ikke noe tegn på lekkasje oppi motorrommet, ikke noe vått under. Det er ikke vann i olja, og nivået har holdt seg jevnt (bytta olje i våres en gang). Den er helt fin og jeg sjekker den ganske ofte for å være sikker.
Har søkt litt rundt her inne, men blir ikke stort klokere. Kan vannet bli blåst ut med eksosen? Eksosen er som den har vært hele tiden forøvrig, ikke noe nytt der.
Noen som har noen tips og tanker rundt dette voldsomme vannforbruket? (Fyller jo hver 10 dag omtrent..! uavhengig av hvor mye bilen brukes også).
Har søkt litt rundt her inne, men blir ikke stort klokere. Kan vannet bli blåst ut med eksosen? Eksosen er som den har vært hele tiden forøvrig, ikke noe nytt der.
Noen som har noen tips og tanker rundt dette voldsomme vannforbruket? (Fyller jo hver 10 dag omtrent..! uavhengig av hvor mye bilen brukes også).
Last edited by Taxus_baccata on 16 Nov 2014, 23:31, edited 1 time in total.
Re: Voldsomt kjølevæskeforbruk. 2.5tdi
Når du utelukker vann i olja, og lekkasje, så er det igjen at vannet går i sylinderne, eller lekker ut på eksosmanifold slik at det fordamper.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Jeg frykter vannpumpa di. Ikke alltid like lett og se, men går den til helvete går toppen din samma veien. Og det blir dyrt... Sjekk opp denne du. De er forøvrig kjent for IKKE å være skuddsikre og bør byttes hver 90k sammen med tannreim. Jada, Møller sier fortsatt 120k mot bedre vitende.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
Har du tidstyring på eber? På min sprakk ene palstkoblingen (vakumventil) å det var faktisk umuligt å se til man satte trykk på over natta å så på det dagen etter. brukte vel ca 5 liter i uka på det verste, men umuligt å se hvor det kpm fra.
Har du tidstyring på eber? På min sprakk ene palstkoblingen (vakumventil) å det var faktisk umuligt å se til man satte trykk på over natta å så på det dagen etter. brukte vel ca 5 liter i uka på det verste, men umuligt å se hvor det kpm fra.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
Taxus_baccata
Ai.. er en god liter i uka (og tilsynelatende stigende) forenelig med det?BREDA wrote:Når du utelukker vann i olja, og lekkasje, så er det igjen at vannet går i sylinderne, eller lekker ut på eksosmanifold slik at det fordamper.
Jeg er usikker ift vannpumpa, men mener den ble bytta da regreim og dieselpumpereim ble bytta. Bilen sto i ett år etter det og var nettopp fikset opp da jeg overtok den. I mai 2013 tok dieselpumpereima kvelden, men det fikk svogeren min (som jeg kjøpte den av) argumentert til at gikk på garanti. Akkurat HVA som ble bytta da aner jeg ikke, tipper det bare var dieselpumpereima.
Urk. Synes det er noe med den bilen hele tiden. Servoen hyler også. Blakk som ei kjerkerotte og ingen som kan hjelpe meg pr nå heller.
-
Der Postmeister
- -

Du kan trykkteste systemet. Er det en større lekkasje som jo dette ser ut til å være kan du i alle fall få utelukka slik som vannstusser, pumper, skjøter etc på en grei måte. Evt finne de...
Dette er relativt enkelt utført og bør ikke koste stort.
Dette er relativt enkelt utført og bør ikke koste stort.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

Noe slikt brukes da:
http://www.automateriell.no/verksteduts ... /zeca-415/
Kobles på expansjonstanken og pumpe opp trykk. Så kontrollerer.
http://www.automateriell.no/verksteduts ... /zeca-415/
Kobles på expansjonstanken og pumpe opp trykk. Så kontrollerer.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Taxus_baccata
Hah! Lekker ikke nei. Vel. JO. Den lekker. Jeg har observert det før men fått beskjed om at det må være noe annet. I dag fylte jeg på frostvæske iom at temperaturene har droppet endel og jeg bare har fylt på vann. Dessuten er det helt tørt ute, og det har vært godt lys og geez, det drypper. ANER ikke hvor det kommer fra for det samles opp i den plata under og drypper derfra og ned på bakken. Eller grusen eller whatnot. Sjekka oppi motorromet, innimellom alt jeg kom på, men ser ikke noe fuktighet der, så det må være under en plass da..? Er det termostathus med pakning på det systemet der? (Jeg har ikke blitt kjent med denne bilen sånn som jeg ble med de ennå mer feilbefengte e34 jeg hadde før.. men der rant jo omtrent all væska ut da pakningen til termostathuset tok kvelden. Dessuten var det noe tull med systemet inne i bilen, det blåste ut vanndamp inn i kupeen. Det fiksa jeg med sånn hissig radiatortetning.)
Er litt frista til å helle på noe sånt for å se om det hjelper, MEN hvor mye ugagn kan det forårsake hvis det er noe helt annet som er galt?
Er litt frista til å helle på noe sånt for å se om det hjelper, MEN hvor mye ugagn kan det forårsake hvis det er noe helt annet som er galt?
-
Der Postmeister
- -

Du får ta av plata under og se derifra da. Er det så ille som du sier bør det absolutt kunne spottes. Og er det det jeg trur, noe jeg håper det ikke er, lekker det mest rundt enden av motoren ved høyre forhjul.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Taxus_baccata
Hysj da.. Det er på høyre siden det ser ut som det kommer ned. Hva er det du tror det er? 
-
Der Postmeister
- -

Vannpumpa som jeg allerede har nevnt. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Taxus_baccata
Ah, haha, ja. Huff. Det er jo sant. Men det er jo megateit om den har tatt kvelden nå da.. Er jo logisk når du sier det.Der Postmeister wrote:Vannpumpa som jeg allerede har nevnt.
-
Taxus_baccata
Forresten, jeg har lagt merke til at lokket til ekspansjonstanken sitter mye løsere når jeg skal ta det av for å etterfylle enn hva det gjorde for en mnd siden. Det satt jo så godt fast at jeg såvidt fikk det av. Nå sitter det mye løsere på. Har det noe med noe som helst å gjøre? Og er det kun lekkasjen som er indikator på vannpumpestreik?
Når det er lekkasje i kjølesystemet, så blir det ikke noe trykk der, da sitter lokket løsere.SabelVoon wrote:Forresten, jeg har lagt merke til at lokket til ekspansjonstanken sitter mye løsere når jeg skal ta det av for å etterfylle enn hva det gjorde for en mnd siden. Det satt jo så godt fast at jeg såvidt fikk det av. Nå sitter det mye løsere på. Har det noe med noe som helst å gjøre?
-
Taxus_baccata
Ja, men lekkasjen har vært der lenge, og blitt forverret i sommer. Det startet skikkelig i mai.BREDA wrote:Når det er lekkasje i kjølesystemet, så blir det ikke noe trykk der, da sitter lokket løsere.SabelVoon wrote:Forresten, jeg har lagt merke til at lokket til ekspansjonstanken sitter mye løsere når jeg skal ta det av for å etterfylle enn hva det gjorde for en mnd siden. Det satt jo så godt fast at jeg såvidt fikk det av. Nå sitter det mye løsere på. Har det noe med noe som helst å gjøre?
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Prøv å sett trykk på kjølesystemet ved kald og varm motor så ser du mest sannsynlig lekkasjen.
Rett under dyse 1 og 2 er det en kjølevæskeflens i "plast" som kan ha sprukket, kjent vw problem. Ellers er det å se under og over etter lekkasje, minker det når bilen står i ro? Lukt inni bilen?
Ellers som postmannen sa så er jo vannpumpa også en syndebukk.
Rett under dyse 1 og 2 er det en kjølevæskeflens i "plast" som kan ha sprukket, kjent vw problem. Ellers er det å se under og over etter lekkasje, minker det når bilen står i ro? Lukt inni bilen?
Ellers som postmannen sa så er jo vannpumpa også en syndebukk.
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Ta av dekselet under motor og sjekk over oljefilter, der sitter det en varmeveksler med kjølevann med 2 tynne slanger, disse kan lekke
-
Taxus_baccata
Jeg mener bestemt at de slangene er sjekket, men jeg skal sjekke igjen.. tror jeg kan klare det selv, evt få samboeren min til å hjelpe meg litt.
Problemet mitt er at vi ikke har penger til å få gjort noe som helst med bilen, så det er ganske så håpløst pr nå. Pappa har blitt uventet syk (kreft er noe dritt..) og ble operert i går, han er den eneste som har villet hjelpe meg, og uten han hadde jeg ikke fått gjort noe særlig i det hele tatt. Men nå er det jo åpenbart ikke en mulighet på en god stund, så jeg må klare å ordne opp selv uten å belemre han.
regreima ble bytta i 2008, så der har jeg vel ikke noe valg annet enn å bytte uansett! Hjelpes. Dette blir moro.
Problemet mitt er at vi ikke har penger til å få gjort noe som helst med bilen, så det er ganske så håpløst pr nå. Pappa har blitt uventet syk (kreft er noe dritt..) og ble operert i går, han er den eneste som har villet hjelpe meg, og uten han hadde jeg ikke fått gjort noe særlig i det hele tatt. Men nå er det jo åpenbart ikke en mulighet på en god stund, så jeg må klare å ordne opp selv uten å belemre han.
regreima ble bytta i 2008, så der har jeg vel ikke noe valg annet enn å bytte uansett! Hjelpes. Dette blir moro.
-
Der Postmeister
- -

Au! Da er du på overtid. 5år/90000km avh av hva som kommer først er absolutt å anbefale. Vet møller fortsatt går mot bedre vitende og sier 120000km, men vi som har skrudd disse vet risiko for havari er stor etter 90k.
Her vil jeg anbefale deg å parkere og ta en skikkelig kontroll samt bytte reimer og vannpumpe så fort som mulig.
Her vil jeg anbefale deg å parkere og ta en skikkelig kontroll samt bytte reimer og vannpumpe så fort som mulig.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Taxus_baccata
HELDIGVIS sto bilen i et år (det var derfor jeg fikk dieselpumpereima på garanti. Det kunne bekreftes av verkstedet at bilen ikke hadde vært i bruk og bla bla.) Men joda, tror den har gått ca 80000 siden forrige bytte, men det er jo 6 år siden, så det er jo akkurat i grenseland dette her. Driver og samler inn anbud nå og prøver å finne ut åssen jeg skal få skrapa sammen 15k til den herligheta der (må jo ta servoreima i samme slengen). Er redd utgiftene blir ennå høyere også, men det vil tiden vise.) Jeg tror bilen ble ombygd og så ble regreima og det bytta etterpå nemlig. Originalt hadde jo ikke bilen 4wd, eller ac.Der Postmeister wrote:Au! Da er du på overtid. 5år/90000km avh av hva som kommer først er absolutt å anbefale. Vet møller fortsatt går mot bedre vitende og sier 120000km, men vi som har skrudd disse vet risiko for havari er stor etter 90k.
Men ja, så var det den servoen. Prøver å finne ut hva som er greia der. Må jeg ta servopumpa i samme slengen?
Den bilen her er et tapsprosjekt, hoho.
-
Der Postmeister
- -

Du er langt over grensa... Servoreima må av når tannreima byttes, så den trenger du ikke bekymre deg over. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Dumt at du bor så langt vekke frå meg. Skulle gjerne ha hjelpt deg.men litt klarer du nokk å sjekke sjølv.å ta ned botn plate er enkelt.4 skruer.å tipper du har ei lomme lykt på lur. Da klarer du å sjekke ganske så masse:) kan og vere lurt å flytte ut grillen får å sjekke alt av slangar koplingar osv.lykke til:))
Arild
T4 02mod 151hk tdi
T4 02mod 151hk tdi
-
Der Postmeister
- -

Fire bolter OG to muttere. De pleier folk og glemme hvis ikke vulken i feste allerede har sleppt taket. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Taxus_baccata
Her er det borret opp nye, provisoriske greier, så det er vel 4 bolter ja.
Interessant observasjon, om det er fordi jeg nå sliter med trykket..? Jeg fylte opp med kjølevæske i går, så sjekka jeg igjen i dag, og det er jo langt under min-merket. Den bruker normal tid på å bli varm, den har pleid å få litt lunk i systemet etter 4-5km, og så kjenner jeg at det faktisk er litt varmere sånn etter 6-8km ish.)
Jeg har ikke hatt noe annet valg enn å kjøre den til og fra bhg med ungene. (den andre bilen vi har rommer ikke 3 barn, alle barna er under 20kg og sitter i bilseter. Det er ikke plass til mer enn 4 hvis vi kobler ut airbag og har yngste foran heller. hurra) Jaggu godt jeg har busskort for studenter. Jeg får ta bussen etter de andre, hehe.
Men har i alle fall ordnet nødfinansiering. Så nå håper jeg at det kommer noen anbud inn snart..!
Interessant observasjon, om det er fordi jeg nå sliter med trykket..? Jeg fylte opp med kjølevæske i går, så sjekka jeg igjen i dag, og det er jo langt under min-merket. Den bruker normal tid på å bli varm, den har pleid å få litt lunk i systemet etter 4-5km, og så kjenner jeg at det faktisk er litt varmere sånn etter 6-8km ish.)
Jeg har ikke hatt noe annet valg enn å kjøre den til og fra bhg med ungene. (den andre bilen vi har rommer ikke 3 barn, alle barna er under 20kg og sitter i bilseter. Det er ikke plass til mer enn 4 hvis vi kobler ut airbag og har yngste foran heller. hurra) Jaggu godt jeg har busskort for studenter. Jeg får ta bussen etter de andre, hehe.
Men har i alle fall ordnet nødfinansiering. Så nå håper jeg at det kommer noen anbud inn snart..!
-
Taxus_baccata
Re: Voldsomt kjølevæskeforbruk. 2.5tdi oppd. Det var vannpum
Fikk inn et knallbud som inkluderte bytte av det som skal byttes + 4år/60000km garanti. Pakningene rundt vannpumpa var morkne som rakkern og den begynte å bli slitt. Men typisk nok, bilen min har en forbannelse over seg på dieselpumpefronten, for da de hadde bytta og starta opp så bare stoppa den plutselig. Så var det bolten til dieselpumpa (eller til et hjul der som jeg oppfattet det, her er ikke heelt på nett gitt) som hadde løsnet, så pumpa gikk ikke rundt. Reima blei jo bytta i mai 13 etter havari, og nå var det altså noe rusk med den igjen. ser av tråder her inne at det ikke er et ukjent fenomen for i alle fall t4-eiere? Jeg må ikke betale noe ekstra uanett, fikk lagt på en utgift på 400kr for nytt luftfilter og noen bolter, helt kurrant.
Venter spent på å få bilen hjem igjen nå, leverte den på onsdag, men pga dieselpumpetullet har den blitt stående over helga.
Er det bare et års garanti på dieselpumpe(reim)?
Venter spent på å få bilen hjem igjen nå, leverte den på onsdag, men pga dieselpumpetullet har den blitt stående over helga.
Er det bare et års garanti på dieselpumpe(reim)?