The Wizardwagon- Min første T3!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
stiankarlsen
Car: Joker 1 - 1989
Phone: 41454851

The Wizardwagon- Min første T3!

Post by stiankarlsen »

Som tittelen sier, så har jeg kjøpt min første T3, som også er min første bil :D

Hentet den ved åndalsnes i går og er storfornøyd. Bilen er en Joker 1 fra 1989. Har ikke så store planer med den, bortsett fra å campe masse og kjøre mye.
Om et år eller to blir den kanskje lyseblå eller mørkebrun, vi får se. Tenker forsåvidt å bytte ut den ene høytaleren (sprengt) og sette inn en liten sub en eller annen plass.

Image

Er egentlig kun 2 som jeg lurte på om det er noen rask løsning på.
1 - Nåla på speedometeret rister fryktelig mellom 40 og 65
2 - Får ikke noe strøm fra sigarettenneren
Last edited by stiankarlsen on 25 May 2015, 02:07, edited 3 times in total.
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Re: Min første T3

Post by Alf Torp »

stiankarlsen wrote:Som tittelen sier, så har jeg kjøpt min første T3, som også er min første bil :D

Hentet den ved åndalsnes i går og er storfornøyd. Bilen er en Joker 1 fra 1989. Har ikke så store planer med den, bortsett fra å campe masse og kjøre mye.
Om et år eller to blir den kanskje lyseblå eller mørkebrun, vi får se. Tenker forsåvidt å bytte ut den ene høytaleren (sprengt) og sette inn en liten sub en eller annen plass.

Image

Er egentlig kun 2 som jeg lurte på om det er noen rask løsning på.
1 - Nåla på speedometeret rister fryktelig mellom 40 og 65
2 - Får ikke noe strøm fra sigarettenneren
Smøre vaieren og vaierstrømpen. Girolje fungerer bra til dette. Manglende strøm i sigarettenneren kan skyldes at noen har slurvet og ikke satt på plass kontakten etter en demontering, dårlig kontakt ett eller annet sted eller defekt sigarettenneruttak.
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Gratulerer med fin bil, den kommer du til å ha mye glede av.
Smør opp wire ved å ta av denne på bakside av speedometer.Fyll forsiktig litt olje inn i wire så renner det ned etter hvert.Prøv dette i første omgang.For å komme til bak på speedometer må du ta av deksel over instrumenthuset.Ta tak i deksel nærmest frontruta og løft opp og dra så litt bakover.Ta vekk ledning og plastikk under der og se om du klarer å løsne wire,hvis ikke så må du løsne 4 skruer som holder hele huset så du kan flytte litt på det.For å løsne wire klemmer du bare på plastikken på den og drar den framover.Da skal den løsne greit.Smør opp!Håper du skjønte noe av dette.
Legg til bosted i avataren din,kanskje en av oss bor rett i nærheten og kan hjelpe deg.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Gratulerer med fin bil.

Speedometerwiren på biler med bakhjulstrekk er drevet av fettkoppen som dekker hjullageret på venstre forhjul. Det er et firkantet hull i fettkoppen, og så er det en firkantet tapp i enden av wiren som stikker ut gjennom hullet og er festet med et klips. Noen ganger blir dette hullet slitt, slik at wireenden glipper. Hvis det ikke hjelper å smøre wiren, eller bare plassere den litt annerledes oppe ved instrumentet, så kan det hende du må gjøre noe nede ved hjulet. Kanske skifte wire og/eller fettkopp. Uansett er det veldig viktig at du tetter det skikkelig igjen. Originalt er det smurt på en klatt med noe svart tetningsstoff. Det ser ikke så originalt ut, og det er lett å tenke at dette er klint på etterpå, men det skal være sånn. Hvis det ikke er tett, vil det komme vann og støv/sand inn i hjullageret. Sammen med hjullagerfettet vil dette fungere som en slipepasta, og da kan du sikkert gjette hvordan det går med hjullageret. Det er ikke så viktig hva slags stoff du bruker, bare det blir tett.

Jeg klarte ikke å se så mange detaljer på bildet, men en fin original T3 er verd å ta vare på. Særlig en camper. Jeg vil anbefale deg å tenke deg om før du lakkerer den eller gjør noen store ombygginger. Det er vanskelig å spå, særlig om framtida, men jeg er ganske sikker på at det ikke er så mange år til prisene begynner å stige for alvor på disse bilene. Hvis du har brukbart hel originallakk og evt. joker-dekor, så tror jeg det er lurt å beholde den.

Edit: Det bildet var veldig mye tydeligere på PC'n enn på telefonen. Utfra det jeg kan se nå, så mener jeg det vil være galskap å lakkere den flotte bilen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
hafse
Car: T3 Westy
Phone: 90902308

Post by hafse »

Grattis med tøff første bil! :D
2017 Golf GTE
1983 VW T3 Westfalia
Bonden
-
-
Car: T3 Caravelle C Syncro 1990 1,9 TDK
Phone: 41537124

Post by Bonden »

Gratulerer med fin bil! Møtte deg da du var på tur opp Romsdalen på fredag. Jeg var veldig nysgjerrig på hvem som endte opp med denne bilen. Kommer nok til å savne den i lokalmiljøet her hjemme, så du må ta godt vare på den. :-)
Caravelle syncro 1990
1,9 TDK
Svein Gunnar Rydjord
Romsdal
stiankarlsen

Post by stiankarlsen »

Tusen takk dere!

Takk for tips, må prøve. Bor i Trondheim, så om noen vil hjelpe meg litt så hadde jeg satt pris på det :)
Nei, den blir nok som den er i lakken ja, drømte meg bare bort på noen bilder, men anlegget byttes nok ut, i alle fall spilleren og høytalerne foran.

Tusen takk Bonden, skal ta veldig godt vare på den!

En annen ting jeg lurte på, hvordan er det med hevetaket hvis det regner? Kan det fortsatt brukes, eller er det lurest å ha det nede?
kris88
Car: VW T3 California, VW golf syncro

Post by kris88 »

Nice å se flere campere ta turen til Trondheim. Har selv en westfalia camper...

Regner med at det er duken i taket du tenker på. Selvom det ser ut som vanlig "tøystoff" tåler det fint regn så lenge du har impregnert det.
Tror denne fungerer fint: http://www.biltema.no/no/Fritid/Camping ... ng-367506/

Det er forresten overraskende hvor lite våt duken blir når det regner. Kanten fra glassfibertaket dekker godt over duken (så lenge det ikke blåser for mye).
stiankarlsen

Post by stiankarlsen »

Er ikke mye som har skjedd her, men litt er det! Jokeren har fått bryne seg på flere lange campingturer, bl.a til folgefonna og hoddevika, det har den klart med glans :) Utsendemessig er bilen den samme, bortsett fra at jeg har satt på reklame for et klesmerke jeg driver, dette er nå wizardwagon! Reklamen er lagd av folie. I forrige uke fikk jeg montert på takboks og takstativ, så nå er den klar for vinteren, har allerede vært på første tur med snowboard i går :) Jeg var også så heldig å få hjelp av Alf med en diesellekkasje tidligere i år, takk!

Det neste på listen nå er en stige til å ha på bakluka. Vanskelig å nå opp når man er 170... Noen tips til hvor jeg kan få tak i en?

Image

Image
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Stige er det få som har. Enda færre er de som vil selge sine ;) Sjelden vare
Hans Sæle
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Stå på bakhjulet, går bra da?

Sent from my MINT-DG330 using Tapatalk
stiankarlsen

Post by stiankarlsen »

Det er fortsatt ikke høyt nok... Trenger 10-20cm til.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Går stigen sammen med hevetak da ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
stiankarlsen

Post by stiankarlsen »

Vil tro det, men kan hende det blir mye vekt på bakluka? Har et gammelt sykkelstativ som har samme type feste som stigene jeg så når jeg googlet litt rundt.
zapperx
-
-

Post by zapperx »

Sjekk ut Kama fritid. Kan være at de har noe til bobil eller campingvogn som kan passe?
http://www.kamafritid.se/Welcome/Defaul ... rioID=1005

Hang i alle fall noen stiger i butikken dems i Strømstad forrige uke mener jeg...
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

stiankarlsen wrote:Vil tro det, men kan hende det blir mye vekt på bakluka? Har et gammelt sykkelstativ som har samme type feste som stigene jeg så når jeg googlet litt rundt.
Det er ikke vekta jeg tenker på, men om bakluka kan åpnes uten at stigen tar i hevetaket, noen av de stigende jeg har sett bygger ganske mye ut.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

Grattis med ingang i joker klubben!

For å ytre en annen mening når det gjelder disse bilene så startet jeg ut med å tenke at alt burde holdes orginalt, men nå har jeg vel slått fra meg den og tenkt heller at jeg skal gjøre bilen min til "min". At den skal føles som min, og kle meg gir meg mening, uansett om det betyr noen kroner mindre i verdi i fremtiden. Jeg nyter når jeg møter andre med selvinredet og modifiserte løsninger som det har tatt tid og kreativitet å finne på. Kom led lys, farger, felger, senk eller høyning etc. Men naturligvis er det opp deg selv.

Når det gjelder stige, så står det jo en på en av bilene til Winther???(verksted eller noe?) i trondheim som jeg tror hadde tvangssalg av bilene et par uker siden. Hvis den ikke ble solgt kanskje den finnes enda? http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=49840511

Ville ringt og spurt om han har t3 med stige fortsatt, hvis ikke, om han vet hvem som kjøpte den. Sikkert ikke så mange som ser verdien av stigen.
Gulsviking med All-dilla!
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

3/4" stålrør, rørbøyer og et sveiseapparat så lager du en stige selv;-)

Sent from my Doogee Mint using Tapatalk
OddN
-
-

Post by OddN »

Den stigen jeg har på syncroen går i allefall fint sammen med hevetaket. Måtte ha kraftigere dempere på bakluka. Stigen er kjøpt fra Gary Lee i Kanada. Dyr!
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er link til Gary Lee: http://www.telusplanet.net/public/gary2 ... onrack.htm

Ser stigen koster 345$ pluss frakt.
stiankarlsen

Post by stiankarlsen »

Her er det mye som har skjedd siden sist, så mye at jeg ikke har prioritert Stige. Den 12. Oktober var jeg så heldig å få motorhavari og en lang jobb startet. Lette lenge etter motor og tilslutt fant jeg en 96modell passat med 135000 på telleren, den fikk jeg kjøpt for 4500 + prøveskilt for å kjøre den til Gol der jeg bodde dette året. Desverre så kan jeg lite om bil og mekking, har vel aldri skrudd noe som helst før og min første jobb ble å skifte motor :lol:
Det tok tid, men med god hjelp fra forumet og telefonekspertise fra Alf og Bent ble det tilslutt! Jeg rakk dog ikke å kjøre den så lenge før den måtte stå en liten stund igjen. Jeg hadde startproblemer og det viste seg at tennpluggene måtte byttes, så dette ble gjort. Det mest alvorlige var vel at alle bremsene mine var utrolig slitt, samt at den midlertidlige eksosløsningen med slangeklemmer og universalrør datt av.

I dag startet vi hjemme hos Alf med denne jobben. Bremseskiver framme på begge sider, klosser, hjullagre og øvre bærekuler ble byttet samt litt ekstra småfiks inne i bilen. Neste gang skal bremsesko bak, mansjett på venstre drivaksel og etterhvert eksosen også bli byttet, da blir det knall :D Skal poste bilder av prosessen!

Når dette er gjort skal bilen ut på campingtur, skal bo 1,5 måned i bilen på Espeland camping ved Folgefonna i Jondalen, noe jeg gleder meg masse til. Etter campingturen er det flere ting som står for tur, nye støtdempere og tannstang er vel det viktigste. Blir vel aldri ferdig, men det er veldig morro å lære også er det jo litt artig å holde på også!

Benytter sjansen til å takke for utrolig god hjelp fra forumet, uten den hjelpen hadde nok ikke denne bilen vært på veien enda... Tusen takk! :D
Post Reply