Konvertere bensiner til diesel

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Diabloto
-
-

Konvertere bensiner til diesel

Post by Diabloto »

Hei
Har søkt og søkt men finner ikke en god syncro bensiner til diesel tråd eller oppskrift, noen som kan hjelpe?

Hva jeg har fått med meg:
På syncro må tanken byttes ut(hvorfor?)
Forskjellig høyde på gulv til lufting, hvor viktig er det?
Bellhouse(sent på kvelden og jeg husker ikke hva det heter på norsk) må byttes til diesel, samt kappe inngående aksling(hvor mye ca?)
Elektronikk vet jeg ikke? Gløderele? Hvis man vil ha turteller etc, kan man bytte over instrumenter?
Gass vaier lik på bensin og diesel?
Sto noe om motsatt luftinntak, men vet ikke om dette gjelder syncro?
Når man går fra syncro bensiner til diesel, har man plutselig plass til batteri der bak, eller ser det helt annerledes ut?

Takk!
Hans Chr
Gulsviking med All-dilla!
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Konvertere bensiner til diesel

Post by Renax »

Forsjellig høyde på gulv: jeg har lavt gulv og diesel, de første sugedieslene hadde det. Det betyr vel litt dårligere kjøling... med en TDi spiller det nok ingen rolle da de utvikler mye mindre varme i utgangspunktet.
Bellhouse= cluchhus. Byttes til dieseldeler. Samme med inngående aksling og cluchpakken.
Elektronikk på en mekanisk styrt diesel er pinlig enkelt, da kan du i stor del beholde bensinledningsnett. Gløderele kobler jeg til en knapp i dash, enklere og billigere enn orginalløsninga, og enklere å feilsøke og fikse om det slutter å virke.
Turteller vil ikke funke direkte, men om du søker litt rundt så finner du en løsning på det og, lodder inn en motstsnd og kobler om noe...
Luftinntaket er på motsatt side, det løser du fint kreativt når du kommer så langt:-)
Ser ingen grunn til å flytte batteriet bak bare fordi man har plass, men kan jo ha to;-)

Om du har en delebil å ta av er det veldig enkelt, om ikke er det bare å hamstre deler...

Sent from my P6 using Tapatalk
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

På syncro må tanken byttes fordi starteren står på et annet sted, Du må også ha motorbøylene, de er også forskjellige mellom 2wd og 4wd.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Om du har en delebil å plukke fra så er dette plankekjøring. Som de andre nevner så er det en del deler som er forskjellige.

Det lave gulvet er ikke noe å tenke på, i vårt klima får motoren nok kjøling likevel. Og om du går for TDI, så går de så kaldt at det antagelig bare er en fordel.

Et alternativ som er verd å nevne er at det finnes adapterplate for montering av dieselmotor hvor motoren havner i 15 graders vinkel, i stedet for den originale JX-monteringen hvor motoren står i 50 graders vinkel. Dette er primært laget for amerikanske ombyggere, fordi originale turbodiesel-busser nesten ikke ble importert til USA, og dermed er deletilgangen mye verre. Denne 15 graders-monteringen har noen flere fordeler som også kommer oss til nytte. På en syncro kan man beholde bensintanken og bensin-clutchhus. Man kan, i tillegg til de tradisjonelle motorene AAZ, 1Z, AHU osv. også benytte nyere TDI motorer fordi man beholder bunnpanna som hører til motoren. Og i en syncro hvor motoren står dypere i motorrommet, kan man i de fleste tilfeller beholde motorluka som den er. Dette finnes det mange tråder å lese om på the Samba...
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

Tusen takk for masse bra svar!

15graderen er vel egentlig ganske interessant, men kanskje litt sent nå. Men hvis man kan bruke bensin clutchus så regner jeg med at man ikke trenger å forkorte inngående aksling heller?

Er snakk om en ferdig ombygd tdi(1z), med ledningsnett og injection, mens reimhjul osv er jx. Har ferdig lagde motorfester, men disse er jo lagd for å passe på 2wd diesel. Er det stor forskjell på 2wd og 4wd diesel motorbøylene? Finnes det noen quick fiks tro?

For å montere 4wd diesel tank på 4wd bensin, er det egne bensin braketter eller går feste/tank måler osv om hverandre?

Tusen takk igjen!

Hans Chr
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

Hmmz, med disse:
http://www.foreignautosupply.com/parts- ... Df62RaDtEY

Kan man nesten kaste inn hvem som helst 4cylindra tdi motor fra vw som er lagd, eller tar jeg helt feil da? (Må vel ha custom eksos/ledningsnett(gasspedal), og kanskje luftfilterboks). Men veldig interessant?

Og type adapter du snakker om er kanskje f.eks. dette:
http://www.foreignautosupply.com/parts- ... Df62xaDtEY

Selv om det har mulighet for 50 grader og 17.5 grader.

Er vel Kennedy som lager 15graders adapteret. Men dyrt. Men bor store deler av tiden i Usa/canada, og ser innimellom adaptere bli solgt billig på craigslist.
Post Reply