112hk problemer løst?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
egronnes
Car: VW California Exclusive, VW CC, VW E-Golf

112hk problemer løst?

Post by egronnes »

Hei folkens, jeg er ny her og på jakt etter min andre camper. Kjekt å se engasjementet på forumet her.

Hadde en 112 hk coach for 15 år siden. Mens jeg hadde den fikk jeg alltid høre at disse motoren/ toppen var rævva og ville ryke - slik min også gjorde før den ble byttet til en 1.9 diesel.

Nå kikker jeg rundt og ser at det faktisk finnes noen 112-hestere igjen på veien og lurer på om disse har blitt moddet eller bare vedlikeholdt og om det har dukket opp en quick fix siden min tid (rundt 2000)
Last edited by egronnes on 01 Oct 2014, 11:26, edited 1 time in total.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: 112hk problemer løst?

Post by subwoofer »

Ingen quickfix, men det hjelper en del å skifte kjølevæske jevnlig. Holder man olja frisk og olje og vann i tilstrekkelige mengder på riktig sted holder de ganske bra.

Men det er ikke til å stikke under en stol at de fleste av dem har godt av en overhaling etter 250kkm, i likhet med det meste annet slites de jo, og jo lengre de har gått jo mindre sannsynlig er det at de har fått jevnlige oljeskift.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Har pr dags dato aldri hverken overhalt eller bytta en topp på 112i, men har selvfølgelig et par topper og en maskinist på hylla i tilfelle rottefelle. Det som uansett sies er at de normalt holdt 150000 før første rep og ca 100000 km deretter. Mulig jeg har vært heldig og brukt bare maskinister med kmstand mellom skifta. Guda veit, men jeg er nå iallfall større fan av 112i enn Dieseldroga. Når det er sagt, så ser jeg stort potensiale for å bruke bilene hvis de nå er utrusta med nyere 1.9TD eller aller helst de nyere pumpedysemotorene. Det siste er vel ennå ikke noe som har blitt gjort så ofte. Men en eller anna har sikkert mer info ang denne løsningen og her inne.

uansett hva du velger trur jeg det blir hipp som happ med tanke på holdbarhet på original motor. Drivstoffforbruk og evt modernisering derimot vil favorisere diesel. Hvis du ikke går for en Boxtermaskin eller noe slikt gøy da. ;) Sjekk Viljar sine stadige filmsnutter. Mye før derifr. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Odd. J
-
-
Car: T4 2000mod
Phone: 97731973

Post by Odd. J »

Tror ikke denne 112i motoren er så dårlig som mange vil ha det til, som noen sier her, skift kjøleveske/olje-filter. Kjører en litt forsiktig så tror jeg den kan gå veldig langt.. Ps.. har sett mye vill kjøring med disse motorene, mulig de er litt ømtålige? Snakket med kar her om dagen som ville teste å mye han kunne dra denne motoren opp i, da vil det gå filleveien da..
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Folk har vel i større grad funnet utav svakhetene, og behandler motorene deretter?

Har også lagt merke til at mange skriver i salgsannonsene at motor er orginal, men de som har hatt bilen i 2-3år bare vet skjelden noe om dette. Mange tilfeller hvor eier påstår motor er orginal, og så kan det bevises at den ikke er det... (da snakker jeg altså om orginal, som akkurat den motoren som sto i bilen som ny, ikke en annen helt lik).
Mange topper og hele motorer ble tross alt byttet for 20 år siden...

Dette gjelder jo forsåvidt de orginale dieselmotorene også, ikke så mye grønnere på den sia, bare lettere å bytte til en god motor.

Både oljer og kjølevesker har vel også blitt bedre de siste 15år, det hjelper vel noe uansett:-) og alt kan fikses, sikkert billigere å bytte topper på 112i enn å bygge om til diesel, og da har man god motor helt til rådene kommer ut?

Sent from my P6 using Tapatalk
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Jeg bytta topper på Kengu i vinter, men det var ikke fordi de gamle var korrodert istykker på innsiden - det var knekte bolter til anhengene, en løs TimeSert på en plugg som tydelig hadde vært reparert tidligere og utvendig korrosjon som gjorde at jeg skiftet. Røket vannkappepakning betyr ikke automatisk nye topper, alt man trenger å gjøre er å rengjøre anleggsflatene skikkelig og fylle i eventuelle korrosjonsskader med JBWeld eller kjemisk metall. Men dette tar tid å gjøre, så et verksted vil bare bytte toppene siden det ikke er regningssvarende for deg å betale 1200kr timen for at de skal holde på med sånt fikkel.

Når toppene på dieselene ryker må de byttes, vanlig feilmodus er sprekk fra eksosventil til forkammer. Alt kan selvfølgelig repareres, men når ny topp komplett med ventiler koster størrelsesorden €500 må du være ganske kjeks mellom øra for å gjøre noe annet enn å skifte.
Joachim

Renax
-
-

Post by Renax »

4 av 4 JX topper jeg har plukket har hatt sprekk fra ventil til forkammer på minst en sylinder.
Ingen av de hadde andre symptomer enn vannforbruk.
(Og de 4, er faktisk samtlige JX'er i mitt eie) AMC toppen var ikkenoe bedre...
Alle diesler med hydrauliske løftere holder bedre.

Sent from my P6 using Tapatalk
egronnes

Post by egronnes »

Takk for svar alle mann. Min erfaring med motorer har vært å skifte og holde kjeft om det. Nå er jeg for gammel til å ta sjansen i tilfelle ulykke, så hva er et fornuftig alternativ til en syncro med tanke på pris og ytelse (inkl. arbeid av en som KAN det)?

Jeg betalte ikke mange lappene for 1.9-literen, men den gikk jammen ikke mange meterene den heller. Den ble bygget av distriktets "beste mann", kanskje ikke etter alle kunstens regler.
Renax
-
-

Post by Renax »

Tenker det greieste alternativet er å kjøpe en ferdig bil. å betale noen for å skru på et prosjekt blir fort enormt mye dyrere enn å kjøpe en av de strøkne eksemplarene som dukker opp for salg innimellom.
Et fornuftig alternativ til Syncro, vil da ofte bli Bakhjulstrekk, eller om fornuften ingen ende tar: Framhjulstrekk! Sammen med en femmer diesel, femtrinns kasse og resten av T4 karosseriet, så får du en mer fornuftig bil enn noen T3 Syncro!

men dette med T3, handler vel egentlig ikke om fornuft i utgangspunktet? gjør det?

Kompromiss er T3 med 1.9 TDi, enormt holdbare motorer, som er sterke og gode, ekstremt billige i drift, og koster noen tusenlapper og ei helg i arbeid å bytte (fra en havarert TDi, til lik motor, fra orginalmotor til TDi tar mye lengre tid) om den først skulle havarere, som min gjorde...
egronnes

Post by egronnes »

Renax wrote:men dette med T3, handler vel egentlig ikke om fornuft i utgangspunktet? gjør det?
Helt riktig :) Noe annet enn T3 syncro er ikke aktuelt. Satser på andre kontinent enn vårt, og er godt vant med ukentlige utfordringer. T3 kan uansett aldri bli verre enn en britisk 70-taller.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

T3? Nei.
T3 syncro? Fullt på høyde til tider, bare litt annerledes. Jeg har begge deler, både britisk 70-taller og Syncro.
Joachim

Renax
-
-

Post by Renax »

egronnes wrote: er godt vant med ukentlige utfordringer.
Da er du i rette gata:)
egronnes wrote: T3 kan uansett aldri bli verre enn en britisk 70-taller.
Tja, jo! en kjenning har en sliken Minx (eller er den 60-talls?) siste par års problemer har vert simmering på veiv og en kjølevannslange som måtte byttes. og at han fylte diesel på tanken... (hvor lurt var det liksom?) Den har aldri vert restaurert, bare i daglig drift og fikset det som må fikses etterhvert...
den bilen kan beskues her: http://youtu.be/yQNKmhjiSfs?t=26s

Mine T3'er, faktisk samtlige, har hatt flere værre problemer enn den... har kansje noe med tidligere eiere å gjøre...
Post Reply