Hei!
Rett før sommeren byttet jeg til nye sommerdekk på bilen. Samtidig byttet jeg litt deler i forstillingen. Påfølgende ble det utført 4-hjuls kontroll på verksted (papirer på dette). Foran ser dekkene knapt brukt ut, mens bak er de tydelig slitt. Bilen går daglig som personbil uten unødvendig høy last. Lang ferietur i sommer dog med 4 sykler bakpå, er vel det eneste belastende jeg kan komme på.. Lufttrykk er ok..
Bør jeg gå på verkstedet som utførte kontrollen? Ser av dataene der at kun forhjulene ble justert, mens bakhjulene hadde samme målinger før og etter.
Mvh
lassemann
Merkelig dekkslitasje bak
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Merkelig dekkslitasje bak
Hvordan slitt og hvilket luftrykk kjører du med? Tilstand på dette kan forklare.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
lassemann
- -

- Car: 2004 T4 Multivan
- Phone: 91114856
Dekkene er likt slitt over hele flaten på begge sider bak. Målte slitasjen til 1,2 mm ca høyere enn fremme. Dekktrykk var 2,5 bar på begge sider. 2,8 foran. Dimensjon på dekk er 215/60-16, type Hankook.Der Postmeister wrote:Hvordan slitt og hvilket luftrykk kjører du med? Tilstand på dette kan forklare.
Som Postmester sier, + dimensjon på dekka er viktig, lavprofil dekk krever litt høyere trykk, om du har litt dekkstrekk enda mer.
Og at bakstillingen ikke er justert betyr lite, det som betyr noe er om det er riktig. Om det alltid har vert bra så har det ingen hensikt å justere det?
Og at bakstillingen ikke er justert betyr lite, det som betyr noe er om det er riktig. Om det alltid har vert bra så har det ingen hensikt å justere det?
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Er det noen justerings muligheter på bakstillingen? Jeg tror ikke det. Kan det være slitte gummiforinger?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
En liten mulighet for å justere litt på spissinga er vel det eneste.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
Sliter med det samme på min, der er nok skeive bærebruer, en arv etter forrige eiers grøftetur problemet. Syncro min da, som "spiser" abs ringer+ større dekkslitasje bak.
Sliter med det samme på min, der er nok skeive bærebruer, en arv etter forrige eiers grøftetur problemet. Syncro min da, som "spiser" abs ringer+ større dekkslitasje bak.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Jeg har en gang brekksladda rett inn i en fortauskant, etter det gikk Feliciaen litt på skakke forover, minner om slik mange amerikanske pickuper av en eller annen grunn ruller bortover veien...
T4 har vel seperate bærebruer bak? Da kan slitte foringer resultere i gal spissing, men slik informasjon står på hjulstillingspapiret.
Alternativt kan tilstanden ha forverret seg i etterkant...
T4 har vel seperate bærebruer bak? Da kan slitte foringer resultere i gal spissing, men slik informasjon står på hjulstillingspapiret.
Alternativt kan tilstanden ha forverret seg i etterkant...
-
lassemann
- -

- Car: 2004 T4 Multivan
- Phone: 91114856
Hmm, kjøpte denne bilen for fire år siden. Den hadde da gått ca 84k km. Nå viser telleren 181k km. Dette er min tredje T4 og problemet med dekk slitasje bak har jeg ikke hatt før. Som regel bytter jeg fordekk med bakdekk når halve levetiden er gått fordi drivhjulene sliter mer på dekk enn de passive hjula bak. I juni i år hadde jeg bilen på firehjulskontroll med justering. Hadde avvik foran naturligvis, fordi jeg hadde byttet begge endeleddene. Bak lå bilen innenfor målene. Det er jo merkelig om bakstillingen skal endre seg så radikalt på få måneder. Enter der det dekk kvalitet eller så er det noe annet..
Om det er en tilleggsinformasjon så kan det nevnes at bilen går nå med 0,5-1 dl redusert diesel forbruk i forhold til de forrige Michelin dekka..
mvh
lassemann
Om det er en tilleggsinformasjon så kan det nevnes at bilen går nå med 0,5-1 dl redusert diesel forbruk i forhold til de forrige Michelin dekka..
mvh
lassemann