Hei.
Jeg kjøpte i fjor høst en gul 1986 Autohomes Kamper med 112hk og 5 trinns girkasse i nærheten av Kongsvinger.Bilen var i bra stand utenom hevetaket.Dette leker og er delvis rottnet opp på sidene.Fikk dessverre ikke beskjed om dette fra selgeren.Nå må jeg ha ny tak.Har sett at et firma i England selge nye tak i svart eller hvit for 2000 engelske pund.Men jeg tenkte å lage meg et tak av glassfiber selv.Hele formen kan jeg lage selv fordi jeg er snekker av yrke.Har noen erfaring med dette her på forumet?Tenkte også å lage et lite faststående tak med to sidevinduer og takluke til 92(sen)Syncrobussen min.Hva av glassfiber og lim skal benyttes og hvor mange lag må jeg lime opp på hverandre for å ha god stabilitet i taket?Takknemlig for svar.
Hilsen Carasyn87(sen92) .
Takk for tipset Needforspace .Tenkte selv å ta meg en tur ditt fordi jeg jobber på Skodje.Har sett forskjellige produkter fra dem og syns det er god kvalitet de lager.Ops nå er innlegget mitt kommet opp to ganger her inne på forumet.Sorry .Kanskje administratoren kan slette den ene da???
Jeg er også inne på samme tanken om å lage egen versjon av pop-up tak til Coachen. Planen er å lage taket som dekker over hele bilen som f.eks T4 Multivan/California. Også vil jeg få den litt lavere enn Westfalia taket er. På nette finnes det en god del info og veiledninger men ikke så mye akuratt på å bygge biltak. Båtbyggere kan mye om dette så jeg har avtalt å møte en båtbygger og få noen tips og råd.
Jeg har vurdert å bygge i aluminium. Ligger bilder på google av en fabrikkbygget lettvekt Syncro med sånt tak. Dekker hele taket på bilen. Jeg har litt andre planer når det gjelder utforming, men nå blir det høytak i stedet.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Aluminium ja...Er også ganske lett og stiv når det er sveiset sammen men med tanke på kondensvatn så er vel et tak av plast bedre tror jeg.Mitt tak må være sånn cirka 25 cm høg for å romme all de faste isolerte sidevegger som skal folde seg ut når en løfter taket opp.Da blir det likevel ganske tung i vekten med plastplater eller glassfiber.Men det gamle taket bestodd av seks forskjellige materialer .Hva tenkte disse Englendere da dem bygde disse Kamperbiler mon tro?Jeg vet jeg På en engelsk sandwich selvfølgelig hehe .Var vel akkurat lunsjpause da dem utviklet dem
Jeg skal tar meg en tur til A-Plast i neste uke for å ta en titt på disse laminerte platene.Kanskje dem kan bygge taket mitt i fabrikken.Hvis det er mulig og ikke koster så veldig mye da blir det handel.Har også tenkt på aluminiumplater.Har et firma rundt hjørne med ei vannskjæremaskin.Og dem leverer alt mulig i aluminium til fiskeindustrien.Skal vurdere alle muligheter før jeg bestemme meg.Men ny tak må jeg har uansett .
De platene er ferdig overflate behandlet på begge sider, ferdig isolert og har en styrke langt utover et vanlig Reimo eller Westfaliatak. Vil muligens bli litt kantete, men det finnes utrolig mye forskjellig i alu-profiler og dessuten kan ting lages ved hjelp av valse, ikke bare knekke hos blikkenslagere og lignende, kanskje A-plast har sånt verktøy også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Nå har jeg vært hos A-Plast og snakket med sjefen der og han viste meg disse platene med isolasjon i midten.Dem er veldig stabil og de finnes i forskjellige styrker.Det kan brukes flere aluprofiler for å føye dem sammen.De kan sikker brukes til et hevetak.Men vi kom til slutt på glassfiber som blir sprøytet i ei form som jeg skal framstille.Er jo snekker jeg .Så nå blir det formbygging i vinteren i mekkeløen min.Skal tar ned det gamle hevetak fra camperen min med traversekranen og male opp alle sider,grunnflate,vinkler og dybden pluss plassering av takvinduet.Det blir laget ei form av MDF-plater som jeg forsterke på utsiden.Åpningene til vinduene blir frest ut med cnc-maskinen på jobbben min.Jeg vil har to vinduer nå og på litt andre plasser enn før så at jeg kan åpne det ene vinduet også med lukket hevetak når jeg lage mat på komfyren min.Da blir det mer praktisk anvendelig.Alle forsterkninger for festebrakketene til låser og dempere blir laget av V2A stål og sprøytet inn i taket pluss at det også blir sprøytet inn et lag med isolasjon i toppen på taket.Formen min skal jeg lage så sterk at den kan brukes senere igjen til Syncroen min og denne kan også forandres i lengden.Altså for kortere tak med bare et vindu.Blir spennende å få se resultatet når jeg er ferdig.Men jeg må jobbe veldig nøyaktig for at dette blir et bra tak.Til slutt blir det sprøytet på med ei spesiell farge som er uv bestandig og fleksibel.Skal bruke godt tid på å lage denne formen for denne skal brukes om igjen på Syncroen.