Takstativ på hevetak og gassfjær til bakluke

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
stiankarlsen
Car: Joker 1 - 1989
Phone: 41454851

Takstativ på hevetak og gassfjær til bakluke

Post by stiankarlsen »

Hei!

Jeg har da funnet ut at jeg skal gå til anskaffelse av takstativ og takboks til vinteren, har sett at det er endel t3er med hevetak som har det, så da er spørsmålet, hvordan gjør man dette? Må jeg bore i glassfibertaket, og hvilke deler må jeg gå til innkjøp av? Har også sett at flere hevetak med takboks har en gassfjær montert i selve hevetaket, er dette nødvendig, eller er det bare for å gjøre det enklere å løfte taket?

Jeg trenger også nye gassfjærer til bakluken, hvor mang nm må jeg ha for å holde den oppe med sykkelstativ og en sykkel? Og hvor får jeg evt kjøpt slike?

:)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Takstativ på hevetak og gassfjær til bakluke

Post by subwoofer »

stiankarlsen wrote:Jeg trenger også nye gassfjærer til bakluken, hvor mang nm må jeg ha for å holde den oppe med sykkelstativ og en sykkel? Og hvor får jeg evt kjøpt slike?
ta en titt på www.vwbusshop.de for å finne gassfjærer. Ikke gå overbord på styrken standard eller +20% holder lenge. Jeg har +20% og sommerstid er det med fare for liv og lemmer at man åpner bakluka. Da kommer luka som ei kanonkule.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Subwoofer

Mener du sa at du hadde 800N dempere på bakluka?

http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... /255070112

Disse er vel bare 700N, hvor kjøpte du dine?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Det er mulig jeg husker feil, men jeg trodde jeg kjøpte dem hos Günzl. Men det kan hende jeg tar feil, handler relativt mye i Tyskland og det er fort å gå i surr hvor ting kommer fra. Men TK har 800N:

https://www.tk-carparts.de/article/2644 ... _800N.html
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Swedol har opp til 1200nm dempere, passer nok med litt modifikasjoner. (og forsterking av luka)
Men å løfte 240kg blir vel litt i overkant... og krever 3 sykler og reservehjul på luka ved alle tider eller minst 2 mann for å lukke:-P

Mine løfter ikke luka i det hele tatt, skjekka i instruksjonsboka at de er ment til å vere slik, praktisk å kunne åpne luka i lave garasjer og om man ikke er høy nok til å rekke opp til høyeste posisjon.
Tror jeg beholder dette fåreløpig, kona måtte på legevakta å sy 12 sting i panna etter nærkontakt med luka på Coachen...

Sent from my P6 using Tapatalk
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

GÅ ALDRI OVER 800NM PÅ BAKLUKEDEMPERE

Jeg synes de 800nm demperne jeg har, er litt i kraftigste laget. Det bør egentlig alltid være noe bakpå der med såpass sterke dempere, og da mener jeg at det trengs noe mer enn en liten fjert av et Fiamma sykkelstativ i lett aluminium. Helst rundt 20kg
OddN
-
-

Post by OddN »

stiankarlsen wrote:Hei!

Jeg har da funnet ut at jeg skal gå til anskaffelse av takstativ og takboks til vinteren, har sett at det er endel t3er med hevetak som har det, så da er spørsmålet, hvordan gjør man dette? Må jeg bore i glassfibertaket, og hvilke deler må jeg gå til innkjøp av? Har også sett at flere hevetak med takboks har en gassfjær montert i selve hevetaket, er dette nødvendig, eller er det bare for å gjøre det enklere å løfte taket?

Jeg trenger også nye gassfjærer til bakluken, hvor mang nm må jeg ha for å holde den oppe med sykkelstativ og en sykkel? Og hvor får jeg evt kjøpt slike?

:)
For å svare på det første spørsmålet: For å montere takstativ på hevetak, kan du for eksempen montere Thule 542 braketter på sidene av taket (det må bores, men på utsiden av teltduken). Det finnes også andre leverandører av slike braketter.

Se også her: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=35470
stiankarlsen
Car: Joker 1 - 1989
Phone: 41454851

Post by stiankarlsen »

Da var gassfjærer, takstativ og takboks på plass! Tusen takk for hjelp og tips :)
Post Reply